Recenzia: Rómeo a Júlia vo svete jednotiek a núl

Tvár Johnnyho Deppa v upútavke na vedeckofantastickú drámu o živote vo virtuálnej sfére iste príjemne prekvapila nejedného filmového fanúšika. Boli však nepochybne aj takí, ktorí dali pred radostným očakávaním prednosť opatrnej skepse.

26.04.2014 12:00
32-transcendencia Foto:
Láska cez monitor, komunikácia prostredníctvom zdrojového kódu. Vzťah Willa a Evelyn Casterovcov si v snímke Transcendencia prejde ťažkou skúškou.

Viac potešenia film Transcendencia napokon asi prináša tým druhým. Na kvalitné sci-fi je táto snímka azda až príliš benevolentná k logike, skôr ako napätia sa v nej dočkáte rozprávkovej naivity. Ak by ste však mali chuť na originálnu romancu v nevšedných futuristických kulisách, môžete sa Transcendenciou nechať celkom príjemne uniesť.

Svet pod vládou stroja

Doktor Will Caster (Johnny Depp) je špičkovým odborníkom na problematiku umelej inteligencie. Verí, že neobmedzené možnosti počítačom riadeného „rozumu“ sú len prirodzeným pokračovaním ľudskej túžby po poznaní. Pripravuje svet na spustenie ambiciózneho plánu, ktorý by všetku inteligenciu a skúsenosti ľudí pretransformoval do digitálnej podoby. Tak bude schopná samostatne sa ďalej vyvíjať a čoskoro možno zodpovie otázky, na ktoré je ľudský mozog prikrátky.

Najväčšou fanúšičkou Willa Castera je jeho manželka Evelyn (Rebecca Hallová), nemenej ambiciózna vedkyňa a Willova najbližšia spolupracovníčka. Podporu, hoci už o čosi opatrnejšiu, má vedec aj v blízkom priateľovi Maxovi (Paul Bettany). No nie každý je vidinou sveta, v ktorom hrá prím neprekonateľný stroj, rovnako nadšený. Skupinka ekoteroristov, ktorí sa obávajú tragických následkov takéhoto vývoja, zaútočí na sieť laboratórií, v ktorých na doktorovom projekte paralelne pracuje vedecká elita sveta. Neušetria ani jeho samotného – namiesto rýchlej smrti ho však čaká pomalé a bolestivé umieranie na otravu polóniom. Čas, ktorý Casterovcom ostáva, umožní zrod odvážneho plánu – ak sa už v jednom z pokusov podarilo pripojiť k umelej inteligencii ľudoopa, mohol by azda takýmto spôsobom „prežiť“ aj umierajúci vedec? A prežije existenciu takejto entity aj okolitý svet?

Romantika v štylizovaných kulisách

Hoci atraktívny námet snímky Transcendencia sľubuje ambiciózny rébus o rozpore vedy a etiky, výsledný produkt pripomína skôr fantasmagorickú verziu Rómea a Júlie. Ústrednú dvojicu akurát nerozdeľujú znepriatelené rody, ale priepasť medzi životom a smrťou, hmotnou a nehmotnou existenciou. Divák nemusí byť žiaden odborník, aby vycítil, že v zmysle faktografickej dôveryhodnosti tvorcovia tejto snímky prižmúrili azda aj obe oči. Sofistikované vedecké úvahy nahrádzajú vizuálne efekty a dizajnové kulisy, aj herci sú oveľa presvedčivejší v polohe zúfalých milencov než exaktných vedcov. Radosť žánrového fajnšmekra, ktorý túži byť presviedčaný a ohurovaný, je rýchlo preč…

Divák má teda dve možnosti – byť sklamaný z premárnenej šance rozvinúť zápletku v duchu plnokrvného sci-fi, alebo pristúpiť na alternatívnu vzťahovú drámu o nesmrteľnosti lásky a viere v dobro tých, ktorých už iní dávno zatratili. Druhá cesta prináša prchavý, no predsa o poznanie uspokojivejší zážitok.

Hodnotenie Pravdy : 3/5

Transcendencia / USA / réžia: Wally Pfister / scenár: Jack Paglen / hudba: Mychael Danna / hrajú: Johnny Depp, Morgan Freeman, Rebecca Hallová, Paul Bettany, Kate Mara a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 17. apríl

Viac na túto tému: #Johnny Depp #Transcendencia #Wally Pfister #Morgan Freeman #Rebecca Hallová #Paul Bettany