Jeden zmeškaný autobus celkom náhodne zvedie dokopy mladý pár. Energická predavačka Ema (Pavla Gajdošíková) pracuje v malom meste v supermarkete. Pokrývač Tomáš (Jan Jankovský) je z neďalekej dediny. Ženy ho doteraz sklamali, a tak „vážnu známosť“ ani nehľadá. Nezáväzná noc však nečakane prerastie do vzťahu, s ktorým asi nikto z nich nerátal. Tí dvaja jednoducho patria k sebe. Zrodí sa láska, ktorá však narazí na veľmi silnú prekážku. Lebo ľudia robia chyby a za chyby sa platí.
Ema sa presťahuje k Tomášovi, nájde si prácu v miestnom obchode a zdá sa, že všetko vyzerá ideálne. Až tak ideálne, že Ema sa rozhodne riskovať a chce sa Tomášovi zdôveriť so svojou minulosťou. V mladosti spravila obrovskú chybu a chce s nám hrať fér. Tomáša však to, čo bolo, nezaujíma, každý mal predsa nejaký život predtým, než sa stretli. Dôležité je to, čo je teraz a čo bude. A v tom má tento pár, zdá sa, jasno: chcú byť spolu.
Lenže minulosti sa len tak nezbavíš, zvlášť v dobe internetu. Nájde si ťa aj po rokoch, keď to najmenej čakáš, a môže zničiť všetko, na čom ti záleží. Náhodne odhalené Emino tajomstvo je priveľké „sústo“ pre Tomáša aj pre celú dedinu. Spustí lavínu udalostí, ktorá môže ich lásku pochovať. Tomášova reakcia je pochopiteľná, hoci nie veľmi sympatická, lenže v tom zmätku aj on vŕši jednu chybu za druhou.
V konfrontácii s Eminou minulosťou sa odhalia jednotlivé charaktery – priatelia, susedia i rodina väčšinou mlčia, ale svoje odsúdenie vyjadria niekde za rohom alebo nasprejovanými „hanbatými obrázkami“ na fasáde Tomášovho domu. Aj oni robia chyby, a možno ešte väčšie ako Ema. Lenže v dedinskej krčme či v malom meste je ľahké pranierovať. Nájde Tomáš v sebe dosť odvahy, aby jej odpustil? A odpustí si Ema samotná?
Čítajte aj Cinematik otvorí v Benátkach ocenená CenzorkaNajnovší film režiséra Jana Prušinovského je sondou do života dnešných dní, ktoré nás všetkých skúšajú z poctivosti a čestnosti našich úmyslov. Ema nechce nič iné, len žiť celkom normálny, bežný život, po boku „svojho chlapa“. Aj na dedine sa vie prispôsobiť, dokonca sa teší, že všetkých pozná podľa mena. Je ťažké jedného dňa si zbaliť batoh a odísť. Ešte ťažšie je však zostať. Čo si vyberie?
Režisér Jan Prušinovský vybral do hlavných rolí neopozerané tváre – Pavlu Gajdošíkovú a Jana Jankovského, a urobil dobre. Obaja sú divadelní aj filmoví herci, pre Gajdošíkovú je Ema jej prvou veľkou filmovou úlohou. Vo svojich postavách pôsobia natoľko presvedčivo, až sa miestami zdá, že nehrajú vôbec. (Ešte aj to „ahoj“ znie podobne ako vo Formanovom Čiernom Petrovi, akoby divák v niektorých scénach sledoval dokument.)
Film takúto presvedčivosť dostal do vienka už v scenári, ktorý odpozeral zo života Roman Vojkůvka, povolaním pokrývač a nadšený amatérsky filmár. Zavedeného režiséra scenár oslovil ako jednoduché a priame rozprávanie bez zbytočných ďalších dejových zákrut a jeho komorný príbeh si zachoval tú jedinečnú „neopracovanosť“ a priamočiarosť. Škoda, že cesta fulmu k divákom nebola až taká priamočiara, pre pandémiu si na svoju premiéru musel počkať vyše roka.