Európske filmové ceny ovládol Štvorec, najlepšia herečka je Slovenka!

Slovenka Alexandra Borbély je najlepšou európskou herečkou, cenu získala za účinkovanie v poetickej komédii so Zlatým medveďom z Berlinale O tele a duši etablovanej maďarskej filmárky Ildikó Enyediovej. Sobotný večer sa v Berlíne niesol v znamení oceňovania najlepších európskych filmov. Európske filmové ceny rozdali už tridsiaty raz a najlepším filmom je Štvorec Švéda Rubena Östlunda. Dokopy bodoval v šiestich kategóriách.

10.12.2017 08:44 , aktualizované: 11.12.2017 11:18
Alexandra Borbély Foto: ,
Herečka Alexandra Borbély.
debata (20)

Zaskočená Borbély sa pri preberaní ceny nevyhla slzám, cenu jej odovzdali nemecká herečka Sandra Huellerová a hviezda snímky Toni Erdman Peter Simonischek. Počas ďakovnej reči vyzdvihla režisérku Ildikó Enyediovú, ktorá jej dala príležitosť a pri nakrúcaní jej plne dôverovala. Zvíťaziť v konkurencii hereckých dám Isabelle Huppertovej a Juliette Binocheovej je pre herečku debutujúcu pred filmovou kamerou o to väčším zadosťučinením.

Enyedi sa filmom O tele a duši vrátila k autorskej tvorbe po osemnástich rokoch. S Borbélyovou sa nezoznámili na kastingu, ale počas štúdia na budapeštianskej univerzite, kde režisérka viedla krátky kurz so študentmi divadelného herectva. O tele a duši je minimalistická, fantaskná dráma o zblížení a filmárka napísala scenár za necelý mesiac. Mal byť len medzifilmom, skrátením čakania, kým sa jej nepodarí pohnúť s iným rozpracovaným projektom.

„Triedny profesor na univerzite nám prízvukoval, že do filmu nás obsadia len v rolách, ktoré zodpovedajú našej typológii, tomu, ako pôsobíme navonok, a iné nedostaneme,“ priznala herečka v rozhovore pre Pravdu. Jej účinkovanie v snímke O tele a duši vyvracia učiteľove hypotézy. Hlavnú rolu však nedostala okamžite, Enyedi ju sprvu videla v úlohe jednej z vedľajších postáv. Filmárka sa napokon rozhodla ísť proti Borbélyovej archetypu a namiesto sexi psychologičky jej zverila rolu plachej Márie, ktorá prichádza na bitúnok ako nová inšpektorka kvality a za poriadne záhadných okolností sa tu po prvýkrát zamiluje. Cudnú, prísnu samotárku stvárnila s nadhľadom, v tichých gestách podporila jej zraniteľnosť a rovnako presvedčivá je v humorných scénach. O tele a duši figuroval aj medzi nomináciami na najlepší európsky film. Komediálna dráma o vzťahoch však nepresahuje Zviagincevov angažovaný, drsný obraz zmrazenej ľudskosti v dráme o rozklade rodiny a citov Bez lásky. Zviagincevov film si zaslúžil cenu pre kameramana Michaila Krichmana a skladateľov Jevgenija Galperina a Sachu Galperina.

Komédia, ktorá nie je komédia

Spoločenské deformácie odhalil aj švédsky filmár Ruben Östlund. Štvorec je trefná groteska o pokrytectve, umeleckom snobizme a každodenných morálnych zlyhaniach a všimli si to už porotcovia na festivale v Cannes, kde mu udelili hlavnú cenu. Na prestížnych festivaloch nebýva zvykom vyhlásiť za najlepší film komédiu, čo tvorcov prekvapilo, aj keď Östlundove filmy nie je na mieste žánrovo škatuľkovať. Jeho pohľad na svet je síce ironický, no pod humorom vyviera prísna spoločenská kritika. Pobaveného diváka tak prirodzene donúti precitnúť, prehodnotiť vlastný vzťah a zodpovednosť voči svetu a najbližším.

Štvorec je aj najlepšou európskou komédiou a Ruben Östlund najlepším európskym režisérom a scenáristom. V režisérskej kategórii tromfol Andreja Zviaginceva, Ildikó Enyediovú, Yorgosa Lanthymosa (Zabitie posvätného jeleňa) a Akiho Kaurismäkiho (Druhá strana nádeje). Hlavný hrdina Štvorca Claes Bang má cenu pre najlepšieho herca za rolu riaditeľa galérie moderného umenia a Josefin Asbergovú ocenili za výpravu snímky. Claes Bang účinkuje prevažne v televíznych projektoch a kastingu na Östlundov nový film sa vraj zúčastnil s malou dušičkou. Po úspechu tragikomédie Vyššia moc totiž považoval Östlunda za filmára, ktorý môže obsadiť ktoréhokoľvek špičkového herca na svete.

Unikátny celovečerný animák o živote Vincenta van Gogha S láskou Vincent v réžii Doroty Kobiela a Hugha Welchmanana je najlepším animovaným filmom a cenu si odniesla aj dokumentaristka Anna Zamecka za snímku Prijímanie. Objavom roka je dráma Lady Macbeth v réžii Williama Oldroyda. Slovenská filmová a televízna akadémia nominovala na Európske filmové ceny hraný film Piata loď režisérky Ivety Grófovej a dokument Diera v hlave filmára Roberta Kirchhoffa, ani jedna zo snímok sa však do úzkych nominácií neprebojovala.

Prehľad ocenených v 30. ročníku Európskych filmových cien:

Európsky film: Štvorec, réžia: Ruben Östlund
Európska komédia: Štvorec, réžia: Ruben Östlund
Európsky objav – Prix FIPRESCI: Lady Macbeth, réžia: William Oldroyd
Európsky dokument: Prijímanie, réžia: Anna Zamecka
Európsky animovaný film: S láskou Vincent, réžia: Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Európsky krátky film: Timecode, réžia: Juanjo Giménez Peňa
Európsky režisér/režisérka: Ruben Östlund, Štvorec
Európska herečka: Alexandra Borbély, O tele a duši
Európsky herec: Claes Bang, Štvorec
Európsky scenárista/ scenáristka: Ruben Östlund, Štvorec
Európsky kameraman/ kameramanka: Michail Krichman, Bez lásky
Európsky strihač: Robin Campillo, 120 tepov za minútu
Európsky výpravca: Josefin Asberg, Štvorec
Európsky kostýmový návrhár/návrhárka: Katarzyna Lewińska, Cez kosti mŕtvych
Európsky maskér/maskérka: Leendert van Nimwegen, Brimstone
Európsky skladateľ: Evgueni Galperine a Sacha Galperine, Bez lásky
Európsky zvukový technik: Oriol Tarragó, Volanie netvora: Príbeh života
Európsky koproducent/ koproducentka – Prix Eurimages: Čedomir Kolar
Cena za celoživotné dielo: Aleksandr Sokurov
Cena za celosvetový prínos: Julie Delpy
Divácka cena – EFA People's Choice Award: Vor der Morgenröte – Stefan Zweig in Amerika, réžia: Maria Schrader
European University Film Award: Kamenné srdce, réžia: Gudmundur Arnar Gudmundsson

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #Európske filmové ceny #O tele a duši #Alexandra Borbély