Zlomený detektív je späť

Za druhou sériou Temného prípadu opäť stojí Američan Nic Pizzolatto, scenárista, ktorý pred rokom vytvoril formát jedného z najúspešnejších seriálov, aký kedy vznikol v produkcii televízie HBO.

02.07.2015 14:00
Colin Farrell Foto:
Raya Velcora, zlomeného detektíva v druhej sérii Temného prípadu, stvárnil herec Colin Farrell.
debata (1)

Druhá séria pokračuje s celkom originálnym príbehom a novým hereckým obsadením. Dôvodom, prečo sa do Temného prípadu zahryznúť, je aj Justin Lin (Rýchlo a zbesilo), ktorý sa ujal réžie prvých dvoch častí, a výborní herci.

Prípad bizarnej vraždy spojí Raya Velcora (Colin Farrell), detektívku Ani Bezzeridesovú (Rachel McAdams) a policajta Paula Woodrugha (Taylor Kitsch), ktorý si prácou na prípade nepriamo odpykáva trest za úplatkárstvo. Odkrývanie vraždy smeruje k bohatej smotánke i periférii. Podnikateľovi Frankovi Semyonovi vezme zavraždený omnoho viac, ako by čakal. Jeho stabilný svet sa vychýli z pántov a do prípadu sa zapojí z „druhej“ strany. Každý niečo stratil a rád by to získal späť. Postavy nemajú zábrany a bude zaujímavé sledovať, ako sa v kľúčových situáciách „vyfarbia“.

Karty sú na stole, stačí len hrať

Pomerne vlažný prvý diel Západná kniha smrti sa rozhodne oplatí s rešpektom prelúsknuť. Trochu rozvláčny rozbeh je len prípravnou fázou na dôkladne ušitú búdu. Pred divákom sa začne odhaľovať už v druhej epizóde Noc ťa nájde. Detektív Ray Velcoro vstupuje do príbehu rozdrvený na prach. Unavený noirový hrdina je profesionál, no definuje ho osobný smútok, a tak je len otázkou času, kedy sa zlomí pod vlastnou váhou. Los Angeles je v koncoch, kto chce prežiť, musí robiť kompromisy s morálkou.

Protichodnosť charakterov ponúka dokonalý priestor na vytváranie nevšedných kolízií. Temný prípad rastie na dokonale vypointovaných dialógoch, metaforách a tajomnej nostalgii, ktorá tkvie v hrdinoch. Dotvára ju kamera i podmanivá hudba. Príbeh otvára úvahu o slizkej zlobe, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou dňa. Temný prípad je obarený hriechom, živelne špinavým erotizmom a násilím, ktoré nedá svojim vyčerpaným hrdinom spať. Atmosféra opäť čerpá z nalomených vnútorných svetov postáv.

Pizzolatto dokonale pozná svojich hrdinov a nepustí nás za ich okraj viac, ako je potrebné. Potrebné na to, aby sme sa s nimi zjednotili, aby sme žili ich smútok, ich hriech aj smrť. Scenárista si nehádže pod nohy polená, všetko má jasnú logiku, jednoduchú štruktúru. Prekrýva ju detailne premyslenou hrou. Postavy manipulujú, opantané svojím cieľom. Prekvapujúce zvraty, číhajúce tiene, prepletajúce sa chápadlá, ktoré sa objavia vždy v pravej chvíli, aby si ukoristili divákovu istotu. Aby vykoľajili dej tým najzvláštnejším a predsa najpravdepodob­nejším smerom.

Západná kniha smrti pripraví bojové pole, zoznámi s protagonistami, veľmi jemne a rafinovane naznačí vzťahy, motivácie, túžby, no ťažisková je stále trpká a tajomná minulosť. Tá zahaľuje postavy kyslým smútkom, akousi tichou deštrukciou postupne vyplávajúcou na povrch. Pizzolatto opäť stvoril rozorvané duše so silnými prehistóriami a núti ich narážať nielen na vlastné, ale aj na cudzie dno. Udierať sa o steny skazeného L.¤A. s temnými predmestiami, zašitými brlohmi a všadeprítomnou „tmou“. Autor je verný pravidlám žánru, obtrie sa o schému, no posúva ju do nových rovín. Tie najkomplikovanejšie dôsledky formujúce hrdinov majú primitívny základ. Polemizuje s Freudovým výkladom sexuality. Komplexy z detstva definujú démonov a narúšajú stabilitu postáv.

Vitajte v raji neresti

Prvá séria ikonického Temného prípadu z roku 2014 s Matthewom McConaughym a Woodym Harrelsonom v hlavných úlohách vychádzala z bizarnejšieho prostredia zastrčeného amerického vidieka. Vlhké šero tu vyvieralo z močaristých lesov a nad týmto neprívetivým, no za bieleho dňa predsa celkom „obyčajným“, svetom sa takmer hmatateľne zakrádal hnilobný pach. Ufúľané čudáctvo aj náboženský motív sú preč. Zacielenosť prvej série strieda viacero hlavných postáv a línií.

V modernom svete druhej série sa cítime istejší, vytvára ilúziu, že sa orientujeme. Nejde o obradné vraždenie, no dôvod nebude prostý… Na mesto padá tma a najpochmúrnejšie mory sa vynárajú z hlavných hrdinov. Panuje im bolesť a podliehajú melanchólii. Záhadný labyrint amerického vidieka strieda suchá a strohá betónová „tma“ slnkom prežiareného Los Angeles, no aj tu sa potulujú zjazvené nočné mory. Atmosférou sa dotkne aj Lynchovej skazenej Ameriky, vyvracia jej mýtus a ukazuje noirovo nočné mesto so všetkými jeho fatálnymi omylmi, sklenými pohľadmi, maskami a rozpitými slzami.

Svet amerického veľkomesta s továrenskou špinou a prepletenými diaľnicami definuje moc. Motivácia zla v prvej sérii bola pudová, vychádzala zo zapadnutej prérie, kde sa môžu diať tie najdesivejšie scenáre, a predsa si ich nik nevšimne. Hriech v meste je vystavený ostrému slnku a kontrastuje s nevinnosťou dňa. Opäť sa vraciame do barov, nevestincov, na miesta činu, dúfajúc, že výborne nastavená ponurá príchuť bude postupom príbehu gradovať a séria sa vyvinie tým správnym smerom.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Temný prípad #HBO #Nic Pizzolatto