Filmová udalosť so sedemdesiatročnou tradíciou oslavuje jubilejný ročník aj zmenou vedenia festivalu. Porote v hlavnej súťaži bude šéfovať britský herec Jeremy Irons.
Súťažia tu napríklad filmy režisérskej dvojice so skvele vyvinutým zmyslom pre bizarnú situačnú komiku Benoîta Delépinea a Gustavea Kerverna Delete History, ale aj film Dni jedného z najprogresívnejších súčasných filmárov Tsai Ming-Lianga, ktorý pri tomto filme zostáva verný svojej obľúbenej observačnej metóde.
Sedemdesiaty ročník Berlinale je kľúčový aj preto, že dlhoročného prezidenta festivalu Dietera Kosslicka vystriedala vo vedení dvojica Marriette Rissenberková a Carlo Chatrian. Kosslickova záštita nad Berlinale do veľkej miery prispela k ideovej profilácii a získaniu statusu svetového festivalu. Okrem hlavnej súťažnej sekcie, ktorá môže po zmene dramaturgického štábu priniesť osvieženie – po minulé roky bola totiž kritizovaná pre slabšiu kvalitu – môže byť zaujímavá nová sekcia Encounters. Je zameraná na invenčné umelecké prístupy a v tejto sekcii má premiéru aj spomínaný Služobníci Ivana Ostrochovského a scenáristu Marka Leščáka.
Totalita je univerzálny pojem
Na príbehu Služobníkov, ktorý sa odohráva v totalitnom Československu, participovala aj britská scenáristka a dramatička Rebecca Lenkiewiczová, známa aj zo spolupráce na oscarovom filme Ida režiséra Pawla Pawlikowského. Predošlý film Ostrochovského a Leščáka, drámu Koza (2015), považovala za krásny a zručne nakrútený film, a preto sa pre túto spoluprácu nadchla. "Je to ľudský príbeh o strate nevinnosti. Individuálny hrdina verzus uzavretá komunita ľudí je nadčasová a zaujímavá téma. Počas čítania scénosledu som veľmi živo videla výsledný film, zdal sa mi naozaj silný a krásny. Služobníci sú zasadení do mužského prostredia a páči sa mi, ako Ostrochovský a Leščák pristupujú k príbehu. Sú veľmi emocionálni a vizuálni,“ povedala Lenkiewiczová v rozhovore pre Pravdu v roku 2016. Hlavnými hrdinami drámy sú študenti bohosloveckej fakulty, ktorých pedagógovia manipulujú tak, aby napĺňali očakávania Komunistickej strany. Obaja stoja pred rozhodnutím, či kolaborovať alebo sa nechať šikanovať cirkevným odborom tajnej polície.
„Príbeh dospievania a konfrontácie s realitou, keď si človek musí vybrať, na ktorú stranu sa postaví, je univerzálny a vždy aktuálny,“ hovorí o svojom filme Ostrochovský. „Názov Služobníci odkazuje na to, že vždy sme pod vplyvom vyšších síl, ktoré nás vedome alebo nevedome ovládajú a občas nenápadne menia naše skutky aj postoje. Ľahko sa potom môže stať, že sa človek ocitne v pasci a slúži niečomu, čo vôbec nekorešponduje s jeho hodnotami.“ Film Služobníci bude uvedený vo svetovej premiére a ako jediný zo slovenských filmov je v oficiálnom programe zaradený do súťažnej sekcie.
Diskusia na medzinárodnej úrovni
Pri rešeršovaní nových filmov je v súčasnosti, okrem Oscarov či Zlatých glóbusov, dianie na veľkých filmových festivaloch azda najvýraznejším referenčným rámcom. Účasť na Berlinale je pre tvorcov príležitosťou zaujať na medzinárodnom filmovom trhu a získať potenciálne spolupráce na distribúciu či produkciu ďalších diel. Najmä v tom tkvie význam pre filmárov vybraných do programu áčkového festivalu. No zaujímavá je aj diskusia, hlavne po novinárskych projekciách, na ktorých sa zúčastňujú filmoví kritici z celého sveta.
Do debaty o klimatickej kríze rozhodne prispieva umelecky ambiciózny dokument Viery Čákanyovej FREM. Filmárka sleduje ľadovú krajinu Antarktídy vo svojej prostej nehybnosti, zábleskami života na povrchu zeme sú lenivé pohyby zvierat či rutinné úkony človeka. Kamera zosobuje pozorovateľa z perspektívy neživej entity a FREM, v kontexte s globálnym otepľovaním, vyvoláva znepokojivé ticho pred búrkou.
Na sprievodnom filmovom trhu budú prezentované aj úspešné filmy Nech je svetlo v réžii Marka Škopa, aktuálny kinohit Sviňa Mariany Čengel-Solčanskej a dráma Žaby bez jazyka (2019) režisérky Miry Fornay o domácom násilí, ktorá bola uvedená na festivale v Rotterdame. Berlinale potrvá do 1. marca.