Na Out sa oplatilo počkať

Po uvedení v druhej najvýznamnejšej súťaži na festivale v Cannes mal film slovenského režiséra Györgya Krystófa Out premiéru aj na Slovensku.

24.06.2017 12:00
Judit Bárdos Foto:
Vo filme Out si zahrala aj herečka Judit Bárdos.
debata

Premietli ho na Art Film Feste v Košiciach, odkiaľ režisér a spoluscenárista filmu pochádza. Okrem Krystófa prišiel predstaviteľ hlavnej postavy, maďarský herec Sándor Terhes aj jeho filmová manželka Éva Bandorová.

Film Out sa uchádza o cenu v hlavnej súťaži a nie je jediným ambicióznym debutom. Okrem dvoch slovenských prvých celovečerákov – v súťaži je aj dráma Špina Terezy Nvotovej – tu uviedli divácky najúspešnejší islandský film posledných rokov, drámu Kamenné srdce. Režisér Guðmundur Arnar Guðmundsson v ňom zobrazil emotívny príbeh dvoch kamarátov dospievajúcich na drsnom Islande.

Film z inej vlny

Aj keď diskusia s divákmi mala po premiére filmu Out viac trápnych ako podnetných momentov, kuloárne reakcie kritikov a filmových odborníkov boli prevažne pozitívne. Minimalistická groteska o putovaní nezamestnaného Slováka v stredných rokoch za novými možnosťami odkrýva sociálne zázemie hrdinov pohybujúcich sa vo východoeurópskom priestore z netradičnej perspektívy a tvrdenie, že ide o čosi iný slovenský film, na aký sme zvyknutí, celkom sedí. Keď sympatického päťdesiatnika Ágostana prepustia z práce, nenechá sa životom zaskočiť a už tobôž nie odradiť. Práve naopak, prichádza s odvážnym riešením. S vidinou malého dobrodružstva sa rozhodne hľadať uplatnenie v severovýchodnej Európe, namiesto toho, aby sa otočil na perspektívnejší západ. Hneď po príchode do exotického baltského regiónu ho čaká klasické vytriezvenie. Pracovná zmluva, ktorú podpísal ešte pred odchodom z domu, je neplatná a po chvíľkovom rozčarovaní zo slobody mu udrie do nosa ostrý morský chlad. Večného optimistu pohltí neznáme miesto a expresívne postavičky, o ktoré na východe rozhodne nie je núdza.

Minimalistický príbeh graduje ako retiazka stretnutí. Stojí na neodolateľných figúrkach, ktoré Ágostana pohadzujú v neznámej krajine. Krystófova kresba charakterov, epizodická narácia, náznaková komika a obrazový symbolizmus majú blízko k poetike Akiho Kaurismäkiho či Jima Jarmuscha a takáto hravá bizarnosť je v slovenskom hranom filme skôr raritou.

Ágostana konfrontuje s agresívnym temperamentom či utiahnutým čudáctvom miestnych, akými sú recepčný v hoteli dehonestujúci svoju lásku ku kaktusom či neznáma žena s vypchatým králikom bez uší, s ktorou hrdina zažije platonický flirt a podobne.

Absurdita vyplýva z banálnych situácií. Ágostan sa potuluje východom ako pikareskný hrdina, jeho situácia je neutešená, nie však beznádejná, je lapený do siete, no nie je v nej sám, na jej okách sa hompáľajú rybičky s podobne vypúlenými očami. Krystófov hrdina blúdi, namiesto toho, aby na severovýchode našiel prácu a zázemie, je osamotený, zadúša sa trpkou slobodou.

Dominantou filmu je kamera Gergelyho Pohárnoka (Taxidermia), veľké celky a chlad prostredia metaforizujú malosť človiečika pohodeného vo svete (ne)konečných (ne)možností. Out je nielen vizuálom, ale aj príbehom, bezpochyby jeden z najkrajších filmov, aké v slovenských reáliách za posledné obdobie vznikli. Ágostan je síce looser, zostáva však slobodný a jeho nadhľad a chuť do života sú sympaticky nákazlivé. Out má distribučnú premiéru začiatkom septembra.

Hercova misia pre Magdu Vášáryovú

Po hercovi Ondřejovi Vetchom si v sobotu o 16. h pri Dolnej bráne prevezme cenu Hercova misia herečka a politička Magda Vášáryová. Režisérom Dušanovi Trančíkovi a Janovi Hřebejkovi odovzdajú Zlaté kamery počas večerného záverečného ceremoniálu, kde zároveň vyhlásia víťazné filmy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Out #György Kristóf