Recenzia Kvik: Pomoc, dedko mi chce zabiť prasa

Do slovenských kín sa dostal holandský animovaný film Kvik, ktorý napríklad bratislavské kino Lumiere premieta spolu s krátkou českou rozprávkou Zuza v záhradách. Pre deti tento výber predstavuje odpočinutie si od akčných animovaných filmov štúdií Pixar či Disney. Umelecky ide o hodnotné diela, ktoré spája téma vzťahu ľudí k prírode. Na druhej strane je však Kvik brutálnejší, než by človek čakal.

28.07.2022 16:00
Kvik Foto:
Babs so svojím dedkom a s prasiatkom menom Kvik v novom animovanom filme.

Pohladenie duše

Začnime však poporiadku. Filmový zážitok rozradostneným deťom otvára 13-minútová snímka režisérky Lucie Šimkovej-Sunkovej s názvom Zuza v záhradách. Ide o pastvu pre oči, ktorá sa svojím štýlom nápadne podobá na film S láskou Vincent. Pohyby postáv či listov vo vetre pôsobia ako pohladenie duše, celý film sa nesie v príjemnom, mäkkom tóne. Dej je, pochopiteľne, krátky, a ukazuje detskú zvedavosť, strach z nepoznaného aj silu predsudkov. Predovšetkým však ide o pohľad na svet detskými očami, pre ktoré je všetko veľké a fascinujúce, a pre ktoré sa aj v tých najjednoduchších veciach skrýva niečo výnimočné.

Po Zuze v záhradách nasleduje film Kvik režisérky Masche Halberstadovej, natočený technikou stop-motion. Jeho hlavou hrdinkou je 9-ročné dievča Babs, ktoré miluje maminu záhradu a svoj voľný čas trávi skateboardovaním sa s najlepším priateľom Tijnom. Žije teda celkom spokojný život, no niečo jej predsa len chýba ku šťastiu – šteniatko. Kvôli otcovej alergii si ho však nemôže zaobstarať.

Zuza v za  hrada  ch Super film Čítajte viac Zuza v záhradách bude reprezentovať slovenskú kinematografiu na Berlinale

Situácia ale čoskoro naberie nový rozmer, keď k rodine zavíta Babsin dedko z Ameriky. Jej mama ani teta nie sú jeho príchodom vôbec nadšené a Babs sa snaží zistiť, čo sa medzi nimi stalo. Dedko sa rozhodne splniť jej sen o psíkovi po svojom – zaobstará jej prasiatko, ktorému dá Babs meno Kvik. Ide o najmilšiu postavu zo všetkých – nielen, že je neuveriteľne zlatý, ešte sa aj dostáva do mnohých vtipných situácií, ktoré sa zväčša končia katastrofou. To sa však nepozdáva Babsiným rodičom, ktorí jej ho chcú zakázať. Babs ich ale presvedčí argumentom, že Kvika vycvičí ako psa.

Odvrhnutý dedko

Počas náročného tréningu a starostlivosti o prasiatko sa Babs zblíži so svojím starým otcom a vzniká medzi nimi pevné puto. Preto zostáva nejeden divák v šoku, keď zistí, aký je dedkov skutočný zámer – pomlieť Kvika do klobás. Na rozprávku, ktorá svojimi vizuálmi pôsobí, že je určená pre tých najmenších, je to dosť drsný motív. Predstava, že by člen rodiny zneužil dôveru malého dieťaťa a navyše mu zabil milované zviera a následne ho spracoval do klobás, je naozaj hrôzostrašná.

Režisérka si zvolila nepochybne zaujímavú tému – v kontraste proti sebe stojí vegetariánska rodina milujúca prírodu a odcudzený dedko posadnutý svojimi klobásami, ktorý sa odmieta zmeniť – a to napriek tomu, že kvôli tomu prišiel o lásku svojich dcér. Divák je preto miestami v pomykove – vo filme sú totiž aj momenty, ktoré dedka vykresľujú ako dobráka. V konečnom dôsledku tým však tvorcovia ukazujú deťom, ktoré vidia svet veľmi jednoducho, akí manipulatívni dokážu dospeláci byť – členov rodiny nevynímajúc.

Nadherna 002 Čítajte viac Do kín prišla Nádherná

Napokon zostáva dedko vlastným pričinením opäť sám. Mali by sme ho ľutovať? Človek sa nad tým na okamih zamyslí, ale keď si spomenie na Kvikov neodolateľný ksichtík a fakt, že ho dedko plánoval nemilosrdne rozomlieť, hneď sú všetky pochybnosti preč. Navyše ide o egoistu, ktorý je absolútne necitlivý voči svojej rodine. Napriek tomu ide o pomerne krutý záver animovaného filmu pre deti.

Snímka je plná vtipných momentov, často sa v nej objavuje fekálny humor – čo nie je práve znakom vysokej úrovne, ale deti to vždy pobaví. Kvik skrýva silné posolstvo o rodinných vzťahoch a vyrovnávaní sa s rozdielnymi svetonázormi. Niektorí ľudia nedokážu robiť kompromisy, a takých je lepšie sa strániť.

HODNOTENIE PRAVDY: 4/5
Kvik / Holandsko 2022 / réžia Mascha Halberstad

Viac na túto tému: #ASFK