Recenzia: Tiger nie je fit

Český režisér Bohdan Sláma má teraz v slovenských kinách film Štyri slnká. Ako supervízor réžie sa však podieľal aj na celkom inej snímke, ktorá mala v uplynulých dňoch premiéru. Je to príbeh najmä o deťoch a pre deti. Volá sa Modrý tiger a jeho hrdinovia ešte nie sú ani tínedžeri. Nesnívajú o láske, ale o dobrodružných svetoch s nevšednými bytosťami. Neriešia randenie a problémy pubertiakov, ale to, že z ich okolia miznú miesta, v ktorých sa dá príjemne fantazírovať.

26.03.2012 08:00
Linda Votrubová a Jakub Wünsch stvárňujú... Foto:
Linda Votrubová a Jakub Wünsch stvárňujú detských hrdinov filmu Modrý tiger - Johanku a Matyáša.

Pre 9-ročnú Johanku a jej kamaráta Matyáša je takým miestom botanická záhrada. Síce spustnutá, ale bohatá na rôzne zákutia. Záhrada ponúka kúsok exotiky uprostred rušného mesta, lenže takáto inakosť nevonia starostovi Rýpovi, ktorý v štvrti plánuje veľkú výstavbu. Novému komplexu má dominovať prehľadnosť a moderné nákupno-zábavné stredisko.

V meste sa však hovorí o tajomnom modrom tigrovi a keď sa situácia začne vyhrocovať, nariadi Rýp jeho odchytenie. Tiger sa medzitým ukryje v botanickej záhrade, ktorá jeho pričinením ožije neobyčajne pestrou vegetáciou. Obyvatelia sú očarení a starostovi už dochádza trpezlivosť. Jeho plány sú ohrozené. A hoci v nich nemusí byť všetko iba zlé, Rýp (hrá ho Daniel Drewes) je tak nápadne vykresľovaný ako odpudivý, arogantný a podrazácky karierista, že mu publikum nemôže priznať ani štipku dobrého úmyslu.

Komu to vlastne Sláma s Modrým tigrom pomáhal? Producentovi Petrovi Oukropcovi, pre ktorého je tento projekt režijným debutom. Zámer mal skvelý, veď filmy tohto typu sa v kinách objavujú iba zriedkavo. Takže sa Oukropcovi podarilo vzbudiť nemalé očakávania. Žiaľ, nepodarilo sa mu ich naplniť. A jeho slová, že Modrý tiger je „napínavá dobrodružná komédia“, napokon nezodpovedajú skutočnosti.

Je to škoda, lebo na filme vidno aj dobre odvedenú robotu, ktorá sa týka predovšetkým výpravy a výtvarno-animačných riešení. V tomto prípade sa dá oceniť nielen zámer, ale i výsledok. Na kreslených vsuvkách a pasážach pritom pracovali slovenskí animátori. Použili viacero rozličných štýlov a práve kresba do filmu vnáša najviac originality, vtipu a príťažlivej atmosféry. Lenže animované prvky sú skôr doplnkové a dominantné je rozprávanie cez akciu živých hercov v reálnom prostredí. Tu je už zábavy o poznanie menej.

No nie je to pre fádnosť prostredia. Problém je v tom, že príbehu chýba spád aj hutné jadro, ktorým by tvorcovia udržiavali diváka v hre, podnecovali v ňom zvedavosť a záujem o ďalšie udalosti. Prejavuje sa tu akýsi „ledabolizmus“, keď viaceré scény vyznievajú naprázdno, nemotivovane či príliš naivne (ale málokedy vtipne). Takže s filmom je to podobné, ako s tým tigrom v príbehu. Keď sa totiž v celej svojej kráse objaví v botanickej záhrade, vysvitne, že je zranený. A snímka Modrý tiger tiež trpí „zraneniami“, ibaže početnejšími.

Hodnotenie Pravdy: 2 hviezdičky z 5

Modrý tiger, ČR, SR, Nemecko 2011
scenár: Tereza Horváthová, Petr Oukropec