Recenzia: Moneyball - keď Pitt skóruje

Len nedávno sa v slovenských kinách predstavil vo filme Strom života, ktorý zároveň produkoval, a teraz sa uvedie v hlavnej úlohe snímky Moneyball. Ktorú, mimochodom, tiež produkoval. Reč je o Bradovi Pittovi, ktorého médiá prepierajú ako fešnú celebritu, ale oceniť treba to, že sa púšťa do celkom zaujímavých projektov.

03.02.2012 10:00
Moneyball Foto:
Brad Pitt hrá vo filme Moneyball postavu Billyho Beana - manažéra bejzbalového tímu.

Ani Moneyball nebudí dojem, že v akejsi fádnej úlohe sa promenáduje hviezdny Pitt a z toho chcú tvorcovia vytĺcť kapitál. S divákom komunikuje najmä postava, ktorú spoluvytvára.

Billy Beane je bývalý bejzbalový hráč, ktorý sa stiahol z ihriska a začal pracovať ako manažér tímu Oakland Athletics. Problém je v tom, že tento klub je v porovnaní so špičkou výrazne podfinancovaný. A keď z družstva odídu tí najlepší, Billy musí nájsť riešenie, ako ďalej. Nedbá na rady starých ostrieľaných poradcov a rozhodne sa vyskúšať novinku. S pomocou mladého Petra Branda, ktorý vyštudoval ekonómiu, pustí sa do skladania nového tímu na základe zavrhovaných štatistických modelov. Berie hráčov, na ktorých ostatní vidia množstvo chýb a odpisujú ich. Spočiatku to naozaj dobre nefunguje, ale postupne sa situácia lepší a Oakland Athletics vyhráva zápasy. Beanova latka je však vyššie…

Hrdina filmu je v Pittovom podaní priamočiary, trochu cholerický, ale inteligentný chlapík, ktorý vyhodí hráča bez toho, aby ho priateľsky objal alebo s ním súcitne debatoval pri pive. V kríze sa rozhodol ísť hlavou proti múru a nezastaví ho ani odpor väčšiny, ani dobre mienené rady starších. Ak sa im nepáči, ich problém. On si vyloží nohy na stôl a trvá na svojom. Lenže to neznamená, že by bol skalopevne presvedčený o úspechu svojej misie. Verí jej a navonok ju zanovito presadzuje, ale nevylučuje otázniky.
Beana nemožno zjednodušene označiť za sympatického suveréna, ktorý za zvukov fanfár veľkolepo víťazí na všetkých frontoch. Bez toho, aby to Pitt prehnane zdôrazňoval, sa za tou fasádou tvrdohlavo napredujúceho manažéra dajú vytušiť pochybnosti, vnútorné napätie, osamelosť človeka, ktorý zažil dezilúziu a stále sa nemôže dopracovať k uvoľňujúcemu pocitu istoty a spokojnosti. Snaží sa to skrývať, ale ktosi blízky o tom predsa len vie.

Moneyball je síce americký film stredného prúdu, ale nehemží sa to v ňom patetickými rečami a vypätými emóciami. Väčšinu času si zachováva dostatok striedmosti a presvedčivosti, aj keď v tretej tretine filmu mohli byť tvorcovia zdržanlivejší. Nemuseli napríklad takými okukanými spôsobmi budovať napätie pred rekordným víťazstvom tímu (hoci ho potom vystriedali sklamaním), ani toľko nadstavovať „dojazd“ Beanovho príbehu.

Moneyball nakrútil režisér Bennett Miller. Po debute Capote (2005) je to jeho druhá hraná snímka a za pozornosť stojí aj preto, že získala šesť oscarových nominácií.

Moneyball, USA 2011
scenár: Steven Zaillian, Aaron Sorkin