Skúsená manipulátorka Mária Drazdechová (Zuzana Mauréry) situáciu prehodnotí hneď pri príchode. Nové „možnosti“ zmapuje presne podľa „dobových zvyklostí“. Vdova po armádnom generálovi dobre vie, že pred zverencami a ich rodičmi má náskok, od nej totiž závisí, aké známky si zaslúžia…
Scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk je rokmi zocelený filmársky tandem a český film posledných dvoch dekád sa nesie z veľkej časti aj na ich pleciach. Učiteľka je na rovnakej retro vlne ako ich najznámejšie snímky Pupendo či Pelíšky a potvrdzuje, že o smutnej socialistickej minulosti sa im najlepšie rozpráva s humorom. Pýtať sa, či už divák nie je „poetikou nostalgie“ prejedený, by bolo zbytočné, Učiteľka je uspokojivý film s potenciálom zasiahnuť širokú „cieľovku“. No v kontexte predošlej spoločnej tvorby sa Hřebejk a Jarchovský posunuli vpred len myšacími krokmi – v zmysle neurážlivého repete.
Jarchovský je zručný scenárista a aj v tomto prípade vyňuchal skvelú tému. Pomenúva to, čo zmenou režimu nezaniklo, len zmenilo tvar. Protežovanie, zastrašovanie postavením a slizké profitovanie na princípe niečo za niečo sa dnes len o čosi rafinovanejšie skrývajú. Nie je teda zbytočné zasadiť príbeh do minulosti, keď definuje prítomnosť? Najmä v období, keď nálepka retro nadobúda v kinematografii skôr pejoratívny význam? Možno áno, no Učiteľka pripomína, kde naša zatuchnutosť pramení. Jarchovský dokáže vystihnúť staré známe s neuveriteľnou presnosťou.
Na „poriadnu“ hlbokú drámu s presahom to však nestačilo. Postavy sú zúfalo umelé, situácie štandardné, čo nakláňa film k plochej moralite s prvoplánovou „vtipnou“ pointou, ktorá je zároveň rozuzlením. Keby sa námetu s takým veľkým potenciálom chytil napríklad Rumun Cristian Mungiu (4 mesiace, 3 týždne a 2 dni), mohlo to dopadnúť celkom inak.
Potenciálne dobre nastavený príbeh stroskotáva na kŕčovitom zveličovaní, postavy sú archetypmi, vzorkami, chýba im esencia človeka. V príbehu je množstvo celkom zbytočných momentov, namiesto toho, aby sa dráma vyhrocovala a padala hlbšie, splýva na hladine…
Učiteľka vznikla ako televízny film a tomu sa museli tvorcovia prispôsobiť. Odohráva sa výhradne v interiéroch, postavená je na dialógoch a divákovi servíruje všetko rovno na tanier. Film je však nakrútený nadštandardne, Hřebejk obsadil prevažne slovenských hercov a ich výkony sú naozaj presvedčivé. Zuzane Mauréry, ktorú ocenili na festivale v Karlových Varoch, sa rola nepríjemnej egocentričky hodí skvele.
Ak je téma schopná fungovať v súčasnom časopriestore, načo ju rozohrávať v reáliách osemdesiatych rokov? Pre „československý“ film je predsa nevyhnutné venovať sa súčasnosti. Aj napriek všetkému je Učiteľka filmom o nás, dokonale vystihuje východoeurópsky naturel a malomestské zmýšľanie. Zaslúži si divákov, ktorí pôjdu do kina a urobia si vlastný názor.
Hodnotenie Pravdy
3 hviezdičky z 5
- Učiteľka 2016/ réžia: Jan Hřebejk/ scenár: Petr Jarchovský/ hrajú: Zuzana Mauréry, Csongor Kassai, Zuzana Konečná, Peter Bebjak a ďalší/ premiéra: 21. júla