Slovenský film sa opäť balí do Rotterdamu

Pred tromi rokmi zarezonovala na rotterdamskom filmovom festivale nekonvenčná sociálna dráma Môj pes Killer režisérky Miry Fornay, ktorá získala hlavnú cenu Tiger Hivos Award pre vychádzajúce filmové talenty. Naposledy sa v programe jedného z najväčších európskych festivalov objavil poviedkový film Ďakujem, dobre režiséra Mátyása Priklera a scenáristu Marka Leščáka.

28.01.2016 13:55
5 Oktober autor Martin Kollar Foto:
Film Martina Kollára 5. október bude mať 1. februára premiéru na IFF Rotterdam v súťažnej sekcii stredometrážnych filmov. Na Slovensku by ho mali premietať v marci v rámci festivalu Febiofest.
debata

Slovenská kinematografia má dôvod na ďalšiu malú oslavu. V súťažnej sekcii stredometrážnych snímok bude mať v holandskom Rotterdame premiéru film 5.¤október debutujúceho režiséra Martina Kollára.

Festival má za sebou úctyhodných štyridsaťštyri ročníkov a bez debaty patrí medzi najprestížnejšie v Európe. Navyše si razí vlastnú cestu, priestor tu dostávajú progresívne snímky s neštandardným prístupom k filmovému médiu a podobne je to aj v prípade Kollárovho filmu 5.¤október. Kameraman a fotograf sa zaobišiel bez dialógov a minimalistické je aj obsadenie – vo filme vystupuje iba jeho brat.

Filmovanie, spoznávanie

Kameramanský rukopis Martina Kollára výrazne dominuje aj filmu režiséra Ivana Ostrochovského Koza. Režírovať vlastný film sa Kollár rozhodol, keď sa v jeho rodine naskytla zaujímavá téma. „Najlepšie veci sa dejú okolo vás, priamo vo vašej kuchyni, a uvedomil som si, že urobiť film s vlastným bratom je skvelý nápad. Nerešpektoval som výstrahu, že najhoršie je točiť s niekým z rodiny,“ približuje režisér a dodáva, že jeho vzťah s bratom vždy ovplyvňoval veľký vekový rozdiel. „Míňali sme sa. Keď som bol chlapec, on bol už v puberte, keď som bol ,pubertiak‘ ja, on už mal vlastné deti. Film bol teda vhodný prostriedok aj na to, aby sme sa spoznali.“

Snímku je podľa režiséra ťažké žánrovo zaradiť. „Mnohé momenty sú buď rekonštrukciou, alebo fikciou, no v princípe vychádzam z reality.“ Zdôrazňuje, že hlavný problém jeho brata je autentický, no vo filme hrá človeka podobného samému sebe. Protagonista čaká na rizikovú operáciu, podľa režiséra je dôležitým motívom odrátavanie času. „Keď si uvedomíte, že všetko sa môže čoskoro skončiť, zmení to váš pohľad na svet.“

Natáčanie filmu 5.¤október prebiehalo súbežne s natáčaním filmu Koza, niektoré lokácie si preto s Ostrochovským navzájom „požičiavali“. Hlavným motívom filmu je cesta, režisér vysvetľuje, že príbeh je vyskladaný z vizuálnych momentov. „Natáčali a cestovali sme len my dvaja, no mnoho vecí, ktoré sú zaujímavé z hľadiska nášho súrodeneckého vzťahu, sa do filmu nedostali.“

Bratislavský Rotterdam

Rotterdamskú ochutnávku ponúkne bratislavské Kino Inak. Od piatka do nedele tu uvedú päť filmov z aktuálneho festivalového programu a po každom premietaní bude živý záznam z diskusie s jeho režisérom. Začne sa v piatok o 20.¤h snímkou režisérky Leyly Bouzidovej Keď otvorím oči o rebelujúcej mladej speváčke nerozvážne provokujúcej tuniských cenzorov.

V sobotu o 16.¤h uvedú koprodukčnú drámu Modelka o mladej a krásnej Emme posadnutej láskou. Autora snímky, Dána Mada Matthiesena, možno poznáte, už v roku 2012 získal za réžiu filmu Medvedík cenu na festivale v Sundance. Večer sa vás režisér Antoine Cuypers opýta, či náhodou tiež neprivádzate svoju rodinu do zúrivosti. Jeho Predsudok je z rovnakého súdka ako Oslava, „dogmatická“ rodinná dráma režiséra Thomasa Vinterberga.

V nedeľu o 16.¤h dostane priestor Nevesta, filmová adaptácia divadelnej hry Krvavá svadba svetoznámeho autora Federica Garciu Lorcu. Festivalový program v Kine Inak zakončí švédska surreálna roadmovie Odpadková helikoptéra a potešiť by mala hlavne milovníkov bizarného čierneho humoru. IFF Rotterdam potrvá do nedele 7.¤februára.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #Martin Kollár #5. október #IFF Rotterdam