Režisér kultových gangsteriek sa vracia k tematike organizovaného zločinu a jeho zákulisie rozkrýva – s gráciou jemu vlastnou – na tri a polhodinovej ploche. Vidieť ho môžete na Netflixe.
Remeslo má zlaté dno
Minutáž poskytuje priestor na rozvíjanie viacerých motívov postáv, ktoré vstúpili do životného príbehu nájomného vraha Franka Sheerana (Robert De Niro). Epizodická dramaturgia je dynamická, Sheeran uhrančivý rozprávač a kombinácia prostredia, do ktorého bežný smrteľník vstupuje nanajvýš prostredníctvom filmu, s drsným humorom robí z The Irishmana nadštandardne zvládnutý produkt pre masového diváka.
Scorsese stavia pomyselný pomník nielen krimi a životopisnému žánru, ale predovšetkým svojim doterajším filmárskym tendenciám, ktoré naplno prejavil vo filmoch Gangy New Yorku, Taxikár, Zúriaci býk či Vlk z Wall Street. Jeden z najslávnejších súčasných filmárov má pred osemdesiatkou a výpovedná hodnota jeho filmov často závisí od scenárov, na ktorých sa autorsky nepodieľa. Scorsese však aj z priemernej látky dokáže vyťažiť maximum, čo je práve prípad jeho posledného filmu.
Film je remeselne zvládnutý na jednotku, natíska sa však otázka, čo by na takto vykreslený "postup práce“ nájomných zabijakov povedali skutoční gangstri. Jeho zločinci sa totiž akoby bez pudu sebazáchovy vrhajú do fušiek bez masiek či krycích manévrov, sedia skôr za finančné podvody ako za vraždy a hýbu najvyššou politikou. Scorseseho pohľad na vec je aj napriek žánrovej štylizácii presvedčivý, obsadenie viac ako príťažlivé a výsledok ako vždy prevyšuje štandard bežnej produkcie. Ír je však najmä pre fanúšikov a tí dostanú presne to, čo očakávajú. Pre iných môže byť sledovanie generického príbehu nájomného vraha stratou času.
Prihliadnuc na súčasný diškurz o diskriminácii žien v Hollywoode je zarážajúca najmä stereotypizácia či absencia ženskej postavy v inej ako vedľajšej úlohe (manželka, dcéra, milenka), čo aj napriek realistickým tendenciám odtŕha príbeh od reality. Režisér akumuluje maskulinitu, jeho hrdinovia sú však zameniteľní, absentuje šťavnatá charakterokresba, dokonca i protagonista je nemastný-neslaný, no do veľkej miery to zachraňujú výborné herecké výkony špičkových hercov v rokoch.
Fanúšikov odmení
"Od tej chvíle bolo jasné, že sa všetko začne rúcať,“ povie Frank v domove pre seniorov približne v polovici filmu. Scorseseho gangsterka odsýpa ako hodinky, rozvíja osudy vedľajších postáv a implikuje seriálové schémy. Rozdelenie na minisériu by prospelo diváckej pozornosti, na druhej strane ide o manipuláciu, ktorú divák – aj keď pri viac ako trojhodinovej minutáži si prestávky určite urobí – podvedome vníma a je prospešné, že sa jej autori vyhli. Dramaturgicky sa príbeh láme v míľnikoch hlavného hrdinu, ktoré ovplyvňujú spoločenské udalosti a film tak v druhom pláne kreslí dejiny Ameriky druhej polovice minulého storočia.
Životný príbeh nájomného zabijaka zaznamenal v knihe Charles Brandt a adaptoval ju scenárista Steven Zaillian, držiteľ Oscara za film Schindlerov zoznam. Epizódy zo života zločineckého gangu Bufalinovcov vyčíňajúceho v Amerike poskytli Sorsesemu okrem iného priestor na reflexiu politického systému. Jeho pohľad na väzby politických pohlavárov a zločincov je špekulatívnou fikciou, no v rozhraní žánrových mantinelov sa približuje k realistickému zobrazeniu nadčasových spoločenských neduhov. Hlavnými motívmi Scorseseho chladnokrvných mužov sú klasicky peniaze a mocenský boj. Ír je variáciou napĺňajúcou schému, diváka síce atraktívne zabaví, neprináša však nič nové.
The Irishman (Ír) / USA 2019 / réžia: Martin Scorsese / scenár: Steven Zaillian (podľa knihy Charlesa Brandta) / kamera: Rodrigo Prieto / hrajú: Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Harvey Keitel a ďalší