Recenzia: Zažiť Woodstock? Ang Lee neponúka veľa muziky

Pôvodom taiwanský režisér Ang Lee si pred tromi rokmi odniesol Oscara za film Skrotená hora. Na konte má však aj Zlaté medvede z berlínskeho festivalu, ktoré mu udelili za tituly Rozum a cit a Svadobná hostina. Zlaté levy v Benátkach zase získali jeho snímky Túžba, opatrnosť a Skrotená hora.

06.10.2009 20:30 , aktualizované: 07.10.2009 05:14
Záber z filmu Zažiť Woodstock. Foto:
Záber z filmu Zažiť Woodstock.

Slávnemu režisérovi chýba už len najvyššie ocenenie z festivalu v Cannes. O Zlatú palmu sa tento rok uchádzal s novinkou Zažiť Woodstock, ktorá sa pred niekoľkými dňami dostala do slovenských kín.

Film azda najlepšie vystihuje scéna, ako sa mladý Elliot hotuje pozrieť si koncert niektorej z hviezd Woodstocku, ale k pódiu sa napokon neprepracuje. Zdržia ho ľudia a zabavia ho inak, ako plánoval. Podobne dopadnú diváci, ktorí od filmu Zažiť Woodstock očakávajú poriadnu nádielku hudby. Ang Lee ich k pódiu nepustí. Zadržiava ich v zákulisí, v moteli alebo jednoducho na ceste.

Z Elliota spravil hlavnú postavu filmu. Je to mladík, ktorý pomáha neznesiteľne ufrflanej matke a málovravnému otcovi viesť ich zadlžený motel v ospalom mestečku. Elliot je dobrák, ktorý by rád vyletel z hniezda, ale cíti zodpovednosť za rodinný podnik. A jedného dňa sa ten zapadákov, z ktorého sa mu nedarí odísť, zmení na posvätné miesto kvetinových detí 60. rokov. Elliot tam totiž dohodne veľký hudobný festival. Odrazu je všetko hore nohami – otec ožije, matka zarába a okolo nich je plno sexu, drog, rokenrolu a mierových posolstiev.

Na papieri to možno pôsobí vzrušujúco, ale na plátne to príliš vzrušujúce nie je.

Ang Lee ignoruje koncerty, ale nie atmosféru, ktorá panuje v dave návštevníkov. Popritom sa snaží nestratiť z dohľadu Elliota. Sleduje jeho sebaobjavovanie a zároveň premeny vnútri jeho rodiny. Robí to konvenčne, bez toho, aby diváka zásadnejšie oslovil. Hoci sú otec, matka a syn najvýraznejšími postavami filmu. Režisér vybral z davu aj zopár ďalších, ale tie zostali v polohe „letmých známych“.

Keď sa roztočí šialený festivalový kolotoč, mení sa Elliot na Alenku v ríši zázrakov. Aj samotné zorganizovanie festivalu je ako z rozprávky. Neuveriteľne jednoduché, ako mávnutie čarovným prútikom. Ang Lee však dokázal sprostredkovať jedinečnú atmosféru akcie. Aspoň chvíľami. V dlhej jazde pozoruje prúdy ľudí s najrozmanitejšími heslami, pri najrozmanitejších činnostiach. Predvádza úžasne pestrú zmes energií sústredených na jednom mieste.

Tak to vyzerá, keď Elliot smeruje ku koncertnému pódiu. Nikdy tam nedôjde, čo by nemuselo prekážať, lebo aj cesta môže byť cieľ. Táto cesta je však pridlhá a na to, aby bola zaujímavá a vzrušujúca, jej mnohé chýba. Ang Lee tentoraz neponúkol divákom veľa muziky. V pravom aj prenesenom zmysle slova.

Hodnotenie Pravdy: 2 hviezdičky z 5

Zažiť Woodstock, USA, 2009
scenár: James Schamus