Aká je úroveň áčkových festivalov? Presvedčte sa na Be2Can

, 05.11.2019 10:00
be2can u zlatej rukavicky
Na festivalovej prehliadke diváci uvidia aj kontroverzný film U zlatej rukavičky o sériovom vrahovi Fritzovi Honkovi v réžii Fatiha Akina. Autor:

Cannes, Benátky a Berlinale, to sú tri najvýznamnejšie svetové festivaly s tradíciou, a selekcia filmov v ich súťažných i nesúťažných sekciách je považovaná za záruku kvality.

O tom, aký majú festivaloví riaditelia, zostavovatelia súťažných blokov a porotcovia vkus, si môžu slovenskí diváci urobiť obraz počas prehliadky Be2Can, ktorá sa včera začala.

Be2Can otvoril film To musí byť nebo Palestínčana Eliu Suleimana, premietal sa výnimočne iba raz, no prehliadka v Bratislave potrvá do 10. novembra a ponúka ďalších jedenásť čerstvých snímok.

Takáto je úroveň svetovej kinematografie

Referencia, že film súťažil či vyhral na áčkovom festivale, vždy neznamená, že je vo všetkých ohľadoch výnimočný, v mnohom totiž záleží na tom, aká bola konkurencia v súťaži. Často sa v nej ocitajú filmy vybrané z distribučných balíkov, ktoré nie sú zárukou toho najlepšieho, čo za uplynulé obdobie vzniklo. Výber do súťaže teda podlieha festivalovej politike. Ak však už ten-ktorý titul zvíťazí, odôvodnenie jeho kvalít býva argumentačne podložené, a preto sa na Be2Can rozhodne oplatí zájsť.

Niektoré filmy z programu 6. ročníka už boli na Slovensku premiérované napríklad v lete v rámci festivalu Art Film Fest. Diváci tu mohli vidieť aj film o reálne žijúcom vrahovi Fritzovi Honkovi U zlatej rukavičky Fatiha Akina (Odnikiaľ) či nemeckú drámu Narušiteľ systému. Za pozornosť určite stojí aj víťaz tohtoročného Berlinale, satira o tom, že pred svojím "smradľavým a vulgárnym” rodiskom neutečieš ani emigráciou do inej krajiny, Synonymá izraelského filmára Nadava Lapisa. Film získal hlavnú cenu na festivale v Cannes.

Nemecká režisérka Nora Fingscheidtová Narušiteľom systému debutuje a rozpráva príbeh hlavnej hrdinky, ktorá trpí nezvládateľnými výbuchmi agresie a rodinnou vykorenenosťou, dynamicky cez zázračnú detskú optiku. Dráma je síce motivicky zacyklená, no predstaviteľka hlavnej detskej postavy podáva pod vedením Fingscheidtovej obdivuhodný výkon. Film získal na festivale v Berlíne Strieborného medveďa.

Fatih Akin svojím najnovším filmom U zlatej rukavičky rozdeľuje kritikov i divákov. Príbeh sériového vraha je naturalistický v zobrazení násilia a psychologizácia antagonistu je značne poddimenzovaná, preto môže pôsobiť tendenčne ako exploatácia hnusu. Kuriózny retro príbeh o nepolepšiteľnom alkoholikovi, ktorému nie je sväté nič len fľaša, je aj navzdory zobrazovaným nechutnostiam divácky atraktívny a tí, ktorí berú Akinovu provokáciu s nadhľadom, si prídu na svoje.

Cenu za réžiu si v Cannes zaslúžili bratia Dardenneovci, ktorých netreba slovenskému publiku predstavovať. Ich film Mladý Ahmed je striktne realistickou sondou do života trinásťročného chlapca, ktorý aj napriek liberálnej výchove podlieha bigotnej ideológii.

Bard angažovaného filmu

Jedna zo sekcií je venovaná legende britskej sociálnej drámy s výrazným spoločensko-kritickým podtextom namiereným zakaždým proti kapitalizmu Kenovi Loachovi. Jej názov je symbolicky Chlieb a ruže Kena Loacha a okrem starších filmov ako Jimmyho tančiareň či komédie Anjelský podiel prináša aj režisérov najnovší film premiérovaný na festivale v Cannes.

Pardon, nezastihli sme vás je príbehom rodiny Turnerovcov a Loach so spoluscenáristom Paulom Lovertym opäť reflektujú život ľudí na hranici chudoby. Hlava rodiny sa v snahe o jej zabezpečenie zapletie do systémových praktík ako zamestnanec kuriérskej spoločnosti a bojuje nielen o zárobok, ale aj o súdržnosť rodiny. Loachovej tvorbe je venovaná aj prednáška filmovej vedkyne Viery Langerovej, ktorá sa uskutoční vo štvrtok.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Be2Can 2019 #Be2Can
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku