V Cannes mal premiéru film s Judit Bárdos, publiku sa páčil

Už len to, že sa slovenská snímka dostala po prvý raz v histórii do druhej najdôležitejšej súťaže Cannes Un Certain regard (Istý pohľad), je úspech.

23.05.2017 16:42
Judit Bárdos Foto:
Herečky Judit Bárdos (vľavo) a Éva Bándor s režisérom Györgyom Kristófom prichádzajú do festivalového paláca v Cannes na premiéru filmu Out.
debata

Slovensko-maďarsko-český koprodukčný debut režiséra Györgya Kristófa Out mal v Cannes premiéru v pondelok. Premietli ho, adekvátne dôležitosti súťaže, v kinosále Debussy, kde sa premietajú aj večerné súťažné snímky.

Mimochodom, v oficiálnych materiáloch sa uvádza ako maďarský tvorca, i keď sám o sebe hovorí, že je Maďar narodený a žijúci na Slovensku, ako aj hlavný hrdina filmu Ágoston. Ten sa po strate zamestnania rozhodne hľadať šťastie v Lotyšsku a v neposlednom rade ho tam ťahá aj preto, lebo chce chytať ryby. Zamestná sa za úplatok v lodenici, a keď si raz večer uhne viac, ako treba, a nepríde do práce, vyhodia ho. S dodatkom, že jemu podobní len kradnú prácu nezamestnaným Lotyšom. Naivný idealista sa vyberie kúpiť si udicu a uskutočniť svoj sen – chytať ryby a živiť sa rybolovom. A to v krajine, ktorá je ešte omnoho komplikovanejšia ako jeho rodné Slovensko, divoké pomery sú tu vypuklejšie a bieda väčšia. Už týmto výberom si sám skomplikoval svoje uplatnenie, a je veľmi prekvapený, že sa mu nedarí. Na udicu sa mu chytia len malinké rybky, ktoré nikto nechce.

Zapletie sa však so spodinou, ľuďmi na pokraji spoločnosti. Korunou všetkého je známosť s vyšinutým Lotyšom, ktorý ho zavedie do divočiny, kde si sám stavia príšerný dom, s ešte príšernejšou prsnatou manželkou, ktorá má pery ako káčer Donald. Prosto s kreatúrou. Samozrejme, že sa toto dobrodružstvo musí skončiť fiaskom. Keď je už na konci so silami, stretne dvoch maďarských rybárov, ktorí mu ukážu, ako sa v modernom svete zarába rybolovom. Ágostonov talizman je malá rybka, ktorú pri upratovaní lodnej paluby úmyselne vmetie do mora. Je to zároveň aj akýsi symbol jeho vnútorného prerodu a pochopenie dnešných zmien a hodnôt.

Out je v podstate dráma človeka neskúseného a nepripraveného na súčasnú realitu. Svet vidí cez ružové okuliare a nebyť niekoľkých faciek od života, nikdy by sa nespamätal. Snímke však chýba sústredenejšie rozprávanie, väčšia gradácia napätia a zovretosť príbehu, aby pointa bola údernejšia. Jej kladom je však skutočne pôsobivá a krásna kamera Gergelya Pohánoka a herecké výkony najmä Sándora Terhesa ako Ágostona, Évy Bándor ako jeho manželky a Guny Zarina ako podivnej tuláčky.V troj­jazyčnom filme sa hovorí po slovensky, maďarsky a rusky, no neprekáža to. Naopak, prekáža trochu pomalé tempo, síce popretkávané krásnymi zábermi, ale príliš dlho sa čaká na kolíziu, výstižnejšie katarzný konflikt.

Snímka mala pozitívny ohlas u publika, odmenilo ho potleskom a myslím si, že si všetci vydýchli. Sympatická a talentovaná herečka Éva Bándor prezradila, že je priam šokovaná prijatím, že sa o nich všetci vzorne starajú, behajú z jednej akcie na druhú a nedovolia im ani vydýchnuť. Bola už na viacerých festivaloch, ale to, čo zažíva v Cannes, sa k ničomu nedá prirovnať. Neočakávala to. Ako film dopadne u poroty, uvidíme.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Judit Bárdos #Cannes 2017 #Out