Recenzia: Ostrým nožom je stávkou na istotu

Sú filmy, ktoré otvárajú slabo zašité rany spoločnosti radikálne, formálne experimentálne, cynicky a s odstupom. Potom sú také, čo sa nevyhýbajú pátosu, tlačeniu na pílu, doslovnosti, no koniec koncov sú úprimné, osobné a formálne precízne.

21.02.2019 09:00
Roman Luknár Ostrým nožom Foto:
Roman Luknár ako Ľudovít Benko v dráme Ostrým nožom.
debata

Prvú skupinu možno pomyselne zaradiť do kategórie takzvaných artových filmov, druhú do veľkolepejších produkcií s dobrým PR, takzvaných trhákov. Dlhoočakávaný debut inšpirovaný vraždou Daniela Tupého, Ostrým nožom, absolventa bratislavskej VŠMU Teodora Kuhna, sa pohybuje niekde na pomedzí. Na prvú kategóriu je totiž málo experimentálny a autentický, na druhú zase málo veľkolepý a patetický.

Film rozpráva príbeh Ľudovíta Benka (Roman Luknár), ktorý príde o syna (Dávid Hartl). Krátko po stužkovej ho dobodajú štyria neonacisti na brehu Dunaja. Keď otec bezmocne sleduje, ako páchateľov súd posiela nie za mreže, ale na slobodu, púšťa sa bezhlavo do ťažkého boja s políciou, mafiou či so súdom. Pritom sa vzďaľuje práve svojim najbližším – smútiacej rodine, ktorá ho potrebuje viac než kedykoľvek predtým.

Kuhn rozhodne nie je žiaden Orson Welles, Sidney Lumet ani Quentin Tarantino, Sam Mendes alebo Damien Chazelle. Čakať, že nakrúti takmer dokonalý debut tak ako oni, by bolo naivné a aj trocha hlúpe. V jeho filme cítiť nedostatky, no je to maximálne prirodzené a pochopiteľné, spomenuté príklady sú skôr akési malé zázraky. Zásah do čierneho hneď na prvýkrát nie je bežným javom. Paradoxné je, že hádam všetky nedostatky, ale aj plusy Kuhnovho debutu pramenia z toho istého. Z veľkého rešpektu k danej látke. Na jednej strane cítiť, akoby sa režisér so scenáristom Jakubom Medveckým bál explicitnejší, tvrdší, nekompromisnejší , čo sa nevyhnutne odráža na sile výpovede. Zároveň však vďaka rešpektu k látke cítiť, že sa tvorcovia nesnažia na nej parazitovať a robiť si na nej promo, aj keď by sa to niekomu mohlo zdať. Naopak, sú maximálne úprimní, slušní a decentní. Podávajú, i keď mierne konvenčne, veľmi presvedčivý portrét rodiny poznačenej tragédiou.

Ostrým nožom je vďaka tomu akousi stávkou na istotu. Nevymyká sa zaužívaným schémam, ani formálne či štylisticky, no vlastne ani nemusí, lebo aj napriek tomu funguje a prenáša na diváka potrebné emócie. Stávkou na istotu je aj Roman Luknár v úlohe otca Ľuda snažiaceho sa ako Don Quijote bojovať s veternými mlynmi. Faktom je, že za poslednú dekádu nepredviedol lepší filmový herecký výkon ako práve tu. Oproti ostatným hercom jasne dominuje a nie je to len tým, že je hlavnou postavou. Na každom zábere, v ktorom sa objaví, vidno, že dal do toho všetko, čo mohol. Hádam najväčším prekvapením je kontroverzný raper Moloch Vlavo v úlohe chuligána, až je škoda, že dostal tak málo priestoru. Mohol priniesť viac potrebného oživenia.

Kuhnov debut je komornou, minimalistickou drámou snažiacou sa možno mierne naivne apelovať na spoločnosť, čím si v istom smere hádže poleno pod nohy a zbytočne sťažuje situáciu. Stále sa však zaslúžene drží mierne nad hranicou sivého priemeru a je nutné uznať, že sa o ňu postaral ambiciózny a citlivý tím ľudí, ktorý ak spojí sily znova a poučí sa z chýb, trocha sa osmelí a tiež pritvrdí, môže priniesť ešte veľké veci.

Hodnotenie Pravdy

3 a pol hviezdičky z 5

  • Ostrým nožom / Slovensko, 2019 / réžia: Teodor Kuhn / scenár: Teodor Kuhn, Jakub Medvecký / kamera: Denisa Buranová / hudba: Michal Novinski / hrajú: Roman Luknár, Dávid Hartl, Ela Lehotská, Miroslav Krobot, Marián Mitaš, Denis „Moloch“ Domaracký a i. / slovenská kinopremiéra: 21. februára.

TV Pravda: Teodor Kuhn o svojom debute Ostrým nožom inšpirovanom vraždou Daniela Tupého (vysielané 14.2.2019).

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #recenzia #Ostrým nožom #Teodor Kuhn