Poklady nemej éry
Desiatku filmov možno vidieť v predpremiére a spomedzi tridsiatky titulov si vyberú aj diváci a diváčky so slabosťou na filmy so starším dátumom výroby, ktoré overil neúprosný čas a nekompromisní filmoví odborníci.
Scandi totiž zaostrilo na švédsku kinematografiu prvej polovice minulého storočia a vo výbere je napríklad nemý film Štvanci (1918) režiséra a herca Victora Sjöströma. Filmár je viacerým známy ako profesor Borg z Lesných jahôd Ingmara Bergmana. V Štvancoch dominuje osudová láska v objatí islandskej krajiny zarámovanej čiernobielymi obrazmi Sjöströmovho dvorného kameramana Juliusa Jaenzona.
Pri ohliadnutí sa za raritami ranej éry európskeho filmu stojí za pozornosť aj výpravné historické krimi Poklad pána Arna (1919) režiséra Mauritza Stillera. V piatok uvedú film v bratislavskom Pistoriho paláci aj so živou hudbou producentov Phragments a Metrom.
V spolupráci s festivalom Hradby Samoty sú tu pripravené ďalšie dve špeciálne uvedenia filmov Povozník smrti a Häxan: Čarodejníctvo v priebehu vekov sprevádzané vždy inými hudobníkmi.
Zdôveril sa filmárovi
Toľko návrat do histórie nemého švédskeho filmu. Poďme sa pozrieť na zúbky najnovšej škandinávskej produkcii.
Dán Jonas Poher Rasmussen kombinuje vo filme Utiecť dokumentárne formy, klasické archívne zábery s animáciou, pre zachovanie anonymity protagonistu. Jeho film už získal hlavnú cenu pre najlepší dokument na festivale Sundance, tri európske filmové ceny (je najlepším dokumentom aj animovaným filmom) a má veľké šance dostať sa do úzkej nominácie na Oscara pre najlepší celovečerný dokument roka.
Príbeh režisérovho priateľa zo školských čias, ktorý ako malý chlapec utekal pred vojnou z rodného Afganistanu, nie je len utečeneckou drámou. Jeho rozprávanie metaforicky prepája útek z vlasti a zároveň samého pred sebou. Amin je homosexuál, má 36 rokov a stále nespracoval svoju minulosť. Tajomstvo, ktoré skrýva, by mohlo jeho život s budúcim manželom ovplyvniť. Rozhodol sa zdôveriť práve Rasmussenovi.
Nástrahy detskej slávy
Scandi prináša aj najlepšiu európsku komédiu vlaňajška Ninjababy nórskej režisérky Yngvild Sve Flikke. Témou je nechcené tehotenstvo a neschopnosť hlavnej hrdinky, tridsiatničky, zmieriť sa s tým, že by mala byť o pár mesiacov matkou.
Presnejšie – o tri, to že je "v tom”, totiž zistí neskoro na interrupciu a prineskoro na to, aby sa psychicky vysporiadala s rozhodnutím posunúť svoje dieťa hneď po narodení adoptívnym rodičom. Tridsaťdva nie je vek, keď sú mileniáli dospelí, a je to dávno známy fakt. Vzťahová komédia zo súčasnosti možno scenáristicky prekvapí a pokorí všetky divácke dohady o vyústení tohto naoko predvídateľného, príbehu.
Najkrajším chlapcom na svete bol svojho času švédsky herec Björn Andrésen. Mal vtedy len pätnásť rokov a Luchino Visconti ho objavil pre svoj – dnes už legendárny – film Smrť v Benátkach, ktorý spolu nakrútili v roku 1971. Björn sa stal takmer okamžite slávnym a rozlúčil sa so svojou obyčajnou stredoškoláckou rutinou.
V dokumentárnom filme Najkrajší chlapec na svete vystupuje päťdesiat rokov po tomto kľúčovom okamihu a rozprávanie pre film sa stáva iniciačnou cestou k reflexii svojho života v sláve. Ohliada sa za momentmi, ktoré boli dramatické nielen pre neho, ale aj pre kinematografiu. Film odkrýva podstatu šoubiznisu a s ním spojené vykorisťovanie zraniteľných detských hviezd. Režírovali ho Kristina Lindström a Kristian Petri.
Toxickú maskulinitu, krízu stredného veku a snahu vymazať sa zo dňa na deň z civilizácie paroduje zamotaná komédia Divoch o nešťastníkovi Martinovi. Stáva sa štvancom v komickom kožuchu a s lukom na chrbte. Peripetie podliehajú čiernemu humoru a poriadnej dávke severskej irónie. Útek s hľadaným drogovým dílerom naprieč fjordmi – pred všetkými vrátane svojej manželky – preverí Martinovu schopnosť vymaniť sa z absurdnej šlamastiky.
Celý program festivalu nájdete na oficiálnej stránke prehliadky Scandi.