Peter Bebjak: Filmu Čiara sa teraz otvárajú nové cesty

11.07.2017 09:00
Čiara
Herci Tomáš Maštalír a Zuzana Fialová v snímke Petra Bebjaka Čiara. Autor:

Minulý týždeň sa skončil jeden z najvýznamnejších stredoeurópskych filmových festivalov v Karlových Varoch a režisér snímky Čiara, ktorá mala medzinárodnú premiéru v hlavnej súťaži, Peter Bebjak (Marhuľový ostrov) si z neho odniesol cenu za najlepšiu réžiu.

Čiaru pozitívne nehodnotila iba porota, ale aj zahraniční recenzenti z prestížnych magazínov Hollywood Reporter či Variety, no čo je najdôležitejšie, prví diváci odmenili jej tvorcov dlhým aplauzom. Premiéra filmu bola vypredaná za štvrťhodinu a rovnako plné boli aj ďalšie projekcie.

V roku 2007 sa stalo Slovensko súčasťou schengenského priestoru a na východe krajiny vyrástla hranica oddeľujúca Ukrajinu. Tieto okolnosti skomplikujú život Adamovi Krajniakovi (Tomáš Maštalír), šéfovi kontrabandu pašerákov, ktorí tu roky opatrne kšeftujú s lacnými cigaretami. Scenáristu Petra Balka (Kandidát) a režiséra Petra Bebjaka zaujímalo, aký dosah môže mať na malých podvodných podnikateľov zatvorenie slovensko-ukrajinskej hranice a do krimi rodinnej drámy z východoslovenskej obce „pánu bohu za chrbtom“ vmiešali prvky trileru. Osud rodiny Krajniakovcov sa ešte väčšmi zamotá, keď si jedna z dcér vyberie nie príliš reprezentatív­neho zaťa.

Režisér filmu Čiara Peter Bebjak na červenom...
Režisér filmu Čiara Peter Bebjak na červenom koberci filmového festivalu v Karlových Varoch. Autor: Film Servis Festival Karlovy Vary

Allisa Simon z magazínu Variety nechváli len Bebjakovu majstrovskú hru so žánrovými konvenciami a kasting, ktorému dominujú predstavitelia hlavných postáv Tomáš Maštalír a Emília Vášáryová, ale vyzdvihuje aj fabulačný talent scenáristu Petra Balka. Jeho scenár je podľa nej múdry, do deja kontinuálne primiešava charaktery a príbehové uzly tak plynule gradujú.

Spôsob rozprávania stojí podľa Bebjaka na princípe prepojenia rôznych príbehových motívov. „Je jedno miesto, kde sa všetky tie osudy navzájom pretnú a ovplyvnia.“ Režisér dodáva, že pred natáčaním z príbehu vypadla celá jedna línia, aby vyznel osud rodiny Krajniakovcov a motívy, ktoré sa s ňou spájajú.

„Do projektu som šiel najmä kvôli ľuďom. Prvou bola producentka filmu Vanda Adamik-Hrycová, druhým Peter Balko, ktorého som poznal ako spoluscenáristu Kandidáta, a chcel som opäť spolupracovať s Martinom Žiaranom (kameraman Bebjakovho predchádzajúceho filmu Čistič, pozn. red.),“ hovorí Peter Bebjak.

A čo bolo pre neho na scenári režisérsky najpríťažlivejšie? „Zaujalo ma, že je to multižánrový príbeh, kde sa striedajú a spájajú všetky možné prvky. Chcel som, oproti všetkým mojim predchádzajúcim filmom, vytvoriť opäť niečo nové.“

Počas postprodukcie zbierali tvorcovia feedback, nielen od ľudí z festivalov – už v tejto fáze ho videl napríklad programový riaditeľ karlovarského festivalu Karel Och. Bebjak zvažoval najmä názory ľudí, ktorých si osobne váži.

„Vo Varoch sme sa stretli s ľuďmi, ktorí vyberajú filmy na ďalšie veľké festivaly, a to je prvá vec, ktorú cena ovplyvní. Čiara sa tak automaticky dostáva do ich hľadáčika a filmu sa otvárajú ďalšie cesty.“ Slovenskí diváci budú môcť Čiaru „otestovať“ už začiatkom augusta, keď vstupuje do našich kín.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Peter Bebjak #MFF Karlove Vary 2017 #Martin Žiaran #film Čiara
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk