Na porovnanie, či aspoň pobavenie, snímku 12 rokov otrokom, ktorá získala tri sošky Oscara, vrátane v kategórii Najlepší film, videlo od 23. januára v slovenských kinách zhruba deväťkrát menej divákov, ako českú komédiu Dědictví aneb kurvaseneříká za dva týždne od premiéry.
„Film 12 rokov otrokom aj napriek svojim nesporným kvalitám nie je pre každého, možno skôr pre filmových fajnšmekrov – otroctvo je predsa len ťažká téma. Nie je to film, od ktorého by sme na Slovensku mohli očakávať nejaký zásadný komerčný úspech. V Spojených štátoch dosiahol vysokú návštevnosť aj preto, že je táto téma Američanom vlastná,“ vraví Zuzana Szabóová z distribučnej spoločnosti Bonton Film, ktorá na slovenský trh oceňovanú snímku priniesla.
Hoci túto drámu v rámci jej klasickej kinodistribúcie videlo len zhruba 8 600 slovenských divákov, vzhľadom na charakter filmu aj aktuálny stav návštevnosti kín ide podľa Szabóovej o slušný výsledok. Čísla navyše ešte určite porastú – po oscarovom úspechu mnohé kiná film plánujú opäť premietať. „Repríza môže prilákať tých, ktorí na film predtým nereagovali, a možno ich práve oscarový úspech presvedčil,“ myslí si Szabóová. Vo všeobecnosti však slovenský divák počuje skôr na atraktívnu odľahčenú tému či povesť kvalitnej zábavy, ako na to, či film získal prestížne ocenenia. Ideálnym príkladom je komédia Martina Scorceseho Vlk z Wall Streetu, ktorá síce na Oscaroch pohorela, v slovenských kinách ju však videlo už takmer 96-tisíc divákov.
Jednoznačne najúspešnejším oscarovým titulom je v slovenských kinách animovaná rozprávka Ľadové kráľovstvo, ktorú si nenechalo ujsť viac ako 166-tisíc divákov. V kinách sa drží už dvanásty týždeň.