Berlinale 2018: Medveďa chce aj rocková opera

Prvýkrát v histórii Medzinárodného filmového festivalu v Berlíne ho otvorila animovaná snímka. Film Wesa Andersona Psí ostrov sa okrem toho spolu s ďalšími 18 titulmi uchádza o hlavnú cenu – Zlatého medveďa.

16.02.2018 08:59
Psí ostrov Foto:
Film Wesa Andersona Psí ostrov otvoril Medzinárodný filmový festival v Berlíne.
debata

Berlinale sa začalo včera a potrvá do 25. februára. Mimo súťaže v závere festivalu premietnu aj novinku Martina Šulíka Tlmočník.

Filipínsky režisér Lav Diaz je známy svojimi pomaly rozprávanými filmami, ktoré nezriedka trvajú aj štyri hodiny. Tak ako jeho štúdia o priepastných rozdieloch, ktoré sú prítomné v dnešnej filipínskej spoločnosti, Tá, ktorá odišla. Snímka s minutážou 226 minút si v roku 2016 z festivalu v Benátkach odniesla Zlatého leva.

Niekoľko mesiacov predtým sa Diaz uchádzal o cenu v Berlíne s Uspávankou pre bolestné tajomstvá – osemhodinovou mozaikou odohrávajúcou sa na pôdoryse filipínskej revolúcie koncom 19. storočia. Film získal Cenu Alfreda Bauera určenú pre filmy otvárajúce nové perspektívy v kinematografii.

Nemecká modelka Toni Garrn pózuje na berlínskom...
Herec Jeff Goldblum na premiére filmu Isle of...
+10Herečka a režisérka Greta Gerwig prichádza v...

Tento rok predstaví v Berlíne svoj najnovší film Sezóna diabla. Režisér o ňom hovorí ako o nekonvenčnej rockovej opere. "Hudba je najuniverzálnejší jazyk. Možno to publikum takto ľahšie prijme,“ povedal Diaz o svojej štvorhodinovej novinke pre portál inquirer.net. Sezóna diabla sa odohráva počas vlády diktátora Ferdinanda Marcosa a zachytáva príbeh básnika a aktivistu, ktorý pátra po svojej zmiznutej žene. Vo filme zaznie 33 piesní, všetky zložil Diaz.

Namiesto Jeanne Moreau Isabelle Huppert

Americký režisér Gus Van Sant má z Berlína už niekoľko cien, na Zlatého medveďa sa mu však zatiaľ siahnuť nepodarilo. Tentoraz sa o to pokúsi s hviezdne obsadenou snímkou Neboj sa, peši sa ďaleko nedostane. V skutočnom príbehu Johna Callahana, ktorý sa po tom, čo ochrnie, vyrovná so svojím hendikepom a začne sa úspešne venovať kresleniu, účinkujú Joaquin Phoenix, Jonah Hill, Jack Black, Rooney Mara či Beth Ditto.

Knižný príbeh Eva Jamesa Hadleyho Chasea o spisovateľovi, ktorý svoju slávu získal podvodom a všetko mu prechádza, až kým nestretne záhadnú Evu, zaujal filmárov už v 60. rokoch minulého storočia. Joseph Losey nakrútil Evu v hlavných úlohách s Jeanne Moreau a Stanleym Bakerom. Francúzsky režisér Benoît Jacquot siahol po rovnakej knižnej predlohe a do hlavých úloh svojho súťažného filmu obsadil Isabelle Huppert a Gasparda Ulliela.

Americký režisér Wes Anderson bol naposledy v Berlíne so svojím Grandhotelom Budapešť (2014), s ktorým tu získal Veľkú cenu poroty. Teraz sa vracia s animovanou novinkou Psí ostrov, svojím druhým animákom po Fantastickom pánovi Lišiakovi. Hrdinom Psieho ostrova je chlapec, ktorý pátra po stratenom psíkovi. Ten je spolu s ostatnými psami po vypuknutí psej chrípky vykázaný do karantény na špeciálny ostrov. V origináli postavám prepožičali hlas hviezdy ako Bryan Cranston, Edward Norton, Bill Murray, Greta Gerwig, Liev Schreiber, Jeff Goldblum, Scarlett Johansson či Tilda Swinton.

O Medveďa sa uchádza aj nórsky film U – July 22 režiséra Erika Poppeho. Dátum 22. júla odkazuje na deň v roku 2011, keď pravicový extrémista Anders Breivik spáchal sériu teroristických útokov v Osle a na ostrove Utoya, kde zastrelil desiatky mladých ľudí. Poppe rozpráva podľa portálu screendaily.com udalosti z perspektívy fiktívneho 18-ročného dievčaťa Kaje. Po prvých dvanástich minútach filmu sa začne Breivikovo besnenie a ďalších 72 minút sleduje v jednom zábere Kaju v reálnom čase. Režisér sa nechcel sústrediť na Breivika, ale na jeho obete. Poppe zdôrazňuje, že jeho film nie je o teroristovi, ale o týchto mladých ľuďoch. Hrdinovia filmu sú fiktívni, aby sa pozostalí nemuseli pýtať, či ide o ich deti.

O tom, kto si z Berlína odnesie ceny, rozhodne porota pod vedením nemeckého režiséra Toma Tykwera. "Berlinale bolo vždy mojím najobľúbenejším a domácim filmovým festivalom a podporovalo ma, odkedy som začal pracovať ako filmár. Teraz sa môžem tešiť na dva týždne s porotou, plné filmového sústredenia a zábavy,“ povedal Tykwer, ktorého preslávil film Lola beží o život. V poslednom čase však zaujal aj seriálmi ako Sense8 či Babylon Berlín.

Spolu s devätnástkou filmov v hlavnej súťaži ponúkne Berlinale takmer štyri stovky snímok. "Zostavili sme filmový program, ktorý odráža svojím spôsobom nepokoje vo svete,“ citovala agentúra ČTK Dietera Kosslicka, riaditeľa festivalu, ktorý je svojou programovou orientáciou považovaný za najpolitickejší z trojice prehliadok Berlín – Benátky – Cannes. Kosslick tiež prezradil, že Berlinale ponúkne filmové príbehy súvisiace s témou utečeneckej krízy a nevyhne sa ani problematike sexuálneho obťažovania a kampani #metoo. "Môžem vás uistiť, že počas Berlinale bude hrať táto diskusia úlohu.“

Šulík vo svetovej premiére

V sekcii Berlinale Special uvedie festival vo svetovej premiére novinku Martina Šulíka Tlmočník v hlavných úlohách s Jiřím Menzelom a takisto svetoznámym rakúskym hercom Petrom Simonischekom. Stvárňujú dvojicu svojráznych mužov – synov obete a vraha, ktorí sa vydajú na cestu po Slovensku, aby spoznali svoju minulosť. O film sa zaujíma aj medzinárodná distribúcia, už pred premiérou je jasné, že okrem koprodukčných krajín – teda Slovenska, Česka a Rakúska – sa bude premietať v štátoch Beneluxu, v Grécku aj v Číne. Do slovenských kín príde 1. marca.

Tlmočník bude mať v Berlíne premiéru 23. februára, teda v deň 80. narodenín Jiřího Menzela. Oscarového režiséra, ktorý si v roku 1990 z Berlína odniesol so snímkou Skřivánci na niti Zlatého medveďa, si festival uctí aj čestným ocenením Berlinale Camera. Čestného Zlatého medveďa získa na festivale americký herec Willem Dafoe.

V špeciálnej sekcii Homage premietne Berlinale desať jeho filmov, medzi nimi Čatu (1986) Olivera Stonea, Posledné pokušenie Krista (1988) Martina Scorseseho aj Antikrista (2009) Larsa von Triera.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #tlmočník #Lav Diaz #Berlinale 2018 #Sezóna diabla