Recenzia: Radiohead má stále čo povedať aj na A Moon Shaped Pool

Britská skupina Radiohead musela najskôr zmiznúť, aby sa znova objavila.

18.05.2016 09:00
Radiohead Foto: ,
Kapela mnohé piesne už predviedla naživo na koncertoch. Čakali len na štúdiovú nahrávku.

Po poslednom albume The King Of Limbs (2011) sa jej členovia venovali prevažne vlastným projektom, zmienky o spoločnom nahrávaní sa objavovali len zriedkavo a žiadne konkrétnosti neprezradili. Prvý májový deň však postúpili na nový level. Z internetu sa celkom vyparili, po kapele zostala len prázdna stránka a vybielené účty na sociálnych sieťach. Pre svoj nový album A Moon Shaped Pool, ktorý napokon zverejnili zatiaľ len v digitálnej forme 8. mája, si pripravili pôdu na zelenej lúke.

Orchester na scéne

Tajnosti a náznaky sprevádzajúce deviatu štúdiovku spôsobili, že sa kapela stala sledovaným objektom záujmu, čo so sebou nieslo aj veľkú zodpovednosť. Na mieste bola otázka, či silná kampaň odkazuje na rovnako silný album. Na túto otázku aspoň čiastočne odpovedali skladby Burn The Witch a Daydreaming, ktoré kapela spolu s videoklipmi zverejnila ešte pred vydaním celej nahrávky. Dynamický sláčikový nástup v pilotnej skladbe potvrdil, že kapela objavila čaro orchestrálneho predvedenia. A to hlavne vďaka gitaristovi Jonnymu Greenwoodovi, ktorý už dlhšie spolupracuje s London Contemporary Orchestra.

S Greenwoodom sa spája aj ďalšie meno. Režisér Paul Thomas Anderson, ktorý nakrútil klip k piesni Daydreaming. S gitaristom už skôr spolupracovali na hudobnom dokumente Junun. Tentoraz sa hlavným aktérom stal Thom Yorke. Hudobne je Daydreaming so svojím baladickým tempom kontrastom k údernosti Burn The Witch. Spája ich však inštrumentálny základ. V tomto prípade klavírny. Na rozdiel od chladnej elektroniky je to práve hudobný nástroj, ktorý dokáže sprostredkovať emóciu i jej drobné nuansy a posilniť imtímnosť výpovede. Želaný efekt dotvára aj zbor v pozadí.

"Polovica môjho života,“ spieva Yorke v piesni odzadu. Štyridsaťsedemročný spevák sa len minulý rok rozišiel so svojou priateľkou Rachel Owensovou, s ktorou strávil 23 rokov, teda polovicu života. Obdobný smútok sa nesie aj skladbou Decks Dark, ktorá v mnohých smeroch pripomína staršie albumy.

Nielen novinky

Pripisovať melancholickú atmosféru ťažkému rozchodu sa celému albumu nedá. Mnohé zo skladieb ako Present Tense, Desert Island Disk či záverečnú True Love Waits kapela predviedla na koncertoch už skôr, svoju premiéru teda mali len vo forme štúdiovky. Medzi takéto "staronovinky“ patria aj temnejšia Ful Stop či Identikit, ktoré sa zase skôr približujú elektronickému The King Of Limbs.

Radiohead sa v prípade albumu A Moon Shaped Pool vydal správnym smerom. Prevratné dielo, ktoré by nanovo zadefinovalo populárnu britskú kapelu, však nečakajte. Možno ide skôr o uhol pohľadu. Je namieste spýtať sa: Ide skôr o to, čo ponúkne kapela, alebo o to, čo fanúšik od kapely očakáva? Možno by mal fanúšik zabudnúť na akékoľvek očakávania a urobiť to, čo Radiohead spravili na internete. S novým albumom začať odznova. Prestať ho porovnávať s predchádzajúcimi nahrávkami a sústrediť sa výhradne na jeho obsah.

Radiohead: A Moon Shaped Pool

Viac na túto tému: #nový album #hudobná recenzia #Radiohead #A Moon Shaped Pool