Muž, ktorý zabil Dona Quijota
Čítali ste Dona Quijota, klasický príbeh plný predstavivosti a dobrodružstva? Film Muž, ktorý zabil Dona Quijota sa legendárnou postavou inšpiruje, jeho hrdina však rozohráva svoj príbeh v súčasnosti.
Toby (Adam Driver) bol kedysi idealistickým filmovým študentom. Príbeh Dona Quijota, ktorý nakrútil v malebnej španielskej dedine, mal obrovský úspech. To bolo dávno. Z romantického Tobyho sa stal arogantný a cynický režisér reklám. Peniaze a sláva ho zmenili na nepoznanie. Popri tom, čo sa snaží v Španielsku dokončiť ďalšiu reklamu, si užíva so šéfovou (Stellan Skarsgård) manželkou (Olga Kurylenko).
Keď mu tajomný Cigán predá starú kópiu jeho študentského filmu, Toby sa vydá hľadať miesto, kde svoje dielo pred rokmi vytvoril. Zisťuje, že jeho film mal na obyvateľov ospalej dediny zlý vplyv. Stretáva starého pomäteného výrobcu obuvi (Jonathan Pryce), ktorý si o sebe myslí, že je Don Quijote a Tobyho považuje za Sancha Panzu. Toby sa ocitne uväznený v bizarných fantáziách starého pána. Cestuje v čase a z Londýna 21. storočia sa prenesie do La Manche 17. storočia. Rozlíšiť realitu od fikcie je preňho stále ťažšie.
Režisér snímky Terry Gilliam pracoval na donkichotovskej téme celých tridsať rokov: "Tak dlho, že realizácia filmu sa stávala surrealistickou. Každý rozumný človek by to vzdal už pred rokmi, ale aj tvrdohlaví romantici občas vyhrajú. Problém s Quijotom spočíva v tom, že ak sa vám táto postava dostane pod kožu, sám sa stanete Quijotom. Vkročíte do šialenstva a ste odhodlaný urobiť svet takým, ako si ho predstavujete. Ale tak to, samozrejme, nejde.“ Spolu s Tonym Grisonim príbeh niekoľkokrát zmenili. „Myslím, že sme scenár prepisovali tak dvakrát ročne. Možno aj častejšie. Jednoducho kedykoľvek, keď to vyzeralo, že film sa už zrealizuje,“ hovorí Grisoni. Dôsledkom zložitých koprodukcií – na nakrúcaní sa zúčastnilo jedenásť spoločností z piatich krajín – bolo naťahovanie sa o vlastnícke práva. Boj s veternými mlynmi, do ktorého sa režisér Gilliam dostal, takmer ohrozil premiéru jeho snímky na tohtoročnom karlovarskom festivale.
Hotel Artemis
Hotel Artemis bude dobrou voľbou, ak dáte prednosť výletu do budúcnosti. Akčný thriller je režisérskym debutom Drewa Pearcea. Hlavnou kulisou je trinásťpodlažná budova v štýle art deco. Hotel Artemis, čo neslúži cestujúcim už veľa rokov. Zvonka pôsobí zanedbane, ale vnútri, vďaka štedrému financovaniu obávaného gangstra Wolfkinga (Jeff Goldblum), ukrýva špičkové nemocničné vybavenie. Je určené pre bohatú klientelu podsvetia – vrahov, gangstrov a zločincov najťažšieho kalibru. Medzi exkluzívnu ponuku patrí napríklad aj nová pečeň vytvorená 3D tlačiarňou.
Dobre utajenej nemocnici vládne už dvadsaťdva rokov tvrdou rukou manažérka Jean Thomasová, prezývaná Sestra (Jodie Foster). Vzhľadom na to, že jej „klientmi“ sú zločinci, pravidlá sú jednoduché: neurážať personál, žiadne zbrane a prísny zákaz zabíjať ostatných pacientov. Klienti ostávajú v anonymite. Sú označení číslami, podľa čísel izieb, v ktorých sa liečia.
Keď sa na urgentnom príjme objaví bankový lupič Sherman so svojím ťažko zraneným bratom, Sestra netuší, že práve „ubytovala“ obrovský problém. Bratia majú pri sebe po nevydarenej lúpeži zdanlivo nezaujímavý predmet. Ten má však hodnotu 18 miliónov dolárov, čo je pre zločineckú elitu príliš veľa dôvodov, prečo sa vykašľať na pravidlá. Navyše tá drobnosť patrí samotnému Wolfkingovi. Z bezpečného miesta pre zločincov sa tak stáva to najnebezpečnejšie.
Jodie Foster sa na plátna kín vracia po piatich rokoch. Jej Sestra je silná, zanietená a súcitná. Svojej práci a pacientom dáva všetko. Lieči ostatných, ale sama seba sa snaží vyliečiť nezdravým spôsobom. Dokáže čeliť všetkému, okrem vlastnej bolestnej minulosti. „Je veľmi príjemné cítiť sa voľná v postave nie veľmi atraktívnej sivovlasej slečny. Má jasné pravidlá a presadzuje ich, ale má tiež záchvaty paniky. Roky neopustila hotel. Je väzňom svojho vlastného žiaľu,“ hovorí herečka o postave.
Pri návrhoch sa dizajnéri inšpiroval hotelom Alexandria, ktorý bol pri otvorení v roku 1906 najluxusnejším hotelom v Los Angeles. Dobové zariadenie dopĺňajú supermoderné prístroje, keďže príbeh sa odohráva v roku 2028 – skenery tela, bezpečnostné brány, 3D tlačiarne, alternatívne zdroje energie, strelné zbrane, repliky ľudských orgánov a roboty. Na filme spolupracovali aj konzultanti z NASA. Tvorcovia s nimi diskutovali o materiáloch a technológiách, ktoré by mohli byť použité vo filme. Chceli sa držať možnej reality najbližších rokov.
Jim Gombička, Lukáš a lokomotíva Ema
Deti, ale aj dospelých, ktorí radi snívajú, poteší snímka Jim Gombička, Lukáš a lokomotíva Ema. Film v réžii Dennisa Gansela vznikol podľa rovnomennej knihy z dielne Michaela Endeho, autora Nekonečného príbehu. Kniha je jednou z najpredávanejších a najpopulárnejších detských publikácií v Nemecku. Morrowland, kde sa príbeh odohráva, je nádherný malý ostrov s dvoma horami. Jeho piati obyvatelia, Luke, stará lokomotíva Emma, pani Whaatová, pán Sleeve a kráľ Alphonse žijú pokojným životom. Do dňa, keď im poštár prinesie balík, v ktorom je bábätko. Sirotu s menom Jim obyvatelia ostrova prijmú, hoci nevedia, kto ho k nim poslal a či nebude niekomu chýbať. Pani Whaatová sa oňho s láskou stará a Luke sa čoskoro stane jeho najlepším priateľom.
Keď Jim dovŕši desať rokov, začne sa čoraz viac pýtať. Aj na to, kto je a odkiaľ prišiel. Nikto mu však nevie odpovedať. Jedného dňa kráľ Alphonse vyhlási, že ostrov je pre toľkých obyvateľov príliš malý. Rozhodne, že Emma musí z ostrova odísť, pretože je stará a čoskoro pôjde do dôchodku. To však Luke nechce dovoliť. Rozhodne sa opustiť ostrov s Emmou. Keď sa o tom dozvie Jim, zbalí sa tiež. Nechce stratiť dvoch priateľov a túži nájsť odpovede na svoje otázky. Traja kamaráti tak opúšťajú krásny ostrov a odchádzajú cez nekonečný oceán do neznáma…
Kasting na jednu z hlavných postáv filmu – Jima (Solomon Gordon) – sa začal neúspešne v Nemecku. Potom sa autori presunuli do Veľkej Británie, Holandska a Spojených štátov. Všetko sa rozhodlo vo chvíli, keď na pódium v Londýne vystúpil jedenásťročný Solomon Gordon. Inteligentný, priateľský, prirodzený a dobrodružný. Pred kamerou stál po prvý raz a o Jimovi Gombičkovi ani o Michaelovi Endem nikdy nepočul. Ešte väčšou výzvou bolo obsadenie Jimovho najlepšieho kamaráta Lukáša.
Uvažovalo sa menách ako Gérard Depardieu alebo John Goodman. Hľadal sa starší herec, ktorý by pôsobil nielen ako priateľ, ale tak trochu aj ako otec, keďže Jim je sirota. Keď niekto spomenul meno Henning Baum, bolo rozhodnuté. Sympaťák s nádherným hlasom bola najlepšia voľba. Vzťah Jima a Lucka fungoval aj mimo nakrúcania. Čas trávili spoločne ako otec a syn, učiteľ a žiak.