Najlepším európskym filmom tohto roka je Ida poľského filmára Pawla Pawlikowského. Rozhodli o tom akademici, ktorí v sobotu 13. decembra v Rige slávnostne vyhlásili výsledky 27. ročníka Európskych filmových cien. Film o mladej mníške, ktorá odhaľuje bolestivú pravdu o vlastnom pôvode, porazil v hlavnej kategórii napríklad aj kontroverznú Nymfomanku Larsa von Triera alebo festivalový hit Leviatan ruského režiséra Andreja Zvjaginceva.
Medzi traumami vojny a stalinizmu
Čiernobiela Ida, ktorá je po vizuálnej stránke poctou filmovému minimalizmu šesťdesiatych rokov a jej obsah rozpráva o temných tajomstvách minulosti jednej poľskej rodiny, má na konte ďalší úspech. Tentoraz hneď päťnásobný – viac ako tritisíc členov a členiek Európskej filmovej akadémie titul pasovalo za Európsky film roka a ocenili aj jeho réžiu a scenár, štvrtú cenu dostal od divákov. Už skôr však film od akademikov získal aj cenu za najlepšiu kameru. Hoci úspech Idy možno chápať ako triumf poľskej kinematografie, tešia sa z neho nemenej aj vo Veľkej Británii. Práve tam totiž režisér Pawel Pawlikowski už viac ako štyri desaťročia žije a tvorí a Ida je jeho vôbec prvým filmovým návratom do rodnej krajiny. „Chcel som zachytiť Poľsko v konkrétnom období, na ktoré som sám veľmi nadviazaný, keď bolo uväznené medzi traumami druhej svetovej vojny a stalinizmu a akousi novou džez-popovou érou, ktorá to všetko filtrovala,“ povedal režisér o filme pre magazín Vogue.
Najviac starostí mu vraj spôsobovalo herecké obsadenie. Herečku, ktorej by zveril rolu pasívnej novicky Idy, hľadal veľmi dlho a napokon ju našiel v debutujúcej Agate Trzebuchowskej. Tá sa spolu s Agatou Kuleszou, ktorá vo filme stvárnila Idinu tetu Wandu, dostala aj medzi adeptky na ocenenie Európska herečka roka.
Hviezdila Francúzka aj Brit
Trofej však napokon Poľkám vyfúkla francúzska stálica Marion Cotillardová, a to vďaka snímke Dva dni, jedna noc režisérskej úderky bratov Dardenneovcov. Zatiaľ čo Idu mohli slovenskí diváci vidieť vďaka Febiofestu už v septembri tohto roka, belgickú drámu o žene, ktorá potrebuje získať obetavú podporu svojich kolegov, aby sama neprišla o prácu, uvedú tuzemské kiná až v marci 2015. Mužská herecká cena putovala do Veľkej Británie – získal ju (tak ako ešte v máji aj Zlatú palmu z Cannes) Timothy Spall, ktorý v snímke Mr. Turner tvárnil excentrického velikána anglickej výtvarnej scény.
Medzi ďalších víťazov sobotného večera patrí napríklad aj originálna ukrajinská snímka v znakovej reči Kmeň (Európsky objav – Prix FIPRESCI) alebo šokujúci výlet do sveta vysokého finančníctva Master of the Universe (Európsky dokument).
Prehľad ocenených v 27. ročníku Európskych filmových cien:
Európsky film: Ida (réžia: Pawel Pawlikowski)
Európska komédia: La mafia uccide solo d'estate (réžia: Pierfrancesco Diliberto)
Európsky objav – Prix FIPRESCI: Kmeň (réžia: Miroslav Slaboshpitsky)
Európsky dokument: Master of the Universe (réžia: Marc Bauder)
Európsky animovaný film: L'arte della felicita (réžia: Alessandro Rak)
Európsky krátky film: The Chicken (réžia: Una Gunjak)
Európsky režisér: Pawel Pawlikowski (Ida)
Európska herečka: Marion Cotillard (Dva dni, jedna noc)
Európsky herec: Timothy Spall (Mr. Turner)
Európsky scenárista: Pawel Pawlikowski a Rebecca Lenkiewicz (Ida)
Európsky kameraman: Ryszard Lenczewski a Lukasz Zal (Ida)
Európsky strihač: Justine Wright (Locke)
Európsky výpravca: Claus-Rudolf Amler (Temné údolie)
Európsky kostýmový návrhár/návrhárka: Natascha Curtius-Noss (Temné údolie)
Európsky skladateľ/skladateľka: Mica Levi (Under the Skin)
Európsky zvukový technik: Joakim Sundström (Starred Up)
Cena za celoživotné dielo: Agnes Varda
Cena za celosvetový prínos: Steve McQueen
Európsky koproducent – Prix Eurimages: Ed Guiney
Divácka cena – EFA People's Choice Award: Ida (Pawel Pawlikowski)