Recenzia: Ani tí najmodrejší sa nezavďačia každému

Sú malí, milí, modrí, ustavične vyspevujú a po jeden a pol hodine v kine budú zaručene liezť na nervy každému. Šmolkovia unikli zo svojho rozprávkového sveta do ulíc New Yorku, kde ich čaká veľké 3D dobrodružstvo.

06.08.2011 06:00
Šmolkovia 3D Foto:
Šmolkovia sa dostanú do čudného sveta menom realita, v ktorom si pri práci nikto nespieva.

Našťastie ich ešte stále má kto prenasledovať – pravými hrdinami tohto filmu sú totiž čarodejník Gargamel a jeho kocúr Azrael. Keď už nič iné, aspoň nespievajú. Napriek tomu, že kritika celovečerných Šmolkov strhala pod čiernu zem, v kinách sa držia v prvej trojke najnavštevova­nejších titulov. Od štvrtka sú aj na Slovensku.

Krkolomná kozmetika

Tak ako už stovky rokov aj dnes sa zlomyseľný čarodejník Gargamel pokúša uloviť zopár malých modrých veselých škriatkov, aby z nich vyžmýkal akúsi modrú esenciu. Tentoraz sa však naháňačka neskončí na území Rozprávkova. Vodným tunelom sa piati škriatkovia na čele s Tatkom Šmolkom prenesú priamo do newyorského Central Parku. A za nimi sa do reality vrhne aj Gargamel so svojím mačacím pomocníkom Azraelom. Čoskoro do svojho súboja zapletú aj nič netušiaceho „pozemšťana“ Patricka, jeho tehotnú priateľku aj arogantnú šéfku kozmetickej firmy, pre ktorú má Patrick v rekordnom čase vytvoriť bombastickú reklamnú kampaň.

Ak letmý náčrt deja nového filmu Raju Gosnella, ktorý už má na konte aj snímky Sám doma 3 či Scooby-Doo, pôsobí prekomplikovane na papieri, na plátne sa tento pocit ešte umocní. Šmolkovia sú malí a modrí a tak samozrejme majú veľký potenciál stať sa obľúbenými hrdinami aj pre dnešnú generáciu detí. Je však tento film naozaj pre deti? Prečo v ňom teda nijaké nevystupuje? Ak sa teda neráta tehotenské bruško Patrickovej priateľky. A komu je určená tá krkolomná „kozmetická“ zápletka? Hádam by sa našlo aj nejaké vhodnejšie uplatnenie čarovných síl Gargamela, ako je premieňanie starých bosoriek na mladé krásky.

Tržby potiahla Katy Perry

Duch filmu, ak to tak možno nazvať, sa pravdepodobne pokúša zavďačiť každému. Pubertiakov pobavia zakódované šmolkovské nadávky, pre deti šmolkovia s Patrickom zaspievajú jednu veľmi hlúpu cover verziu Run DMC a Aerosmith a naozaj len dospelý dokáže oceniť desiatky odkazov a narážok na všetko možné, o čom deti obvykle nemajú ani potuchy. Pre romantické duše je tu zase línia Patrickovej prípravy na novú rolu rodiča. Skutočne vtipné je akurát duo Gargamel a Azrael. Hank Azaria, ktorého meno môžu diváci poznať napríklad z titulkov po Simpsonovcoch, a jeho digitalizovaný ryšavý kocúr by si možno zaslúžili samostatnú šou. Ideálne by sa vysielala až po desiatej.

V konečnom dôsledku teda Šmolkovia kopú za desať tímov, no ani za jeden nestrelia gól. Za svoj americký úspech môžu zrejme vďačiť hyperpopulárnej speváckej hviezdičke Katy Perry, ktorá v origináli nahovorila postavu Šmolinky. Nečudo, že bola pre rolu vyvolená bez akýchkoľvek kastingov. Film, ktorý je inak len čudným zlepencom protichodných nápadov, zrejme potiahla práve celebrita. Aby však malým modrým a roztomilým nebolo ukrivdené, treba dodať že sa na nich v 3D celkom dobre pozerá. Napokon, nech posúdia deti.

Hodnotenie Pravdy: 2 hviezdičky z 5

Šmolkovia 3D / USA 2011 / réžia: Raja Gosnell / scenár: J. David Sterm, David N. Weiss, Jay Scherick, David Ronn / hudba: Heitor Pereira / hrajú: Neil Patrick Harris, Jayma Maysová, Sofía Vergarová, Hank Azaria / slovenská kinopremiéra: 4. augusta