Andrzej Wajda mapoval traumy Poľska, aby z neho urobil lepšiu krajinu

Svetoznámy bard európskeho filmu, legendárny poľský režisér Andrzej Wajda umrel v nedeľu v noci, vo veku 90 rokov. Za svoje celoživotné dielo si v roku 2000 zaslúžil Oscara.

11.10.2016 12:00
Andrzej Wajda, režisér Foto: ,
Poľský režisér Andrzej Wajda na archívnej snímke.
debata

Nakrúcaním filmov strávil 60 rokov a aktívny zostal do posledného dychu. Pred pár týždňami mal na festivale v Toronte premiéru jeho posledný film Powidoki (Afterimage). Wajda ani na sklonku života nestratil tvorivú silu a podľa zahraničných recenzentov zúročil dlhoročné skúsenosti v „majstrovskej labutej piesni“. Životopisnú snímku o avantgardnom umelcovi Wladyslawovi Strzeminskom poslalo Poľsko aj do boja o nomináciu na Oscara pre najlepší cudzojazyčný film.

Fascinovaný poľskou minulosťou

Wajda bol v 50. rokoch spoluzakladateľom a kľúčovou osobnosťou Poľskej filmovej školy, v 70. rokoch sa radil medzi tvorcov takzvaného filmu morálneho nepokoja. Prispel k tomu, že poľský film sa odklonil od oslavných tendencií socialistického realizmu a v krajine vzniklo podhubie, na ktorom vyrástlo mnoho autorských filmárov na čele s Romanom Polanským, Krzysztofom Kieslowským, Krzysztofom Zanussim či Agnieszkou Hollandovou. Wajda priniesol mladému publiku ťažké témy sviežou formou, hrou so žánrom a zároveň zostal verný dobovým reáliám.

Keď jeho vojnová dráma Kanály získala v roku 1957 Špeciálnu cenu poroty na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes, Poľsko sa zviditeľnilo na mape európskeho filmu. Tridsaťjedenročný Wajda sprítomnil v snímke tiene nedávnej minulosti, aby odkryl bezvýchodiskovosť „nového povojnového Poľska“ a predznamenal svoju tvorivú cestu.

„Nakrúcal som aj filmy, ktorými som chcel meniť mentalitu v politickom svete. Robil som všetko pre to, aby som divákom zanechal odkazy. Treba si uvedomiť, že cenzúra hodnotila predovšetkým slová. Každá ideológia je v nich zapísaná. Preto sa kinematografia v bývalých socialistických krajinách zamerala na obraz. To nám veľmi pomohlo,“ povedal režisér v rozhovore pre Pravdu v roku 2005, keď bol hosťom bratislavskej časti filmovej prehliadky Febiofest.

Skôr ako sa stal filmárom, vyštudoval maliarstvo na Akadémii krásnych umení v Krakove. Ako režisér sa profiloval pod vplyvom talianskeho neorealizmu a nového európskeho filmu. Debutoval v roku 1954 Nepozvanými hosťami a téme varšavského povstania sa venoval aj v spomínanom druhom filme Kanály, kde zobrazil skupinu partizánov blúdiacu v neprehľadnej tme mestských kanálov a zhmotnil zotrvačnú bezvýchodiskovosť.

Záber z filmu Andrzeja Wajdu Afterimage.... Foto: Toronto IFF 2016
Andrzej Wajda Afterimage Záber z filmu Andrzeja Wajdu Afterimage. Bogusław Linda v nej stvárnil avantgardného maliara Władysława Strzemińského.

Esenciou je sloboda

Celý život sa venoval naliehavým dejinným témam, jeho filmy sú kolekciou tvárí, tvoria mapu poľskej identity. Tvrdo kritizoval nerovnosť, papalášstvo, korupciu a odpovede na súčasnosť hľadal v konfrontácii s vojnovou minulosťou, ktorú mal v čerstvej pamäti. Andrzej Wajda nachádzal univerzum, aj keď sú jeho snímky úzko späté s Poľskom. Nadčasový autorský rukopis a téma slobody prítomná vo všetkých jeho filmoch oslovujú medzinárodné publikum bez ohľadu na dobu.

„Svet sa ma pýta, ja sa pozerám a musím odpovedať. O tom je 50 rokov nakrúcania mojich filmov. V každom období odo mňa život niečo požaduje, v každom období som nakrúcal iné filmy.“ Jeho snímky Zasľúbená krajina, Slečny z Vlčian, Človek zo železa a Katyň boli nominované na Oscara za najlepší cudzojazyčný film, Zlatú palmu si z Cannes odniesol v roku 1981 za drámu Človek zo železa.

Filmy Andrzeja Wajdu, Jerzyho Kawalerowicza a Andrzeja Munka, absolventov filmovej vysokej školy v Lodži, nasmerovali v druhej polovici 50. rokov poľskú kinematografiu k „pesimisticky intelektuálnemu“ a kritickému filmu. Popreli tvorbu poslušných režisérov ospevujúcich socialistickú prítomnosť. Wajda sa už ako začínajúci filmár zameral na druhú svetovú vojnu, kvôli ktorej sám prišiel o otca, aby nepriamo naznačil aktuálne stigmy poľskej prítomnosti.

Vývoju udalostí v povojnovom Poľsku sa venoval v kultovej snímke z roku 1958 Popol a diamant. V adaptácii rovnomennej literárnej predlohy Jerzyho Andrzejewského vystihol neschopnosť človeka vymaniť sa z prizmy vojnových hrôz a nemožnosť prispôsobiť sa skazeným pomerom „nového Poľska“. Predstaviteľ hlavného hrdinu – charizmatický Zbigniew Cybulski si vyslúžil za svoj výkon prívlastok poľský James Dean. Vtedajšia poľská kritika historický epos odohrávajúci sa v posledný deň druhej svetovej vojny odsúdila, aj keď mnohí teoretici sa zhodujú, že ide o najlepší poľský film, aký kedy vznikol.

Verný Poľsku

Aby mohol Wajda v 60. rokoch tvoriť, volil cestu koprodukčných spoluprác a aj keď mnoho cestoval, rodnej krajine zostal verný. Filmami sa snažil ovplyvniť život v Poľsku k lepšiemu. „U nás cítia umelecké kruhy povinnosť angažovať sa vo vzťahu k spoločnosti štátu, z ktorého vyšli,“ povedal pred časom pre Pravdu.

„Rád by som zostal režisérom v Poľsku. Vyzerá to tak, ako by som bol maniak politických, či historických filmov, no teraz chcem urobiť film zo súčasnosti. Ak mi to zdravie dovolí,“ prezradil v rozhovore v roku 2007. Premiéru mal vtedy film Katyň o masakre, počas ktorého sovietska tajná polícia vyvraždila tisícky poľských vojakov a civilistov. Snímka o jednej z najväčších tráum v novodobej poľskej histórii získala sedem poľských národných filmových cien. Ani jeho ďalšie diela – v Berlíne ocenený Puškvorec (2009), životopisná dráma Walesa človek z nádeje (2013) a posledný film Powidoki však neboli príbehmi „z prítomnosti“.

Odpovede na otázky dneška hľadal neúnavne v časoch nedávno minulých, v histórii, ktorá sa v jeho filmoch vracia ako hodený bumerang. Ťažiac z emocionality a romantickej pocitovosti pátral v skazenom svete po dôstojnosti, vyzdvihujúc právo na slobodu.

Povedali o Andrzejovi Wajdovi

Andrzej bol pre mňa veľkým priateľom, veľmi drahým človekom a naozajstným majstrom. Nikdy sa nevyvyšoval, počúval, bol zvedavý na nápady, názory iného človeka, iného tvorcu. Andrzej bol nielen veľkým režisérom, jedným z našich najväčších umelcov, ale tiež veľkým Poliakom.

  • Agnieszka Holland, režisérka

Nikdy v živote som nestretol režiséra, ktorý by vedel tak dobre pracovať s hercom. Cez neho sme mohli cítiť lásku publika. Ale keď sa čo i len trochu zamračil, vedel som, že sa musím snažiť spraviť to lepšie.

  • Daniel Olbrychski, herec, s Wajdom nakrútil 13 filmov

Niektorí ľudia nakrúcajú filmy, aby žili. Wajda žil, aby nakrúcal filmy.

  • Wojciech Pszoniak, herec

Všetci pochádzame z Wajdu. Pozerali sme sa na Poľsko aj samých seba jeho očami a rozumeli mu lepšie. Teraz to bude ťažšie.

  • Donald Tusk, predseda Európskej rady a bývalý premiér Poľska

Odišiel veľký človek, veľký patriot, veľký Poliak, veľký režisér. Bral som ho ako učiteľa vlastenectva.

  • Lech Walesa, bývalý prezident Poľska a hrdina Wajdovho filmu Walesa, človek z nádeje

Prišli sme o naozajstného velikána. Nebol to len veľký umelec, ale zároveň aj naozajstná autorita.

  • Jan Englert, herec a režisér

Bol jedným z najväčších poľských umelcov, jedným z najznámejších vo svete. Poľsko bolo jeho vášňou. Pre nás, pre filmársku komunitu, bol pilierom sily. V živote filmárskej komunity bol vždy prítomný, bol učiteľom a vzorom.

  • Jacek Bromski, režisér

Od všetkých – hercov, scénografov, asistentov – očakával každé ráno tisíc nápadov, návrhov, emócií a vybral tie bezchybne správne, premenil ich v čosi zmysluplné, čo má tvar a váhu. Niektorí potom preto hovorili, že to oni režírovali jeho filmy. (…) Zmieňoval dve prikázania režiséra: Kradni a Miluj svojho herca. Mňa režíroval s pokynom: Zuby a vpred!

  • Krystyna Janda, herečka, vo fejtóne o Wajdovi

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #úmrtie #Oscar #Andrzej Wajda