Recenzia: Žena, ktorá zničila módne impérium

Vo svete módneho priemyslu je vražda akási populárna. Okrem druhej série American Crime Story s podtitulom The Assasination of Gianni Versace (Atentát na Gianniho Versaceho) tomu nasvedčuje aj najnovší film Ridleyho Scotta. Klan Gucci mapuje vzťahy v slávnej talianskej rodine, do ktorých výraznou mierou zasiahla čerstvá manželka Maurizia Gucciho.

12.02.2022 06:00
thumbnail Klan Gucci  c  Forumfilm Foto:
Adam Driver ako Maurizio Gucci a Lady Gaga ako jeho manželka Patrizia Reggianiová.

Zlá plešina

V úvodných pasážach snímky sledujeme romantický príbeh Patrizie Reggianiovej (Lady Gaga) a Maurizia Gucciho (Adam Driver), ktorí tvoria nevšednú dvojicu. Dedič módneho domu je utiahnutý, spoločensky nešikovný a najradšej by zostal zašitý niekde medzi právnickými príručkami. Akékoľvek podieľanie sa na budovaní rodinnej značky ho vonkoncom nezaujíma. Patrizia, naopak, pochádza zo skromnejších pomerov, aj keď nie najhorších – pracuje v transportnej firme nevlastného otca.

Nie je jednoduché pochopiť skutočné zámery Patrizie a to, či už zo začiatku prahla po peniazoch, alebo to prišlo neskôr. Napriek tomu, ako skvelo ju Lady Gaga stvárnila, jej chýba hĺbka a širší kontext, vďaka ktorému by divák dokázal pochopiť jej pohnútky.

Mauriziov otec Rodolfo (Jeremy Irons) bystrým okom spozoroval Patriziin pokrivený charakter hneď na začiatku – alebo ho skôr jeho vrodená cynickosť viedla k jednoduchému záveru, že dievča bez vzdelania pochádzajúce z nižšej vrstvy nemôže túžiť po láske, ale jedine po peniazoch. V každom prípade ani on nedokázal predpovedať celý rozsah katastrofy, ktorý so sebou nevesta do rodiny priniesla.

Strýko Aldo, ktorého stvárnil skvelý Al Pacino, je spočiatku z Patrizie unesený, lenže to sa mu čoskoro vypomstí – Patrizia zaťahá za pár nitiek, čím spustí lavínu rôznych nečakaných udalostí. Aldo sa tak ocitne vo väzení za neplatenie daní, jeho syn Paolo zasa skončí v úplnej biede a zahanbení. Mimochodom, jeho postava si to skutočne odniesla – stvárnil ho Jared Leto, ktorý z Paola Gucciho urobil hlúpeho úbožiaka s veľmi zlým, ba až parodujúcim prízvukom. Nestačí, že Leto mnohým znechutil postavu Jokera v Samovražednej jednotke, musel takto zdeformovať aj osobnosť jedného z Gucciovcov. Okrem toho ho poriadne spotvorili aj v maskérni – jeho falošná plešina už na kilometre kričí, že niečo nie je v poriadku.

Klan Gucci Lady Gaga Čítajte viac Lady Gaga hrá vo filme Klan Gucci

Chýbajúce pozadie

Počas toho, ako dochádza k pomalému, ale zato radikálnemu rozkladu impéria Gucciovcov, pomaly sledujeme transformáciu hlavných hrdinov. Patrizia sa stáva čoraz hysterickejšou a podráždenejšou, no jej muž to ešte stále toleruje. Poslednú kvapku preňho predstavuje až moment, kedy Patrizia urazí jeho mužské ego – od tej chvíle preňho prestáva existovať. Je zaujímavé sledovať túto zmenu a to, ako sa milý, bezstarostný a financiami sa nezaoberajúci Maurizio zrazu stane typickým biznismenom, ktorý s radosťou rozhadzuje peniaze a užíva si bohémsky život s novou partnerkou. Nanešťastie nemá zmysel pre obchodníctvo a manažment, a tak skončí skôr, než začal.

Patrizia sa snaží vrátiť k nemu, no dvere k Mauriziovmu srdcu sú pre ňu definitívne zatvorené. A tak sa utiahne do zatrpknutosti, o ktorú sa delí s televíznou vešticou. Tú hrá Salma Hayeková a zrejme nejeden divák sa zamyslí, v čom vlastne tkvie zmysel tejto postavy. Prečo sa Patrizia rozhodla spriateliť práve s ňou? Odkiaľ pochádza jej poverčivosť? A prečo veštkyňa ochotne prikyvuje na všetko, čo jej Patrizia povie? Za peniaze? Keďže film má dve a pol hodiny, tvorcovia mohli využiť trochu viac času na to, aby toto ich priateľstvo lepšie priblížili a postava Hayekovej by nevyznievala tak plocho.

Dej napokon vyvrcholí osudovou vraždou, ktorou sa končí posledný podiel Gucciovcov vo firme nesúcej ich meno. Škoda, že už nebol priestor pre priblíženie priebehu vyšetrovania, bolo by totiž zaujímavé sledovať, ako vyšetrovatelia odhalili páchateľov – či ich niekto zradil, alebo boli len príliš nešikovní. V každom prípade by už toho bolo na jeden film asi priveľa.

Klan Gucci je natoľko pútavý, že vás nebude nudiť ani po vyše dvoch hodinách. Určite vás oslovia herecké výkony viacerých prominentných mien, menovite je to však Lady Gaga, Al Pacino a Adam Driver. V prípade takejto biografickej snímky by bolo možno vhodnejšie viac sa zamerať na psychológiu Patrizie a jej motivácie k objednávke vraždy. Inak ide o podarený film inšpirovaný skutočnými udalosťami, ktorému sa podarilo neprehnať to so zbytočnou sentimentalitou. A to sa pri tomto žánri cení.

HODNOTENIE PRAVDY: 4/5
Klan Gucci/USA 2021
réžia: Ridley Scott