Recenzia: Havel v osídlach lásky a politiky

Nový český film Havel bude možno zaujímavejší pre slovenské ako pre české publikum. Doma Václava Havla poznajú po všetkých stránkach, Slovensko ho vníma skôr ako politika než ako milovníka.

30.07.2020 07:00
viktor dvorak havel Foto:
Film Havel sa vraj páči aj vdove Dagmar Havlovej. Do našich kín vstupuje dnes.
debata (68)

Film režiséra Slávka Horáka sleduje, ako sa obe tieto osobné línie vyvíjali v prezidentovej mladosti a ako ich spájala spoločná črta – váhavosť. Tá vyplývala z veľkej zodpovednosti, ale aj z toho, že Havel dostal od života veľa darov – talent, šarm, vodcovské schopnosti. Musel sa v tom všetkom hľadať.

Bola som zvedavá, ako si mladý režisér (nar. 1975) Slávek Horák poradí s pestrosťou Havlovho života, s jeho prerodom z uvoľneného umelca na filozofujúceho politika, ktorý vymenil pulóvre za oblek. A najmä, ako stvárni jeho záletníctvo. Horák si zvolil kombinovanú metódu fikcie a faktov. Všetky postavy ani nepomenoval, sú skôr symbolmi ľudí a dejov okolo mladého Havla.

Napríklad viaceré ženy, ktoré Havlovi učarili, spojil režisér do postavy Milenky, ktorá niekomu pripomína dramatikovu lásku Annu Kohoutovú, inému psychologičku Jitku Vodňanskú (ktorá vzťah s Havlom opísala v knihe Voda, ktorá horí), ale je to proste jedna z múz. A tých múz potreboval mladý Václav veľa.

Havlovu manželku Olgu stvárnila Aňa Geislerová. Foto: Bontonfilm
ana geislerova Havlovu manželku Olgu stvárnila Aňa Geislerová.

Ženy boli preňho vždy dôležité. Ponúkali mu okrem rozkoše a inšpirácie aj materské krídla. Tie potreboval, lebo v mladosti bol krehký a zraniteľný. Intelektuál, a ešte aj poetická duša. Ženy ho milovali a odpúšťali mu, že sa oňho musia deliť. Mali pocit, že ho formujú. A manželka Olga ho naozaj formovala. Riadila jeho kroky. V rozhodujúcich chvíľach sa s ňou radil. Dokonca aj telefonicky z väzenia, ako naznačuje film.

Sex bol súčasť revolty

Pre mnohých je z dnešného hľadiska Havlov súkromný život možno nepochopiteľný, prudérnejší ho možno aj odsudzujú. Ale bolo to v časoch tzv. sexuálnej revolúcie, keď sa rúcali mnohé tabu a v láske sa ľudia uvoľnili. Havel teda nebol nič až tak extra. Večierky, popíjanie, výdatné fajčenie, filozofické debaty, flámy, divoké koncerty či tancovačky patrili k životnému štýlu sladkých šesťdesiatych a prešli vlastne až do rokov sedemdesiatych, ako súkromný prejav vzbury proti pokrytectvu a ideologickým tlakom v akejkoľvek podobe.

Havel sa svojimi paralelnými vzplanutiami trápil. Raz vzal Olgu aj Milenku do kaviarne, aby im navrhol život v trojici. Navyše žiadal, aby sa manželka vzdala vzťahu, ktorý si vybudovala ako protiváhu k jeho neverám. Obe ženy sa len uškrnuli, to sa im nezdalo férové. Ale on bral život filozoficky: Čo sa prihodí, treba zdôvodniť a zvládnuť. On si predsa zaslúži ohľaduplnosť a pochopenie, má na to, aby s ním boli spokojné naraz aj dve ženy. Olga Havlová (Aňa Geislerová) a Milenka (pôvabný konglomerát viacerých múz hrá Barbora Seidlová), jeho predstavu však neprijali. Ani jemu nevyšiel každý scenár. Aj tento však prezrádza, že bol dosť sebavedomý a trúfal si. Darmo si niekto myslel, že je príliš váhavý. Toto malo byť dosť radikálne riešenie.

Aká to bola vernosť?

Ústredným motívom filmu – okrem politického diania – je manželský troj- a viacuholník, ktorý však dokazuje silu vernosti. Medzi Václavom Havlom a jeho ženou bolo naozaj zvláštne puto. On kedysi pracoval ako kulisár v Divadle Na zábradlí a Olga Šplíchalová tam bola uvádzačkou. Bolo to dievča zo Žižkova, z robotníckej štvrte, z početnej rodiny, ktoré malo zdravý sedliacky rozum. Pre rodeného rojka to bola výborná partnerka. Milovala ho, radila mu a odpúšťala mu.

Vo filme Havel uvidíte Jiřího Bartošku, Martina... Foto: Bontonfilm
Bartoska 20Hofmann 20Dvorak Vo filme Havel uvidíte Jiřího Bartošku, Martina Hofmanna a ako Václava Havla Viktora Dvoŕáka.

Prežili spolu toľko dôležitých životných momentov – od umeleckých začiatkov po uvedomenie si politického poslania – že medzi nimi vzniklo také silné puto, ktoré sa nemohlo pretrhnúť. Spolu dozrievali, spolu čelili režimu, ich život mal širšie koryto i hĺbku, ako je to u väčšiny ľudí. Jeden druhého budovali, jeden do druhého sa až prevtelili. Preto mohol zostať Havel Olge svojím spôsobom verný, hoci mali aj iných partnerov. Spájalo ich niečo oveľa dôležitejšie – osudové určenie a poslanie.

Aňa Geislerová a Viktor Dvořák, ktorý hrá Havla, stvárnili výnimočný manželský pár presvedčivo a s pôvabom. Celý film je ladený decentne (možno až príliš), ale postavy sú živé a divák im uverí. Aj vďaka tomu, že herec Viktor Dvořák sa od prírody na Václava Havla veľmi podobá. A nielen to. Dvořák dal postave aj Havlovo vyžarovanie, chvíľami pôsobí až bezbranne, inokedy vystrčí rožky. Viktor Dvořák si už prezidenta zahral vo filme Pražské orgie (ale to bola len epizóda), a hrá ho aj v Divadle Rokoko v hre Čapek. Vo filme má však na Havla obrovský priestor. Stvárnil ho veľmi ľudsky, civilne. Navyše ako Havel ráčkuje, mohutne fajčí. Je to skrátka živá legenda.

Stretnutie s Dubčekom

Ďalším zaujímavým motívom filmu je stretnutie Havla s Dubčekom. Tiež je to len naznačená situácia, ktorá symbolizuje oveľa zložitejšiu kauzu. Dubčeka hrá opäť Adrian Jastraban ako vo filme Dubček. Z literatúry sú známe kontakty českých a slovenských umelcov, disidentov. Rozumeli si, to je samozrejmé, je to jedna krvná skupina.

Inak je to už v politickej rovine. Dubček a Havel boli ľudia s celkom iným osudom, životnými podmienkami, mentalitou. Formovalo ich iné prostredie, mali iné radosti, trápenia i priority. Film naznačuje tento veľký rozdiel, snahu pochopiť sa aj odpudzovanie sa, a vyvoláva otázky o vzťahu týchto dvoch postáv našich dejín. Napokon pozitívom celého filmu Havel je oživenie spomienok na minulosť a divácke prehodnocovanie diania podľa vlastných názorov a skúseností.

Slávek Horák drží palce Slovensku (zo Slovenska má aj priateľku, Vandu Jandu, ktorá študuje v Prahe, a vo filme Havel si zahrala drobnú úlohu krásavice. Pavla Landovského hrá Martin Hofmann, scenár napísal režisér Slávek Horák s Rudolfom Suchánkom (ako pri režisérovom debute Domáca starostlivosť). Film Havel sa vraj páči aj vdove Dagmar Havlovej. Kritiky v Česku sú síce menej zhovievavé, ale dielo má nádej zaujať každého, kto si pamätá, alebo, naopak – už nezažil. A navyše metóda „cherchez la femme“, ktorú tvorcovia uplatnili, prinesie vždy niečo zaujímavé.

68 debata chyba
Viac na túto tému: #Václav Havel #Slávek Horák #film havel