Febiofest ponúka čerstvú i archívnu európsku aj domácu produkciu, okrem iného na Slovensku odpremiéruje snímku o ikone 60. rokov Nico 1988, dokument David Lynch: Život v umení o filmovom vizionárovi Davidovi Lynchovi či novinku jedného z hlavných hostí maďarského režiséra Kornéla Mundrucsóa Mesiac Jupitera premiérovanú v hlavnej súťaži festivalu v Cannes.
The Florida Project o deťoch z neúplných a finančne podvyživených rodín, ktoré zabíjajú nudu pochabosťami a pijú krv miestnemu správcovi hotela, kde so svojimi matkami žijú, sa vďaka výkonu Willema Dafoea ocitol aj v oscarovom výbere. Je jedným z najdiskutovanejších artových filmov vlaňajška, ostatne, nemenej zaujímavý bol aj Bakerov predchádzajúci počin nakrútený na iphone Transdarinka (2015) o milostných problémoch losangeleských prostitútok.
Febiofest ponúka aj novinky slávnych osobností svetového filmu ako Wim Wenders, Claire Denis, Laurent Cantet, Arnaud Desplechin či tuzemskej legendy, českého filmára a výtvarníka Jana Švankmajera. Komédia Hmyz je vraj jeho labuťou piesňou a festival dnes za účasti režiséra slávnostne otvorí. Prehľad o súčasnom klubovom filme, ale aj o tom, ako limity filmového média prekonávajú invenční autori, si môžu diváci Febiofestu v Bratislave urobiť do 21. marca a následne aj v ďalších slovenských mestách.
Odvážny Sýrčan
Feras Fayyad sa v roku 2017 vrátil do rodnej Sýrie, aby nakrútil dokument Posledný muž v Aleppe o všedných dňoch v občianskou vojnou zmietanej krajine. Neodradilo ho, že bol za svoje filmárske aktivity dvakrát uväznený. V Sýrii je okrem iných obmedzení prezidenta Bašára Asada prísny zákaz nakrúcať a Fayyad bol 15 mesiacov vo väzení kvôli predchádzajúcemu filmu On The Other Side o sýrskom básnikovi, ktorému sa podarilo emigrovať do Česka. Obyvateľov Sýrie už niekoľko rokov sužuje občianska vojna, od ktorej sa okolitý svet až na pár dobrovoľníckych organizácií dištancuje.
Fayyad zachytáva obyčajné dni záchranárov. Ich stratené ilúzie, sny do budúcnosti či každodennú rutinu protagonistov – dobrovoľníkov Biele helmy, o ktorých nakrútil rovnomenný 40-minútový dokument už Orlando von Einsiedel ocenený Oscarom. Posledný muž v Aleppe je ponorom do sýrskej rany v zbombardovanom meste Aleppo a zároveň je vôbec prvým sýrskym filmom nominovaným na Oscara. Na festivale Sundance sa stal vlani najlepším svetovým dokumentom.
Mladá krv
Dôkaz o tom, že zaujímavý prístup k autentickej realite majú aj autori v susednom Česku, je hraný dokument Nic jako dřív autorského dua Lukáš Kokeš a Klára Tasovská. Mladý filmársky pár vycestoval do Varnsdorfu, malého mesta na česko-nemeckom pohraničí, aby reflektoval dilemu štyroch tínedžerov, pred ktorými sa pomaly a nechcene rozlieha dospelosť. Ako generácia „večných detí“ sa bránia zodpovednosti a do veľkého sveta vstupujú s nejasnými víziami. Popri poetickej intímnej observácii, ako zvolenú metódu pomenovali sami filmári, skladajú obraz súčasnej českej spoločnosti.
„Nic jako dřív je síce hraný film, no má veľkú dokumentárnu hodnotu. Kokeš a Tasovská sú jedni z mála tvorcov, ktorí majú od začiatku vyprofilovaný filmový rukopis a považujem ich za najväčšiu nádej českého filmu,“ hovorí umelecký riaditeľ Febiofestu Přemysl Martinek. Filmárske duo svoj film osobne uvedie v piatok o 21.30 h a v sobotu o 15. h v kine Lumiére.
Francúzska dvojica Gustave Kervern a Benoît Delépine zavíta do Bratislavy so zatiaľ posledným filmom Saint-Amour (2016) s Gérardom Depardieuom a Chiarou Mastroianniovou v hlavných úlohách. Kto videl ich čiernobielu roadmovie o dvoch znepriatelených susedoch na vozíčkoch, ktorú si filmári sami napísali, zrežírovali a stvárnili hlavné postavy, dobre vie, že chrbtovú kosť ich filmov tvoria zvrhlé zápletky a čierny humor, za aký by sa nehanbil ani fínsky kráľ smiechu cez slzy Aki Kaurismaki. Febiofest premietne aj ich komédiu Louise-Michel o poriadne nešikovnej pomste.
„Febiofest prešiel viacerými zmenami, veľmi správne bolo prizvať Přemysla Martinka ako umeleckého riaditeľa. Aj s tým súvisí, že je tohtoročný program skvelý, dovolím si tvrdiť, že zatiaľ najsilnejší. Latka, ktorú Febiofest nastavil, sa bude ťažko dobiehať,“ zhodnotil program jubilejného 25. ročníka prezident Febiofestu Peter Dubecký.