Teraz sa nechal „obsadiť“ ruským režisérom Igorom Vološinom a stvárni hlavnú mužskú postavu v dráme podľa scenára Richarda Pupalu Pivnica. Natáčať sa bude na Slovensku a prvá klapka padne už budúci týždeň.
Pre väčšinu slovenských divákov ste freediver Jacques z megahitu Magická hlbočina. Režisér Luc Besson ním na konci 80. rokov medzinárodne prerazil. Ako vnímate jeho tvorbu dnes?
V 80. rokoch sa vo Francúzsku začali robiť filmy, ktoré dosiahli medzinárodnú popularitu. Osobne považujem za najlepší jeho prvý film Posledná bitka, ako umelec a človek tu bol omnoho úprimnejší. Po medzinárodnom úspechu Magickej hlbočiny si Besson uvedomil a priznal, že jeho ambíciou bolo urobiť medzinárodný hit. Jeho filozofiou a zámerom bolo dopracovať sa k veľkorozpočtovým produkciám a akčným filmom v Spielbergovom duchu. Jeho posledné filmy stáli niekoľko miliónov eur. Keď začnete hrať túto hru, ste ako autor na hrane. Kalkulujete so ziskom, s vecami, ktoré už boli videné mnohokrát a takéto typy filmov môže akceptovať nanajvýš mládež. Ako Američan-Kalifornčan som bol na Magickú hlbočinu hrdý. No potom som objavil Larsa von Triera, jeho umelecká forma je omnoho bližšia môjmu srdcu a mojim umeleckým ambíciám. Luca Bessona považujem za predstaviteľa amerikanizácie fancúzskej kinematografie.
Na viacerých svojich filmoch ste spolupracovali s Pascalom Arnoldom, založili ste spolu produkčnú spoločnosť. Čo vás autorsky spája?
Pascal Arnold je niečo medzi Niccolóm Machiavellim a Hermanom Melvillom. A keď som za ním ako spisovateľom prišiel so svojím prvým filmom, presne pochopil moje zámery. Scenár sme písali spolu a zrazu sa z nás stali bratia. A tak je to aj s Larsom. Keď s niekým spolupracujete na filme, je to osobný proces, stanete sa blízkymi. Pascal je strýkom môjho malého syna, sme ako bratia.
Natočili ste spolu šesť filmov, posledný v roku 2012. Aké majú v súčasnosti filmári vo Francúzsku podmienky?
Situácia je veľmi ťažká, no zakaždým sme našli spôsob, ako urobiť film.
Ako sa vám to podarilo?
Predovšetkým sme na to boli dvaja, písali, režírovali a produkovali sme spolu. Film nie je o egu, to tvorivý proces práve rozptyľuje. No za posledných päť rokov sme nenatočili film. Canal plus už nepodporuje filmárov tak intenzívne a jediné, čo môžete v spolupráci s televíziou robiť, sú komédie. Snažíme sa však nájsť novú cestu, Pascal zatiaľ pracuje ako scenárista na iných filmoch, ja ako herec. Vo Francúzsku prežívame veľmi veľkú krízu kinematografie, pôvodný model už nefunguje. Keď sa pozriete na francúzske filmy posledných desiatich rokov, možno nájdete dvoch, troch filmárov, ktorí stoja za to. Väčšina filmov sa nepredáva za hranice, sú určené pre domáce publikum. Snažíme sa nájsť nový model.
Čo spôsobilo, že produkčný model prestal fungovať?
Napríklad Netflix či Amazon skupujú filmy, berú ich odvšadiaľ, pretože si to môžu dovoliť. Kapitalizmus ničí všetko malé – obrovský problém súčasnosti. Vo Francúzsku sú uprednostňované veľké spoločnosti ako Pathé či Gaumont a všetky malé produkčné spoločnosti končia. Jednoducho nemajú šancu robiť filmy, pokiaľ nechcú robiť formátované televízne projekty podľa vzoru americkej produkcie. Hľadáme cestu, neviem čo sa stane, no stále bojujeme (smiech).
Ako ste sa „zaplietli“ do východoeurópskeho projektu Pivnica? Čo vás presvedčilo?
Východoeurópske filmy ma zaujímajú, rád sa na nich zúčastňujem. Vôbec nemám problém s tým, že budem predabovaný. Režiséra Igora Vološina som spoznal začiatkom storočia ako bláznivé mladé decko. Ponuka účinkovať v Pivnici prišla po tom, ako sme sa náhodou stretli na letisku v Ríme. Nikdy predtým som nespolupracoval s ruským režisérom a milujem Rusko. Filmy, ktoré za posledné desaťročie zaujali, pochádzajú z Turecka, Rumunska, Ruska, Grécka a Pivnicu považujem za príležitosť urobiť dobrý film vo východnej Európe. Bolo to veľmi ľahké rozhodnutie.
Aký charakter považujete za hereckú výzvu?
Mňa zaujíma dráma. Charakter môžete stvárniť fyzicky alebo vnútorne. Keď sa pozerám na drámu a vidím v nej vynikajúcich hercov, a svet, ktorý sledujem, sa odrazu stáva skutočným, vtedy sa divák otvára, aby s ním filmár mohol komunikovať. Cudzinci od jazera Alaina Guiraudie – to je pre mňa skvelé kino. Keď vám vo filme scéna vyrazí dych, kino sa stane chrámom, kde diváci objavujú a pociťujú tie isté emócie, nie sú len zabávaní. Mám plné zuby zábavy, len čo v kine zistím, že ma chce film len pobaviť, odchádzam – je to povrchné. Na špeciálne efekty kašlem. Keď spojíte vo filme dve-tri ľudské bytosti, ktoré vytvoria drámu, a príbeh sa stane skutočným, to je vzrušujúce. Film by mal byť rebelantský, mal by inšpirovať. Jeden z filmov, ktoré ma nadchli, bol Godardov Alphaville či Bezstarostná jazda (réžia Denis Hopper) – pre mňa absolútne podvratný – také by mali filmy byť. Mali sme tu šesťdesiat rokov zábavy z Hollywoodu a až teraz si uvedomujeme, že 98 percent z toho, čo sme videli, bola čistá propaganda. Teraz je tu internet, ktorý je absolútne nekontrolovateľný, a preto sa pýtam, čo bude s národmi ďalej. (smiech)
Herca a režiséra s francúzsko-americkými koreňmi Jeana-Marca Barra preslávila úloha vo filme Luca Bessona Magická hlbočina (1988). Začiatkom 90. rokov započal spoluprácu s dánskym filmárom Larsom von Trierom, účinkoval v jeho filmoch Európa, Prelomiť vlny, Tanečnica v tme či Dogville, naposledy v dráme Nymfomanka. Od roku 1999 v spolupráci s Pascalom Arnoldom natočil a produkoval šesť celovečerných filmov, známa je ich trilógia o slobode. V roku 2002 predsedal porote karlovarského festivalu.