Vyplniť prázdno
„Nemyslím si, že je tento žáner uzatvorený a vyčerpaný, a vonkoncom nie, že by ním diváci boli nasýtení. Práve naopak, je tu už dlhší čas prázdno, pretože sa tomu nikto nevenuje,“ odpovedal Marek Ťapák na otázku, či sa neobáva, že mnohí môžu tento druh tvorby vnímať ako čosi zastarané z uzavretej kapitoly umenia. „Do filmu sme vybrali to najlepšie, čo sa v našom regióne a v tomto hudobnom žánri vyskytuje. Bolo to veľmi silným a dynamizujúcim prvkom,“ dodal pre Pravdu s tým, že sa snažili maximálne využiť všetky výrazové zložky – od kostýmov, choreografie, cez herecký prejav, snímanie, exteriéry až po folklórne prvky.
Tanec medzi črepinami bol pôvodne scénickou freskou, ktorá mala premiéru v roku 2006 a vznikla na počesť 80. narodenín Markovho otca Martina Ťapáka – známeho režiséra. S myšlienkou urobiť z predstavenia film vraj prišiel dokumentarista Pavol Barabáš.
Tanečníci alebo herci?
Keďže bol tanec pre snímku kľúčový, musel Marek Ťapák vyriešiť dilemu, či do nej obsadí skúsených hercov, alebo uprednostní tanečníkov. Napokon je to tak, že on a Anna Javorková sú jedinými profesionálnymi hercami vo filme, zvyšok tvoria tanečníci vybrúsení Lúčnicou či SĽUK-om. Choreografiu mali na starosti Ervin Varga a Bibiana Lanczová.
Hudobným režisérom, autorom niekoľkých skladieb a kreatívnym producentom snímky je Tono Popovič, ktorého oslovila už muzika použitá v javiskovej verzii Tanca medzi črepinami. „Ten výber bol postavený na skvelých ľudových hudbách v štýle world music z regiónov historického Uhorska – od goralskej cez východoslovenskú, stredoslovenskú až po maďarskú, rumunskú hudbu. Výber z inscenácie sme sa v rámci realizácie filmu snažili ešte rozšíriť. Tak vznikli aj hudby z produkcie Sama Smetanu a skupiny Banda, ako aj Stana Palúcha a jeho skupiny,“ cituje Popoviča distribučný materiál k filmu.
Nakrúcanie prebiehalo na viacerých miestach Slovenska – napríklad v Roháčoch, pod Šútovským vodopádom, na Kráľovej holi, v prostredí Súľovských skál či Tiesňav neďaleko Terchovej, ale aj v Zlatnej na Ostrove, Martine, Banskej Štiavnici alebo pri Malackách. V pozícii architekta na snímke pracoval Viliam Gruska.
Je zrejmé, že z prepojenia krajiny, hudby a tanca má vzniknúť pocitový film, ale akými peripetiami prejde Ťapákova postava? „Tanec medzi črepinami je postavený na hrdinových predstavách, ktoré sa vynárajú z hĺbky jeho pamäti, a on prežíva svoje intenzívne životné situácie prostredníctvom tanca, podmanivej hudby, nehy a sily básnického slova. Jeho putovanie je poskladané z jednotlivých črepín života, ktoré vytvárajú mozaiku obrazov,“ odpovedal Marek Ťapák.
Punk v časoch socializmu
Hudba, hoci celkom iná, je dôležitá aj pre ďalší film, ktorý sa dostane do kín v júni a podieľali sa na ňom i slovenskí tvorcovia. Ide o titul DonT Stop českého scenáristu a režiséra Richarda Řeřichu. Svoj príbeh vsadil do roku 1983, keď si partia mladých chalanov pod vplyvom platne London Calling od The Clash založí vlastnú punkovú kapelu a začína žiť štýlom, ktorý sa v socialistickom Československu nemohol stretnúť s pochopením. Snímka má mať slovenskú premiéru 28. júna.