Producent Nekonečného príbehu mal nos na obchod

Aj notoricky známe filmy ako Nekonečný príbeh, Meno ruže či Dom duchov má vo svojej filmografií nemecký producent Bernd Eichinger. Zomrel v pondelok v Los Angeles vo veku 61 rokov na infarkt. Podľa informácií svetových médií zomrel nečakane počas večere s rodinou a priateľmi. Podľa Deutsche Welle bol Eichinger často považovaný za najdôležitejšieho filmového producenta v povojnovom Nemecku.

27.01.2011 14:00
Záber z filmu Nekonečný príbeh. Foto:
Záber z filmu Nekonečný príbeh.
debata

Maniak v pozitívnom zmysle
„Veľa producentov sa zaujíma najmä o finančný úspech, ale Bernd bol iný. Vždy bral ohľad aj na tvorivú stránku,“ povedal pre agentúru DPA režisér Wolfgang Petersen, ktorému Eichinger pomáhal rozbiehať jeho režisérsku kariéru, keď v roku 1977 produkoval Petersenovu gay drámu Die Konsequenz v hlavnej úlohe s Jürgenom Prochnowom. Neskôr, v roku 1984, spolu nakrútili Nekonečný príbeh. Fantasy s hrdinom Atrejom, lietajúcim psom Falkom a čarovnou knihou sa v bývalom Československu šírilo aj na pirátskych videokazetách. Podľa Variety bol rozpočet Nekonečného príbehu 27 miliónov dolárov svojho času najvyšším pre film nakrútený mimo USA alebo Sovietskeho zväzu.

„Naša kinematografia s ním stráca nielen najúspešnejšieho producenta posledných desaťročí, ale tiež svojho najvášnivejšieho motivátora a rojka. Milióny ľudí sú mu vďačné za dojímavé filmové chvíle,“ píše sa vo vyjadrení nemeckej kancelárky Angely Merkelovej. Podľa riaditeľa festivalu Berlinale Dietra Kosslicka, ktorého citovala stránka Screen Daily, bol Eichinger „maniak v pozitívnom zmysle slova, skvelý chlapík, ktorý jednoducho chcel robiť filmy a zároveň mal skvelý nos na obchod. Bol stabilným pilierom nemeckého filmového priemyslu. Kto iný by sa odvážil spraviť Parfum?“

Trúfol si na nesfilmovateľný román
Práva na „nesfilmovateľný“ román Patricka Süskinda Parfum chcel Eichinger kúpiť už v roku 1985, keď kultová kniha vyšla. U svojho priateľa však neuspel. Süskind, ktorý si vraj myslel, že ak niekto dokáže knižku sfilmovať, sú to Stanley Kubrick alebo Miloš Forman, nakoniec Eichingerovmu presviedčaniu podľahol. Práva na knižku, ktorá je po Remarqueovom Na západe nič nového druhým najúspešnejším nemeckým románom, mu v roku 2000 predal. Film nakoniec nakrútil Tom Tykwer.

V tvorbe producenta, scenáristu a režiséra, ktorého nemecká filmárka Doris Dörrieová charakterizovala ako „krstného otca, komerčného kráľa, tyranského magnáta“, stoja popri sebe náročnejšie umelecké projekty a komerčné hity pre väčšinového diváka. V jeho filmografii nájdeme adaptáciu románu Michela Houellebecqa Elementárne častice či Meno ruže so Seanom Connerym podľa knihy Umberta Eca. Spolupracoval tiež s Wimom Wendersom a takisto je podpísaný pod pôsobivou drogovou drámou My deti zo stanice Zoo. Produkoval však aj sériu hororov Resident Evil, tínedžerské komédie a podieľal sa na Madonninom prepadáku Telo ako dôkaz.

Zaujímala ho šedá
V posledných rokoch pomáhal Eichinger nemeckú kinematografiu zviditeľňovať filmami ako oscarový Nikde v Afrike či Pád tretej ríše o posledných dňoch Adolfa Hitlera a Baader Meinhof Komplex, ktoré získali oscarovú nomináciu a Eichinger k nim napísal scenár. Podľa The New York Times nemeckí kritici Eichingerovi pri Páde tretej ríše vyčítali, že sa snaží Hitlera poľudštiť. „Nemôžete hovoriť pravdu a nebrať pri tom do úvahy všetko. Inak ste stalinista s jediným pohľadom na vec. Zničíte to, čo vám nesedí, alebo to vrátite do archívov, pretože chcete ukázať len biele a čierne. Pri písaní scenára bolo pre mňa dôležité ukázať to šedé,“ citoval Eichingera, ktorý v súčasnosti pracoval na scenári o Nataschi Kampuschovej, americký denník.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba