Mária Terézia vládla aj milovala

, 25.12.2017 09:00
Marie-Luise Stockingerová
Mladá rakúska herečka Marie-Luise Stockingerová ako Mária Terézia. Autor:

Rozsiahly koprodukčný projekt, dvojdielna historická dráma Mária Terézia stál RTVS takmer milión eur.

Po dvoch rokoch príprav, štyridsiatich šiestich natáčacích dňoch a niekoľkomesačnej postprodukcii sa konečne dostane na televízne obrazovky. Mária Terézia bude mať premiéru na Jednotke na Prvý a Druhý sviatok vianočný.

Spájať sa je múdre

Na to, aby mohol vzniknúť dvojdielny výpravný historický film inšpirovaný životom najslávnejšej uhorskej panovníčky, bolo potrebné zohnať omnoho viac prostriedkov a filmových profesionálov ako pri bežných televíznych formátoch. Vedenia štyroch európskych televízií – RTVS, Českej televízie, rakúskej ORF a maďarskej MTVA – pochopili, že tvorba bez kompromisov a ústupkov si vyžaduje veľkú produkciu. Medzinárodné spolupráce a koprodukcie sú bežným spôsobom financovania európskych filmov a najnovšie i cestou, ako skvalitniť televíznu tvorbu a priniesť na obrazovku nadštandardné dielo s kinematogra­fickými kvalitami. Presne tým by chcela dobová dráma Mária Terézia byť.

Jedným z koproducentov filmu je spoločnosť Beta film, ktorá stojí aj za najdrahším seriálom v histórii nemeckej televízie Babylon Berlin, aktuálne odvysielaným televíziou HBO. Retrokriminálka z obdobia 20. rokov zasadená do medzivojnového Berlína vznikla na európske pomery revolučne, nie pod hlavičkou jednej spoločnosti, ale v spolupráci viacerých producentov a kvalitou ďaleko predbieha bežné televízne seriály.

V historickej dráme Mária Terézia stvárnili...
V historickej dráme Mária Terézia stvárnili cisársky pár Marie-Luise Stockingerová a Vojtěch Kotek. Autor: RTVS

Na Márii Terézii sa podieľali tvorcovia zo Slovenska, z Čiech, Rakúska, Maďarska a Nemecka. Scenár Češky Miroslavy Zlatníkovej kvalitou presvedčil vedenia štyroch televízií a ponuku režírovať ho prijal hollywoodsky filmár Robert Dornhelm. Znie to viac ako sľubne, tvorcovia navyše filmom vzdávajú panovníčke hold, uplynulo totiž tristo rokov od jej narodenia.

Žiadne múzeum

„Historické filmy musia mať moderného ducha,“ zdôrazňuje režisér Robert Dornhelm. Popri dekoráciách a lokáciách, ktoré sú vo filme takmer všetky autentické – natáčalo sa na zámkoch v českých Valticiach či Kroměříži – dotvárajú vizuálnu identitu historických postáv parochne a kostýmy. Postaral sa o ne slovenský kostýmový výtvarník Ján Kocman a s Dornhelmom si predsavzali, že tento film nebude prechádzkou po múzeu. Mária Terézia má podľa Kocmana u ľudí zafixovanú vizuálnu identitu a pri navrhovaní jej kostýmov sa inšpiroval portrétmi panovníčky z obdobia, v ktorom sa dej filmu odohráva. Do príbehu tak zakomponovali jej svadobné šaty, ktoré sú aj napriek tomu, že inklinovala k modrej farbe, ružové, a reinterpretovali aj jej korunovačný odev zachytený na jednom z dobových obrazov.

„Lokáciu považujem za jeden z určujúcich obrazových faktorov filmu,“ hovorí kameraman filmu Tomáš Juríček, ocenený za prácu na filme Kandidát. Za kľúčové považoval hľadanie dobového, autentického a zároveň estetického svetla tak, aby zachoval príznačnú atmosféru neskorého baroka.

Príbeh nie dejepis

Mladá rakúska herečka Marie-Luise Stockingerová sa možno s predstavami divákov o Márii Terézii nebude úplne zhodovať. Panovníčku totiž poznáme najmä z neskorších dobových malieb ako ružovolícu dámu s výrazným dekoltom a nadváhou, málokto vie, ako vyzerala, keď si ako šestnásťročná zasadla na trón. Tvorcovia priznávajú, že film je vo všetkých smeroch ich autorskou interpretáciou. Mária Terézia má byť totiž zážitkom, nie pátraním po objektívnej pravde.

Dobre obsadiť a dôverovať

„Robert Dornhelm hovorí málo, hercovi viac-menej dôveruje, no okamžite sme vedeli, čo a akým spôsobom máme robiť. Má absolútny jemnocit pri zostavovaní svojho tímu,“ hovorí Táňa Pauhofová, ktorá vo filme stvárnila roztopašnú mladú grófku Elizu Fritzovú.

Pre Pauhofovú išlo o novú hereckú polohu. „Je to presne tá bohémska voľnomyšlienkarka, ktorá celý deň nič nerobí. Jediné, čo ju zaujíma, sú jej šaty, postavenie a to, aby sa mala dobre. Na jej dvor prichádza Mária Terézia s Františkom a Eliza sa veľmi rýchlo stane jeho fanúšičkou, čo platí aj naopak. Je to žena, ktorá vie, ako ťahať za nitky, je si vedomá svojho postavenia, no vie aj, čo pre ňu môže byť dobré a čo jej môže uškodiť, preto zmení prístup. Bavil ma práve tento oblúk,“ prezrádza herečka.

Špecifikom štábu poskladaného zo štyroch národností bola práve jazyková rôznorodosť. „Bol to malý Babylon, každý si šiel vo svojom jazyku, vo svojom temperamente. Na pľaci som musela byť sústredená, čo bolo obohacujúce. Mala som výhodu, pretože anglicky, nemecky a česky rozumiem, no v maďarčine som úplne stratená. Neviem, či je herec uprostred vety, alebo už jeho replika skončila, o to viac musím byť na neho napojená, vnímať ho,“ približuje Pauhofová a dodáva, že herci boli, aj zásluhou režiséra výborne chemicky zladení. Manželský pár Máriu Teréziu a Františka Lotrinského hrá Rakúšanka Marie-Luise Stockingerová a český herec Vojtěch Kotek.

Zo zákulisia filmu

  • Použilo sa vyše 2 500 dobových kostýmov z celej Európy
  • Maskéri vystriedali takmer 500 dobových parochní
  • Vo filme vystupuje viac ako 2¤000 komparzistov
  • Svadba sa natáčala v pražskom Kostole sv. Tomáša a interiéry sídla Evžena Savojského vo Velkopřevorskom paláci maltézskych rytierov.
  • Korunovácia Márie Terézie bola natočená v bratislavskom Dóme sv. Martina. Práve príchod Márie Terézie so sprievodom do Bratislavy a jej korunovácia za uhorskú kráľovnú bola jedna z najvýpravnejších scén celého filmu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#RTVS #Mária Terézia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk