Kamera 2017: Naozaj to nemohol vyhrať niekto iný?

Prečo oceňovať v hlavnej kategórii dva ročníky po sebe rovnakého kameramana (aj keď kvality Martina Žiarana sú nespochybniteľné), keď je konkurencia nielenže vyvážená, ale aj podá lepší výkon? Názor odbornej poroty si vážim, no v prípade víťaza v kategórii hraný film s ním jednoducho nemožno súhlasiť.

01.12.2017 09:00
Tomáš Maštalír Emília Vášáryová Čiara Foto:
Hlavnú cenu Kamera 2017 v kategórii hraná filmová tvorba získal Martin Žiaran za film Čiara (2017).
debata

Čiara je film mnohých, no v zásade nie Petra Bebjaka. Zlyháva tu koncept réžie, za ktorú paradoxne dostal cenu v Karlových Varoch. Režisér nemá jasne zadefinované ciele a rovnako zmätočne pôsobí Žiaranova kamera, ktorá len prehlbuje gýčové vyznenie a žánrovú nezadefinovanos­ť filmu.

Na rozdiel od Petra Bebjaka, režisérka filmu Piata loď Iveta Grófová mala vo výtvarnej koncepcii od začiatku jasno. Kamera Denisy Buranovej citlivo abstrahuje subjektivizovaný svet hlavných detských hrdinov, atmosféru budujú detaily, svietenie aj zvolená farebná škála. Spomedzi všetkých troch nominovaných filmov by si teda ocenenie za kameramanský výkon zaslúžila najväčšmi Piata loď, no aj kamera Iva Mika skvele podporuje uvoľnenosť snímky Stanko.

Naopak, reklama Baťa Insolia pre obuvnú značku, za ktorú dostala Denisa Buranová „cenu útechy“, je štandardne vkusne zvládnutou zákazkou a umelecky ju prevyšujú nominované videoklipy Dušana Husára a Anny Smoroňovej.

Odhliadnuc od výsledkov súťaže, podujatie Kamera je skvelým priestorom na chýbajúcu diskusiu o tom, čo profesia kameramana obsahuje. Často sa totiž zabúda, že kameraman je tvorcom filmového sveta v rovnakej miere ako režisér a scenárista.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Martin Žiaran #Piata loď #film Čiara #Kamera 2017 #Denisa Buranová