Lena Dunham svoju kariéru postavila na autentickej úprimnosti – pojmoch, ktoré väčšina televíznych celebrít nemá v slovníku. V Girls stvárnila Hannah, absolventku vysokej školy, ktorá sa zmätene krúti vo svete neobmedzených možností – pracovných aj mileneckých.
Neprišla s prázdnymi rukami
Do HBO poslala nápad pred šiestimi rokmi ako začínajúca autorka a televízia od nej kúpila jedenapolstranový námet, kde boli len náčrty charakterov a stručná explikácia. Dunham sa však už vtedy mohla pochváliť celovečerným filmom Nábytoček – nezávislou snímkou ocenenou na filmovom festivale South by Southwest, ktorú nakrútila ako amatérka. Televíziu zaujali jej naratívne schopnosti a svojský humor.
Hneď prvá séria Girls urobila z Dunhamovej maskota svojej generácie. Magazín TIME ju už v roku 2012 označil za „najcool“ osobnosť roka a jej Dievčatá o rok nato vyhrali dva Zlaté glóbusy. HBO s nekonvenčnou filmárkou uzavrelo zmluvu na ďalšie tri série. Dunham je príkladom, že odvaha je síce nepohodlná, no v kombinácii s tvrdou drinou môže priniesť úspech.
Ako dievča z umeleckej rodiny sa odmalička pohybovala medzi literátmi, performermi, výtvarníkmi a filmármi, prirodzene teda vyštudovala kreatívne písanie a už na škole nakrútila niekoľko krátkych filmov. Keď mala 23, napísala, režírovala a samu seba a svoju sestru obsadila do spomínanej snímky Nábytoček. V sebaironickej filmovej „selfie“, ktorá pracuje s hyperrealizmom v intenciách subžánru mumblecore, si okrem iného zahral aj jeden z headlinerov nového amerického nezávislého filmu – režisér Alex Ross Perry. Jednu z vedľajších postáv zverila Dunham bývalej spolužiačke z brooklynskej strednej školy Jemime Kirke. Neskôr ju spolu s ďalšími spolužiakmi dotiahla do seriálu Girls, kde Kirke hviezdi ako bohémka Jessa.
Girls otvorili dvere aj hercovi Adamovi Driverovi – úloha sociopatického čudáka Adama, Hanninej prvej ozajstnej lásky, bola dokonalou príležitosťou ukázať, čo sa v ňom skrýva. V roku 2012 „chňapol“ po Driverovi známy nezávislák – režisér Noah Baumbach (Kým sme mladí), neskôr bratia Coenovci (Vnútri Llewina Davisa) a vlani ho obsadili velikáni ako Jim Jarmusch (Paterson) či Martin Scorsese (Mlčanie).
Pochybuješ o sebe? Vyzleč sa
Už na filme Nábytoček, kde skladá epizódy zo života „takmer ženy“ oscilujúcej medzi dospelosťou a závislosťou od matky – finančnej i citovej, možno presne pomenovať Dunhamovej autorský štýl. Je skrátka „nehanebnica“ – divákovi prezradí o sebe všetko, netají psychickú rozorvanosť a túžbu po stabilite a na obdiv vystavuje aj svoje fyzické nedostatky a sexuálne skúsenosti.
Dekadentná intelektuálka je pred kamerou skrátka taká, aká je. Príbehy čerpá „zo života“, z vlastnej obnaženej trápnosti. Zdieľa intimitu a inšpiruje sa zážitkami svojich priateľov. Bizarné mestské historky okoreňuje neodolateľnou iróniou. Na komplexy má jednoduchý liek – exhibicionizmus.
Aj keď sa vesmír seriálu točí prevažne okolo Hanny a jej problémov, nejde o Dunhamovej „egotrip“. Cez faux pas, ktoré prenasledujú hrdinov, kritizuje, ľutuje a predovšetkým miluje – seba aj svojho diváka – nepochopeného postmoderného egocentrika deformovaného prílišným pohodlím. Hannah je „superantihrdinkou“ zachraňujúcou samu seba v post post modernom svete. Aj napriek talentu a možnostiam nedokáže dosiahnuť spokojnosť. Dopláca na netrpezlivosť a megalomanskú túžbu – núka sa totiž toľko dvier, ktoré možno pootvárať…
Lena Dunham pomenúva zmätky celej svojej generácie, bez ohľadu na to, že Hannah a jej priatelia žijú v hlavnom meste sveta – v mekke kreativity a premenlivosti – v New Yorku, sú prototypmi dnešných „nedospelákov“, ktorým pomaly, ale isto ťahá na tridsať. Krútia sa v ilúziách, neschopní prijať zodpovednosť a dospieť…
Tretí diel šiestej série bude mať premiéru v nedeľu (24. 2.) na HBO a HBO GO.