Recenzia: Robin Hood? Nič dôležité

Festival v Cannes otváral film Robin Hood. Jeho režisér Ridley Scott sa vyjadril, že uvedenie v Cannes je jednak poctou, a zároveň je to prospešné. V časoch, keď sú pre film najdôležitejšie prvé dni v kinách, to Robina Hooda môže výraznejšie presadiť pri nástupe do distribúcie.

17.05.2010 10:47
Russell Crowe a Cate Blanchettová ako Robin a... Foto:
Russell Crowe a Cate Blanchettová ako Robin a Marion vo filme Robin Hood.

Scott však neponúka známy obraz lúpežníka zo Sherwoodskeho lesa. Je to príbeh lukostrelca Robina Longstrida, ktorý sa v službách kráľa Richarda I. Levie srdce zúčastňuje vojenských výprav a je to práve on, kto do Anglicka prinesie korunu mŕtveho panovníka. Na trón nastúpi Ján Bezzemok, ktorý svojou arogantnou politikou vyhrotí nepokoje v krajine. Robin sa medzitým usadí na panstve Loxleyovcov a stane sa „náhradným“ manželom vdovy Marion. Na Anglicko sa však chystajú zaútočiť Francúzi a okrádaná domáca šľachta zase organizuje výpravu proti svojmu kráľovi. Robin sa vracia do boja.

Trvá to 140 minút, čo by neprekážalo, keby film po celý čas úspešne pracoval s efektom čohosi dôležitého a podnetného alebo dramatického a zábavného. Pokiaľ sa tvorcovia zaoberajú politickými a sociálnymi motívmi, zjednodušujú až do neveľmi presvedčivých tvarov. A čosi podobné platí aj pre prechod Robina z pozície radového bojovníka cez usadeného chlapíka, na ktorého sa môže žena spoľahnúť, až po najrešpektova­nejšieho rečníka revoltujúcich.

Navyše je v Scottovom filme viacero jednotvárnych figúrok, ktorým chýba ďalší rozmer na to, aby mohli prekvapiť, zaskočiť, obohatiť tonalitu filmu a zneistiť publikum. Príbeh prechádza jednotlivými peripetiami bez toho, aby divákov výrazne angažoval. A nanešťastie sa ich tvorcovia snažia získať aj tými najokukanejšími spôsobmi.

Ridley Scott je skúsený režisér so silným obrazovým cítením, čo vo viacerých momentoch dokazuje aj Robin Hood. V hereckom obsadení snímky je zase dostatok takých, ktorí nič podstatné nepokazia. Tu vynikne efektný záber, tu zase sympatická výmena názorov medzi Robinom a Marion, občas sa pozornosť divákov pristaví pri farebnom ladení scény. A v náznakoch sa tu dajú nájsť aj zaujímavé dejové motívy. Z celkového pohľadu je to však striedma zábava. Akoby Scott nakrúcal Hooda jedine preto, aby sa udržal v tempe. Akoby to nebolo nič dôležité.

Robin Hood, USA, Veľká Británia 2010
scenár: Brian Helgeland
réžia: Ridley Scott