Slovenský animovaný film? Pomalý a ťažký pôrod

Hoci sa v poslednom čase do kín dostávajú aj slovenské filmy, tie animované vídať zriedkavo. Je to len z prostého dôvodu, že ich kiná neuvádzajú? A ako vlastne vyzerajú dejiny slovenskej animovanej tvorby? Bežný divák si spomenie aspoň na Kubala, ale nový dokumentárny cyklus Čarovný svet animovaného filmu má až trinásť častí. Lebo Kubal bol síce dôležitý, ale nie jediný. Prvý diel cyklu už Slovenská televízia odvysielala minulú nedeľu.

04.03.2012 15:00
Záber z filmu Stolček, ktorý bol súčasťou cyklu... Foto:
Záber z filmu Stolček, ktorý bol súčasťou cyklu Bratislavské rozprávky.
debata

Na začiatok aj o Siakeľovi
Úvodná epizóda bola venovaná najmä Kubalovej groteske Studňa lásky, ktorá vznikla v roku 1944 a bol to vôbec prvý slovenský kreslený film. Lenže už v čase jeho vzniku sa naň nabaľovali problémy a po nástupe komunizmu sa s ním narábalo ako s horúcim zemiakom, ktorý treba radšej ukryť. Ovácií sa teda nedočkal.

Tvorcovia cyklu sa však na úvod nevenovali iba Studni lásky, „prekopali“ sa ešte hlbšie do minulosti. A prezradili aj to, že na trikoch amerického fantazijného filmu The Lost World (1925), v ktorom sa ľudia stretávajú s dinosaurami, spolupracoval slovenský rodák Daniel Siakeľ. Ten, ktorý v roku 1921 s bratom Jaroslavom nakrútil Jánošíka.

V nedeľu 4. marca Dvojka STV odvysiela časť venovanú Viktorovi Kubalovi a jeho českému kolegovi Břetislavovi Pojarovi. Náplňou ďalších dielov budú napríklad rozprávkové večerníčky, bábkové filmy, spolupráca slovenských autorov so zahraničím či tajomstvá filmového triku. Mapovanie rozličných období pritom dospeje až k súčasnosti.

Kubal ako záruka nepremrhaných peňazí
Animované snímky tu teda vznikali, len tie celovečerné chýbali. A sme opäť pri Kubalovi, ktorý vynikol aj tým, že dokázal nakrútiť dva viac ako hodinové tituly – Zbojníka Jurka (1976) a Krvavú paniu (1980). „Celovečerná metráž v animovanom filme je všade problém. Aj v takej vyspelej kinematografii, akou bola česká, vznikol prvý dlhometrážny bábkový film Špalíček tak, že Jiří Trnka "poskladal“ kratšie útvary inšpirované českým folklórom do dlhej metráže. To bolo v roku 1947. A prvý celovečerný kreslený film Stvorenie sveta tam vznikol až 13 rokov po znárodnení," uviedol spoluautor cyklu Rudolf Urc. Ako dodal, problémom je v tomto smere osobitná dramaturgia, ale aj kultúrne zázemie, tradícia i personálna a profesionálna pripravenosť na celovečerné „animáky“.

„Kubal bol na to zrelý práve vzhľadom na svoju dlhoročnú prax animátora-režiséra-výtvarníka, ale aj preto, že bol poučený praxou v novinách, karikaturistickou a humoristickou skúsenosťou. To dávalo záruku, že peniaze nebudú premrhané. Mladšia generácia také záruky nedávala,“ ozrejmil Urc. „Slovenský animovaný film sa rodil pomaly a veľmi bolestne. Preto sa aj okruh jeho autorov vyvíjal nesúrodo, veď prví vysokoškolskí absolventi prichádzajú do praxe až koncom 70. rokov a sú to prevažne výtvarníci s minimom animátorských skúseností,“ doplnil Rudolf Urc.

Nový kolotoč a pripravení tvorcovia
Tvorcovia animovaných filmov to majú ťažké aj dnes, podľa Urca sú ich podmienky dokonca ešte nepriaznivejšie. Pomohlo však, že v roku 1993 vznikla na bratislavskej VŠMU katedra animovanej tvorby, ktorá „na scénu“ vypustila životaschopných absolventov. „Do týchto nečasov sú pripravení, vyzbrojení sebavedomím, vedia sa pohybovať v kolotoči fondov, nadácií, sponzorov. Ovládli nielen remeslo, ale aj nevyhnutný dar priebojnosti, odvahy a zdravej drzosti,“ myslí si Urc. Hovoril pritom o ľuďoch, ako sú napríklad Michal Struss, Ivana Laučíková, Katarína Kerekesová, Vanda Raýmanová, Boris Šima, Ivana Šebestová, Martin Snopek… Touto generáciou sa má cyklus Čarovný svet animovaného filmu skončiť. V trinástej časti s názvom Čas hľadania, čas nádejí.

debata chyba