Recenzia: Zdieľať tajomstvá je terapia šokom

Partia starých priateľov sa stretáva, aby si spoločne vychutnali skvelé jedlo, zapili ho drahým bio vínom, na balkóne luxusného bytu si urobili spoločnú selfie so zatmením mesiaca v pozadí a vrátili sa so svojimi tajomstvami spokojne domov.

27.04.2017 14:05
Úplní cudzinci Foto:
Komediálna dráma Úplní cudzinci sa zaoberá otázkou, čo sa môže stať, keď pred priateľmi a partnermi odhalíme svoje mobilné konverzácie.

Keď dva manželské páry a ich single kamarát vstúpia do priestranného bytu manželov Bruna a Evy, kde sa celý príbeh odohráva, netušia, že sa im naskytne unikátna príležitosť dozvedieť sa o sebe viac. Hostiteľka totiž prítomných vyprovokuje k tomu, aby vyložili na stôl mobilné telefóny a počas večera sa spolu podelili o všetky prichádzajúce hovory a správy. Odvážnu hru na pravdu musí paradoxne prijať každý, kto nechce vzbudiť podozrenie. Vzrušenie a strach tak prichádzajú s každým zapípaním telefónu.

Hrdinovia bez minulosti vystupujú pod vplyvom šikovne nastavenej situácie zo svojich konformných zón, ich privátne životy sa na okamih stanú verejnou záležitosťou a každá prichádzajúca mobilná konverzácia preveruje vzťahy partnerov a priateľov. Pre umelca skvelá platforma na to, aby v štýle „ruskej rulety“ skúšal charakter a nastavil divákovi zrkadlo. Režisér filmu Úplní cudzinci Paolo Genovese sa inšpiroval divadlom a príbeh konverzačnej drámy situoval do priestranného bytu, kde plasticitu priestoru podporuje kĺzavá kamera Fabrizia Lucciho a úlohy rozdal skúseným hercom.

Podobný koncept aj tému partnersko-rodinných vzťahov reflektuje maďarský filmár Szabolcs Hajdu vo filme Rodinné šťastie. Zatiaľ čo jemu sa podarilo banálnu rodinnú situáciu s napätím vygradovať, odľahčiť iróniou a preniknúť do smutno-smiešnej podstaty rodinného nešťastia, snaha Talianov rozvinúť vtipnú vzťahovú dramédiu o problémoch buržoáznych štyridsiatnikov zostala visieť vo vzduchoprázdne.

Tvorcovia sa zasekli pri umelom moralizovaní, patetickom sentimente a príkro prekombinovaných milostných trojuholníkoch. Ani jedna z postáv príbehu nemá vnútornú hĺbku, ich trápenia aj činy sú vymurované scenáristami. Počas deja sa ich životy síce vykývajú z pántov, no neprejdú žiadnou zásadnou premenou. Celý konštrukt navyše zavŕši nepravdepodobný záver, ktorý chcel byť zmierlivou, ružovou pointou o tom, že sme schopní odpúšťať a pre pohodlie ochotne akceptujeme vlastné nešťastie. Bolo by krásne, keby táto myšlienka vyšla z príbehu a postáv prirodzene.

Situácia sa vyvíja štandardne, body zlomu v zásade ničím neprekvapia. „Bonboniéra“ je nabitá motívmi – konflikt matky s dospievajúcou dcérou, zatajovaná homosexualita či alkoholizmus, spor so zavadzajúcou svokrou. Snaha venovať všetkým postavám rovnaký priestor a ukázať ich problémy rovnakým dielom nedovolí vyznieť hlavnej myšlienke. Autori ju akcentujú umelo, ako tézu vloženú do úst postavám.

Úplní cudzinci mali potenciál byť napínavou a prekvapujúcou vzťahovkou s komediálnym presahom, no výsledkom je suché konštatovanie o tom, že sme povrchní klamári. Všeobecné úskalia moderných vzťahov totiž reflektuje na tých najbanálnejších situáciách a charakteroch. Hrdinovia sú plochí figuranti, ktorým od začiatku vidíme do kariet. Silnou stránkou filmu je civilné herectvo talianskych hercov, ktorí si získajú sympatie.

Filmári vyšli z dobrého nápadu, no azda aj pre prílišnú opatrnosť dospeli ku klišé, aj preto sú Úplní cudzinci predvídateľná konverzačná dráma so všetkým, čo k obdobnému žánru patrí.

HODNOTENIE Pravdy

• 3 hviezdičky z 5
  • Úplní cudzinci / Taliansko 2016 / réžia: Paolo Genovese / scenár: Filippo Bologna, Paolo Costella, Paolo Genovese, Paola Mammini, Rolando Ravello / hrajú: Alba Rohrwacher, Kasia Smutniak, Valerio Mastandrea a ďalší / premiéra: 27. apríla

Viac na túto tému: #recenzia #Úplní cudzinci