Recenzia: Krvavá delikatesa

Keď v roku 2017 prišiel pod záštitou Netflixu na obrazovky spin-off marvelovského Daredevila (2015 - 2018), The Punisher, všetci milovníci komiksov a šťavnatej akcie boli právom vo vytržení.

15.02.2019 14:00
Jon Bernthal Foto:
Jon Bernthal ako Frank Castle a Giorgia Whigham ako Amy Bendix v druhej sérii marvelovského seriálu The Punisher.

Rovnako, ako keď po surovej, krvavej, nápaditej a až zarážajúco autentickej prvej sérii oznámili tvorcovia pokračovanie. Druhá séria priniesla v polovici januára opäť všetko, čo nadšené publikom tak ospevovalo na prvej, dokonca ešte viac.

Príbeh pokračuje tam, kde sa skončil. Ústredným motívom je teda opätovný zápas a hra na mačku a myš dvoch skúsených a extrémne nebezpečných vojnových veteránov Billyho Russoa (Ben Barnes) zotavujúceho sa zo straty pamäti v nemocnici so zohavenou tvárou a Franka Castlea (Jon Bernthal), takzvaného Punishera, unikajúceho čo najďalej od problémov, ktoré si ho však aj tak vždy nájdu. Najskôr boli najlepší priatelia až bratia, následne súperi na život a na smrť po tom, čo dal Russo príkaz na popravu Castleovej rodiny priamo pred jeho očami. Keď Russo utečie z nemocnice a vracajú sa mu spomienky, zanecháva za sebou spúšť, ktorú treba upratať. Castle sa tak musí vrátiť, aby dokončil, čo nestihol – zavŕšil pomstu a nadobro sa ho zbavil.

Okrem známych tvárí sa v druhej sérii objavujú aj nové postavy. Prinášajú potrebné korenie. Mladú, naivnú a stále protivnú Amy Bendixovú (Giorgia Whigham) Castle zachráni a berie ju do bezpečia pred chladnokrvnými gangstrami. John Pilgrim (Josh Stewart) je zase desivý záporák s tajomnou minulosťou. Predtým, než zavraždí svoju obeť, stoicky cituje verše z Biblie. Práve on sa na pokyn mafie siahajúcej k vysokým politickým špičkám vydáva po stopách Castlea a Amy. Okresanie režisérskeho tímu Punishera z desiatich tvorcov na troch – Jeremy Webb, Salli Richardson-Whitfield a Alex Garcia Lopez – sa ukázalo ako dobrý ťah, nových trinásť dielov pôsobí koherentnejšie. To, čo však seriál posúva o level vyššie a delí ho od priemerného akčného trileru, je skvele napísaný scenár s výraznou psychologickou rovinou.

Dejová priamočiarosť bez zbytočných odbočiek neprekáža, naopak, je len plusom. Hádam každý diel ponúka či už skvelé dejové zvraty, funkčné napätie alebo formálne kreácie, pričom na jeho konci je divák vždy maximálne navnadený na ten ďalší. Druhá séria ponúka skutočne poriadnu nádielku dokonalých, no nesmierne brutálnych akčných scén, aké zvládnu len diváci s najsilnejšími žalúdkami. A ich priam dych berúca choreografia konkuruje aj scénam, aké bolo možné vidieť za posledných pár rokov hádam len vo famóznom Old Boyovi (2003) Chan-wook Parka či Záťahu (2011) Garetha Evansa.

O ešte ďalší level vyššie posúva seriál aj fantastický Jon Bernthal (Vlk z Wall Streetu). Kultová postava Punishera v čiernom kabáte, s vestou s nasprejovanou smrtkou a s vlastným etickým kódexom je často považovaná za najkomplexnejšiu marvelovskú postavu vôbec. Vo filmových adaptáciách ju už stvárnili herci ako Dolph Lundgren, Ray Stevenson či Thomas Jane. Ani jeden z nich však nedal do postavy toľko ako práve Bernthal. Akoby sa narodil práve pre túto rolu. Divák mu verí úplne každý výraz tváre, každé slovo, každé konanie, to všetko aj vďaka tomu, že jeho charakter je rozobratý až do najmenších detailov. Punisher je ukážkový tragický antihrdina, akého však svet potrebuje na to, aby mal na koho so súdiacim výrazom tváre ukázať prstom. Pre fanúšikov akčného žánru ide o absolútnu povinnosť.

Hodnotenie Pravdy:

• 5 hviezdičiek z 5
  • The Punisher / USA, 2017 – 2019 / tvorca: Steve Lightfoot / réžia: Jeremy Webb, Salli Richardson-Whitfield, Alex Garcia Lopez / hrajú: Jon Bernthal, Ben Barnes, Amber Rose Revah, Floriana Lima, Teri Reeves, Josh Stewart, Giorgia Whigham a i.
Video

Viac na túto tému: #The Punisher #Jeremy Webb