Recenzia: V kinách je Zlo. Slovenské

Režisér Peter Bebjak sa po melodráme Marhuľový ostrov, ktorá mala premiéru pred rokom, rozhodol preskúmať celkom iný "ostrov". Presnejšie žánrové územie, kde sa má publika zmocňovať strach a dlho sa ho obávali aj samotní filmári. Teda tí slovenskí. Bebjak nakrútil horor. S nízkym rozpočtom, neveľkým počtom prostredí a postáv, málo známymi hercami. A s jednoduchým názvom - Zlo.

16.04.2012 13:30
Richard Felix stvárňuje v horore Zlo majiteľa... Foto:
Richard Felix stvárňuje v horore Zlo majiteľa domu, ktorý ukrýva desivé tajomstvo.

Najhoršia vec sa nestala
Bebjakova novinka sa nepokúša o veľkoleposť za pár drobných. Tvorcovia si boli vedomí obmedzení a prispôsobili sa im tak, aby vo výsledku nevzbudzovali neželané úsmevy. Veď už svetoznámy producent Roger Corman upozorňoval, že keď na to nemáte, netreba sa snažiť o atrakcie, ktoré si vyžadujú oveľa väčší rozpočet. To je podľa neho jedna z najhorších vecí. A v tejto súvislosti chválil tvorcov hororu Záhada Blair Witch, ako umne sa vysporiadali s prostriedkami, ktoré mali k dispozícii.

Zo Záhady Blair Witch sa stal veľký hit a úspech mal aj ďalší nízkorozpočtový horor Paranormal Activity. Napríklad. No a Zlo využíva viaceré prvky, ktoré sa tak dobre osvedčili v spomínaných tituloch. Máme tu skupinku ľudí, ktorí zaznamenávajú udalosti na svoju kameru a keď ich osud zaveje do záhadného domu, sú tie udalosti čoraz skľučujúcejšie. Akurát sa to tentoraz odohráva v Bratislave a Bernolákove.

Pochybovali, doplatili na to
Spomínaná skupinka je trojčlenná. Tvoria ju mladí chalani, ktorí nakrúcajú videá o paranormálnych javoch a dávajú ich na internet. Považujú to najmä za možnosť, ako na seba upozorniť. A takto pristupujú aj k samotným témam, ktoré spracúvajú. Hľadajú v nich dobre predajný materiál, ale sprostredkovatelia záhad sú im skôr na smiech. Pochybovačný odstup nestrácajú ani pri rozprávaní čudáckeho chlapíka, ktorý tvrdí, že v jeho dome sa ukrýva zlo. V tom dome ich však prekvapí toľko bizarných vecí, až ich to zneistí. A keď sa pivničnými chodbami dostanú až do tej najkrajnejšej miestnosti, to, čo v nej bdie, v nich vyvolá nefalšovanú túžbu utiecť a nikdy sa nevrátiť. Neskoro.

Vlastne nie je úplne neskoro. Aspoň pre jedného z hrdinov, ktorému sa napokon ešte otvoria dvere na slobodu. Mal sa riadiť pravidlom bež a neobzeraj sa. Lenže to by si tvorcovia nesmeli zažartovať na jeho účet.

Nielen o strachu
Zlo je prostá hororová historka zosnovaná tak, že pripomína iné. No hoci to s tým strachom myslia vážne, Bebjak a jeho spoluscenáristi sa zároveň pokúsili naznačiť, že sú nad vecou. Že dokážu pracovať aj s humorom a iróniou. A tak je v ich filme svätená voda vo fľašiach značkového nápoja, na chodbe sa zjavujú mátožne pôsobiace deti ako z Kubrickovho Osvietenia, ale odlišne pointované, jeden z hrdinov v strašidelnom dome detinsky pripomína, že musí byť o ôsmej doma a sužovaný muž sa chráni pred zlom skutočne extrémnymi spôsobmi, takže sa v jeho dome povaľujú aj obetované zvieratá.

Samozrejme, Bebjak svoje postavy nijako zvlášť neskúma. Stačí, ak ich vykreslí základnými ťahmi, aby bolo napríklad vidieť, že jeden z nich je arogantný pozér, ktorý sa v ohrození mení na ufňukané chlapča. K tomu bolo ešte treba dosiahnuť, aby sa najväčšou záhadou filmu nestali dialógy postáv a kŕčovitý prejav hercov, čo sa v tomto prípade celkom podarilo.

Dokonca sa dá predpokladať, že divák sa nevyhne ani preľaknutiam, hoci to bude na základe prevarených trikov. K preľaknutiu z toho, čo za smiešny nepodarok to slovenskí tvorcovia vyprodukovali, by však dochádzať nemalo. Dá sa síce namietať, že Zlo nápadne odráža snahu urobiť niečo v štýle Záhady Blair Witch a Paranormal Activity, ale vo svojej podstate funguje. Teda aspoň na jedno pozretie. A u diváka, ktorý vopred vie, že nejde na Marhuľový ostrov.

Zlo, SR 2012
scenár: Peter Gašparík, Peter Bebjak, Andrej Dúbravský
réžia: P. Bebjak