Na zozname podľa očakávaní nechýba čerstvý držiteľ niekoľkých Európskych filmových cien, poľský filmár Pawel Pawlikowski a jeho čiernobiely príbeh lásky speváčky a dirigenta, ktorí nevedia byť spolu, ale ani jeden bez druhého Studená vojna. Konkurentom sčasti autobiografickej snímky zasadenej do obdobia budovania stalinistického Poľska v 50. rokoch minulého storočia bude takisto čiernobiela a autobiografická dráma Alfonsa Cuaróna Roma. Mexiko zatiaľ cudzojazyčného Oscara nemá, ale príbeh Cuarónovho detstva a pocta ženám, ktoré ho vychovali, patrí dokonca aj k favoritom v kategóriách réžia či film roka. V nich doteraz žiadna cudzojazyčná snímka nezvíťazila. Silným konkurentom v hlavnej oscarovej kategórii mu však bude divácky hit – romanca Bradleyho Coopera a Lady Gaga Zrodila sa hviezda.
Postúpili Kolumbia, Kazachstan aj Libanon
Cuarónova snímka Roma, ktorú zastrešil nielen ako režisér a scenárista, ale tiež ako producent, strihač a kameraman, získala Zlatého leva na festivale v Benátkach. Najvyššiu trofej z festivalu v Cannes, Zlatú palmu, má zase na konte režisér Hirokazu Koreeda a jeho film Zlodeji. Príbeh outsiderov z okraja spoločnosti sa zamýšľa aj nad tým, čo je to vlastne rodina. Japonsko získalo cudojazyčného Oscara pred desiatimi rokmi s filmom Departures režiséra Jodžira Takitu, predtým však slávilo niekoľko nominácií a začiatkom 50. rokov minulého storočia aj trojicu čestných cien.
Kolumbia sa z prvej oscarovej nominácie v tejto kategórii tešila iba pred tromi rokmi vďaka príbehu amazonského šamana Objatie hada režiséra Cira Guerru. Po úspechu tejto snímky nakrútil Guerra so svojou producentkou, tentoraz aj v úlohe debutujúcej spolurežisérky, film Sťahovaví vtáci o vzniku prvých drogových kartelov. Do deviatky sa dostal aj zástupca Kazachstanu, ktorý v minulosti dosiahol takisto iba jednu cudzojazyčnú nomináciu, konkrétne za historický film Mongol – Džingischán (2007) režiséra Sergeja Bodrova. Druhú nomináciu pre Kazachstan môže začiatkom budúceho roka získať Ajka Sergeja Dvorcoja. Hlavnú úlohu v príbehu ženy, ktorá práve porodila, nemôže si však dovoliť starať sa o dieťa a bez strechy nad hlavou musí splácať svoje dlhy, stvárnila Samal Esljamova. Na festivale v Cannes získala cenu pre najlepšiu herečku. Film vznikal sedem rokov a režiséra inšpirovala novinová správa o tom, ako množstvo kirgizských žien opúšťa po narodení svoje deti.
Film Urážka režiséra Ziada Doueiriho bol vlani prvou libanonskou snímkou s oscarovou nomináciou. Tamojšia kinematografia môže úspech zopakovať aj tento rok vďaka filmu Nadine Labakiovej. Jej Kafarnaum je príbehom chlapca, ktorý zažaluje rodičov za to, že mu dali život. Chce od nich odísť a žiť v Európe.
Na oscarovú príležitosť ešte len čaká Južná Kórea. Do deviatky postúpilo jej mysteriózne Vzplanutie v réžii niekdajšieho ministra kultúry Lee Chang-donga, ktorého snímku Mentolky (1999) ocenili v Karlových Varoch aj na bratislavskom festivale a za Oázu (2002) získal niekoľko cien v Benátkach. Vzplanutie vzniklo podľa poviedky Harukiho Murakamiho a je príbehom zvláštneho ľúbostného trojuholníka.
Jaka Gyllenhaala čaká Tiesňové volanie
Dánske Tiesňové volanie dokazuje, že „najsilnejšie filmové momenty sú tie, ktoré nevidíte“. Film režiséra Gustava Möllera sa celý odohráva v priestoroch policajnej tiesňovej linky, kde bývalý policajt pred koncom služby odpovie na telefonát unesenej ženy. Američania dokonca chystajú jeho remake v hlavnej úlohe s Jakom Gyllenhaalom. Nemecko, takisto ako Dánsko, má na konte už niekoľko víťazstiev a viacero nominácií v cudzojazyčnej kategórii. Ďalšia k nim môže pribudnúť vďaka Florianovi Henckelovi von Donnersmarckovi, držiteľovi Oscara za drámu o praktikách tajnej polície Stasi Životy tých druhých (2006). Tentoraz sa voľne inšpiroval životom maliara a vizuálneho umelca Gerharda Richtera. Aj v snímke Never Look Away sa dotýka temnej minulosti svojej krajiny.
Slovensko ani Česko sa do širšieho zoznamu deviatich cudojazyčných snímok nedostali. Slovenská filmová a televízna akadémia prihlásila do oscarového súboja film Martina Šulíka Tlmočník v hlavných úlohách s oscarovým režisérom Jiřím Menzlom a takmer oscarovým protagonistom nemeckého komediálneho hitu Toni Erdmann Petrom Simonischekom. Česko zastupovala snímka o priateľstve dvoch chlapcov, road movie Všetko bude režiséra Olma Omerzu. Slovenský ani český zástupca nepatrili medzi tipovaných favoritov, na zozname sa však neobjavili ani snímky, ktoré znalci skloňovali v súvislosti so širšími nomináciami, ako podivné temné podobenstvo zo Švédska Hranica (r. Ali Abassi) či belgický príbeh dievčaťa, ktoré sa narodilo ako chlapec a túži po kariére baletky Dievča režiséra Lukasa Dhonta.