Recenzia: X-Men - krok späť je krok vpred

Prvá trieda, tak znie podtitul najnovšej časti filmovej série X-Men. Je už piata v poradí, ale nie je to bezvýznamná kapitola. Našťastie. Nakrútil ju Matthew Vaughn, tvorca snímok Po krk v extáze, Hviezdny prach či Kick-Ass. Vaughn je pritom štvrtým režisérom v sérii X-Men. A na Prvej triede si dal záležať.

07.06.2011 07:00
Michael Fassbender hrá Erika Lehnsherra alias... Foto:
Michael Fassbender hrá Erika Lehnsherra alias Magneta.

Tajomstvá minulosti
Príbeh sa vracia najprv do obdobia druhej svetovej vojny a potom do 60. rokov, keď vďaka napätým vzťahom medzi USA a Sovietskym zväzom hrozilo vypuknutie atómovej vojny. Kľúčovými hrdinami sú Erik Lehnsherr (neskôr Magneto) a Charles Xavier (Profesor X). Erik si v detstve prešiel traumatickou skúsenosťou v koncentračnom tábore, a tá sa stala východiskom pre jeho ďalšie konanie. Ženie ho túžba po pomste. Telepat Charles sa zase v detstve zoznámil s mutantkou Raven – Mystique, takže ich k sebe viaže dlhoročné priateľstvo. Všetci traja sa dajú dokopy, aby odvrátili hrozbu tretej svetovej vojny. Spolupracujú aj s ďalšími mutantmi, ale najdôležitejší je vzťah Charlesa a Erika. Sú to dve silné osobnosti s úplne odlišným názorom na boj a na svoje postavenie vo svete.

Z Prvej triedy sa dá vyčítať, že Matthew Vaughn sa do sveta X-Men ponoril so záujmom a dôsledne popremýšľal, čo by sa z neho dalo vydolovať. A tiež ako. Neprišiel s tým, že má k dispozícii široký register postáv s výnimočnými schopnosťami a že bude stačiť, ak to využije na zreťazenie výstredných akčných scén na pozadí vyprázdneného príbehu, ktorý sériu nijako neobohatí. Vaughn a jeho tím spoluscenáristov sa rozhodli použiť atrakcie akčného typu ako bonus k prieskumu postáv a kontextu, v akom fungujú. Diváka tým neobrali o zábavu, pretože ich rozprávanie nie je bezduché a priťahuje hravým obrazovým retroštýlom.

Problém inakosti
To, že má film v prvej hodine dostatok vnútorného napätia aj bez veľkých súbojových scén, stojí predovšetkým na tom, ako tvorcovia pracujú s životnými dráhami Erika a Charlesa. Je tu však ešte jeden výrazný hrdina – Sebastian Shaw (stvárňuje ho Kevin Bacon). Zloduch s chorobnou túžbou po moci a nevídanými prostriedkami na dosiahnutie svojho cieľa. Muž inteligentný, chladnokrvný a bohatý, s vplyvom na najvyšších miestach. Shaw je ten, kto spôsobil traumu Erikovi a nasmeroval ho na cestu pomsty. Tento motív tvorcovia ešte umocnili, keď nechali mutantov uvažovať o svojej inakosti a podnietili v nich obavy, že väčšinová spoločnosť bude ich odlišnosť považovať za neprijateľnú. Na pozadí rozporu Východu so Západom sa tak vynára ďalší problematický konflikt – mutantov a ľudí.

To všetko podporuje vnútornú dynamiku filmu, ktorý nemusí byť presýtený akčnými parádami na to, aby nestratil kontakt s divákmi. Vydarené je aj herecké obsadenie a hoci sa už dianie nekrúti okolo Hugha Jackmana, objaví sa tu v krátkej a vtipnej scéne. Vaughnovo rozprávanie má švih a štýl, ale zostáva sústredené na postavy, na vykreslenie ich motivácií a vzťahov. Ide o šikovnú kombináciu efektívnosti s efektnosťou. Len to veľké finále, v ktorom sa odohrajú rozhodujúce údery, má v tomto ohľade nedostatky.

Nestáva sa často, aby si divák z piatej časti filmovej série neodnášal iba to, že je zbytočná. X-Men v rukách Matthewa Vaughna funguje ako dobrá zábava a celú sériu zaujímavo oživuje. Takže podtitul Prvá trieda, čo sa týka kvality filmu, je celkom priliehavý.

X-Men: Prvá trieda, USA 2011
scenár: Ashley Miller, Zack Stentz, Jane Goldmanová, Matthew Vaughn
réžia: M. Vaughn