Na facebooku odpremiérujú tanečné filmy Roselyne a Dark Horse

Český Festival tanečných filmov využil pandémiu, ktorá znemožňuje prezentovať živé umenie pred publikom, a podnietil vznik dvoch krátkometrážnych filmov subžánru "dance for camera film“ (tanec pre kameru). Diela Roselyne a Dark Horse budú mať on-line premiéru vo štvrtok večer na Facebooku Festivalu tanečných filmov.

09.02.2021 08:00
roselyne Foto:
Snímka z filmu Roselyne.
debata

Tanec pre kameru či tanečný film spája médium živého umenia, akým je pohybová performance a film. Synergia umeleckých druhov dáva autorom príležitosť premýšľať nad zaužívané rámce a nachádzať inovatívne riešenia. Na jednej strane je pohyb a pocit tela, jeho vzťah k priestoru a zvukom či k premenlivosti a obmedzeniam priestorovej situácie, a na druhej strane pohyb oka kamery, ktorá rámcuje, vyberá, určuje, čo bude videné.

Špecifický prístup si vyžaduje aj dramaturgická kresba myšlienky vyjadrenej telesne i verbálne a filmová montáž. Všetky vymenované prvky súznejú na výbornú vo filme Roselyne. Vznikol na základe konceptu performerky a tanečnice Cécile Da Costa, ktorá vo filme aj účinkuje. Jej námet, ideu a performance preniesli do audovizuálneho jazyka mladá režisérka Tereza Vejvodová a slovenský kameraman Dušan Husár. Zámerom umelkyne bolo "umiestniť postavu Roselyne do iného časopriestoru, aký poskytuje javisko a sledovať, čo sa stane“. Roselyne je neukončená bytosť, so svojím chaosom sa snaží zmieriť, skrýva sa. V uzavretom, minimalistickom priestore tmy aj v sebe.

Film komunikuje jej reflexiu a proces stávania sa sebou. Roselyne preskupuje svoju minulosť, nachádza sa v akomsi bezčasí, kde prehodnocuje, počíta, rozbíja sa, aby bola zo starých súčastí preskladaná. Myšlienka filmu aj rovnomenného predstavenia, na ktoré dielo nadväzuje, je prastará. Skúmanie hraníc vlastnej identity, určovanie sa v dotyku so svetom je tu uvedomelým a zhmotneným aktom.

Snímka z filmu Dark Horse. Foto: Michal Heriban
dark horse Snímka z filmu Dark Horse.
Sólová choreografia Lenky Vagnerovej dostala podobu tanečného filmu Dark Horse v réžii Tomáša Poláka. Vagnerová vytvorila dielo pre performerku Fanny Barrouquére v roku 2012, premiéru malo vo Švédsku, kde choreografka pôsobila. V Čechách ho videli diváci až v roku 2016 na Move feste. Pre Vagnerovej tvorbu je príznačné odkrývanie existenciálnych otázok, vzťahu človeka k prírodným silám a zvieratám. V Dark Horse ju zaujíma naliehavosť intuície. Akokoľvek sa totiž v danej situácii môže zdať absurdná, priľnutie k vnútornému hlasu môže byť nálezom vnútornej sily, o ktorej sme doposiaľ netušili.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #tanečný film