Recenzia: Rodinka Úžasných 2, prvotriedna zábava nielen pre deti

Milé, vtipné, svižné, inteligentné. Presne také je pokračovanie Rodinky Úžasných z dielne štúdia Pixar, ktoré prišlo po dlhých štrnástich rokoch.

11.08.2018 12:00
Rodinka úžasných 2 Foto:
Na snímke hlavné postavy filmu. Zľava Pán Úžasný, Elastina, Dash, Jack-Jack a Violet.

Snímka sa od veľkého množstva obyčajných, patetických a prvoplánovo moralistických animovaných filmov zo súčasnej komerčnej produkcie výrazne odlišuje, najmä svojou formou. To sa však dalo čakať, keďže o scenár aj réžiu sa opäť postaral skúsený animátor Brad Bird (Železný obor, Ratatouille).

Egocentrický Pán Úžasný, obetavá Elastina, náladová tínedžerka Violet, hyperaktívny Dash a stále vysmiaty a neposlušný Jack-Jack. Tentoraz musia spojiť sily, aby porazili nového nepriateľa – prefíkaného a nebezpečného Obrazovkára. Na pomoc prichádza aj starý známy Mrazon či noví superhrdinovia. Obrazovkár však nie je jediným problémom, ktorému sympatická rodinka musí čeliť. Zatiaľ čo Elastina odlúčená od rodiny plní pre šéfa obrovskej telekomunikačnej spoločnosti a milovníka superhrdinov Winstona Deavora rôzne misie a užíva si popritom slávu, Pán Úžasný je doma v koncoch. Musí Dashovi pomáhať s príkladmi z matematiky, ktorým ani on sám nerozumie, pomôcť Violet získať jej vysnívaného chlapca, a tiež strážiť nezbedného Jack-Jacka. Práve to je preňho omnoho náročnejšie, než premôcť zloduchov snažiacich sa zničiť svet. Táto výmena úloh je pre rodinku veľkou skúškou, no zároveň ukazuje jej silu.

Napriek tomu, že Rodinka Úžasných 2 pracuje s pomerne typickou naratívnou štruktúrou, príznačnou najmä pre akčné filmy (z viacerých čerpá aj samotné motívy – napríklad zo série X-manov), a s tajomstvom, ktoré nie je až také ťažké odhaliť, pod touto "kostrou“ badať aj silné témy presahujúce žáner. Práve pomocou už spomínanej výmeny úloh v manželstve tvorcovia veľmi prefíkane polemizujú nad súčasnou, stále aktuálnou témou rodovej rovnosti a pohrávajú sa so zaužívanými stereotypmi. Ďalšou silnou a aktuálnou témou je sila obrazoviek ako takých, hypnotizujúcich a otupujúcich ľudstvo. Film však ako celok ponúka viacero motívov bohatých na interpretáciu a hlbšiu analýzu.

Druhý diel o rodinke superhrdinov sa nebojí otvoriť témy, aké v súčasných animovaných filmoch vidieť len veľmi ojedinele, no čo je najdôležitejšie, vie dané témy aj skvele uchopiť. Veľkým plusom je totiž výborný scenár, plný či už strhujúcej akcie, silných scén, alebo fungujúceho humoru. Jediné, čo občas trocha zamrzí, je niekoľko hluchých momentov, ktoré má na svedomí mierne natiahnutá minutáž. Výhodou pre dospelých však je, že si film užijú pravdepodobne ešte viac než ich ratolesti. Mnoho rodičov sa v príbehu totiž určite nájde a pobaví sa na tom, iným zase možno film nastaví zrkadlo.

Nemožno zabudnúť ani na kvalitu animácie. Tá už je však aj vzhľadom na to, že ide o film spoločnosti Pixar, viac-menej samozrejmosťou. Aj keď pokračovanie neprekonalo svojho predchodcu, veľa k tomu nechýbalo a ide stále o prvotriednu osviežujúcu zábavu, aká v kinách rozhodne chýba. Ostáva len dúfať, že ďalší diel sa v kinách neobjaví zase o štrnásť rokov, ale skôr.

Hodnotenie Pravdy:

• Rodinka Úžasných 2 / USA, 2018 / réžia: Brad Bird / scenár: Brad Bird / kamera: Mahyar Abousaeedi, Erik Smitt / hudba: Michael Giacchino / hrajú: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Sarah Vowell, Huck Milner, Samuel L. Jackson a i.

Viac na túto tému: #recenzia #Rodinka Úžasných 2