Recenzia trháku s Tomom Cruiseom: Špióni bojujú s nebezpečnou umelou inteligenciou

Tom Cruise je nezastaviteľný. Po tom, čo mal minulý rok premiéru akciou nabitý Top Gun: Maverick, prichádza do kín v poradí siedmy film zo série Mission: Impossible s podtitulom Odplata, 1. časť. Cruise sa vracia v úlohe Ethana Hunta, aby sa podujal na dosiaľ najťažšiu misiu - v stávke je totiž osud celého sveta.

14.07.2023 08:00
Mission: Impossible - Odplata, 1. časť Foto:
Hayley Atwellová ako Grace a Tom Cruise ako Ethan Hunt.

Kaskadérske kúsky Toma Cruisa

Tím Impossible Mission Force (IMF), ktorej súčasťou je okrem Ethana aj technický expert Benji (Simon Pegg) a špecialista na počítače Luther (Ving Rhames), má za úlohu získať dve časti kľúča. Nikto nevie, čo presne odomyká, no ak sa dostane do zlých rúk, môže spôsobiť katastrofu – súvisí totiž s umelou inteligenciou nazývanou Entita, ktorá nadobudla vedomie a dokáže sa nabúrať do akéhokoľvek prístroja napojeného na internet. Entity sa chcú zmocniť spravodajské agentúry z celého sveta – kto ju získa, ten bude mať neuveriteľne mocnú zbraň, ktorá je schopná urobiť z akejkoľvek krajiny globálnu veľmoc.

Nie je úplne jasné, aké má samotná Entita ciele, spolupracuje však s Gabrielom (Esai Morales), nebezpečným teroristom, ktorý bol kedysi Ethanovým priateľom. Tím IMF musí čeliť aj agentom, ktorých vyslal Ethanov nadriadený Kittridge (Henry Czerny), aby ho zastavili.

Herec Tom Cruise a jeho kolegyňa Hayley Atwell...
Tom Cruise na snímke z filmu Mission:...
+8Esai Morales ako Gabriel a Tom Cruise ako Ethan...

Ethan sa totiž rozhodol neposlúchnuť príkaz, pretože sa obáva, že kľúč v rukách USA by mohol znamenať katastrofu. K Ethanovi sa ešte pripojí jeho bývalá kolegyňa a priateľka Ilsa (Rebecca Fergusonová) a vreckárka Grace (Hayley Atwellová), ktorá sa do celej situácie zapletie bez toho, aby vedela, o čo ide.

Ak porovnáme Odplatu, 1. časť s prvým filmom Mission: Impossible z roku 1996, vidíme posun od technicky náročných špionážnych lúpeží k čistej akcii plnej výbuchov a bitiek. Je to čosi podobné ako v prípade série Rýchlo a zbesilo. Tvorcovia sa z pôvodného, pomerne jednoduchého námetu pokúšajú vyťažiť absolútne maximum, ktoré divákov ohúri svojou grandióznosťou.

Každý diel musí byť akčnejší než ten predchádzajúci – inak to nie je ani pri Mission: Impossible. Či už ide o šialenú automobilovú naháňačku po Benátkach, súboj na streche vlaku alebo zoskok do údolia na motorke. Tom Cruise je známy tým, že kaskadérske kúsky zvláda sám, a inak to nebolo ani v prípade tohto filmu. Vzhľadom na to, že má herec už 61 rokov, ide o obdivuhodný vý­kon.

Šialený kaskadérsky kúsok Toma Cruisa: Zoskok motorkou do údolia
Video
Pozrite si, ako vyzerala príprava a samotný kaskadérsky kúsok Toma Cruisa v najnovšom Mission: Impossible - Odplata, 1. časť. / Zdroj: TV Pravda

Nie všetko dáva zmysel

Mission: Impossible je sériou, ktorá do žánru špionážneho filmu priniesla čerstvý vietor. Divákov svojho času zaujala všadeprítomnými zvratmi, technickými vychytávkami a dnes už kultovou tematickou zvučkou Lala Schifrina. Pre úspech je však nevyhnutné, aby sa dej posúval a vnímal požiadavky dnešnej doby, preto je najnovšie pokračovanie takmer neporovnateľné s prvým filmom.

Akčné scény bavia, aj keď je miestami ťažké sledovať všetko, čo sa počas nich deje, na veľkom plátne. Človek odchádza z kina poriadne „ohučaný“, najmä zo scény automobilovej naháňačky, počas ktorej si Gabrielova podriadená Paris (Pom Klementieffová) vychutnáva každý moment zrážky jej mohutného auta so všetkým, čo jej stojí v ceste. Ak teda očakávate tiché a napínavé lúpežné scény, budete sklamaní.

Čo sa týka samotného deja, nie je žiadnym prekvapením, že je trochu mätúci a miestami nedáva zmysel, niektoré pasáže sú príliš prekombinované. Nepochopiteľná je napríklad situácia, keď si má Ethan vybrať medzi vreckárkou Grace, ktorú sotva pozná, a dlhoročnou kamarátkou (a azda aj milenkou?) Ilsou. Možno, že má Ethan skutočne také dobré srdce… a možno ide len o nepremyslenú dejovú linku. Vo filme sa nachádza viacero takýchto detailov – ako keď sa Benji pokojne dá viezť autom na autopilote napriek tomu, že vie, že Entita by sa mu mohla bez problémov nabúrať do systému a zabiť ho.

Mission: Impossible – Odplata, 1. časť vás svojou veľkoleposťou vtlačí do sedadiel. Láka akciou i hereckým obsadením, ktoré sa rozšírilo o talentovanú a charizmatickú Hayley Atwellovú v jednej z hlavných úloh.

Dej nevyniká veľkou originalitou, aj keď postava úhlavného zloducha Gabriela vzbudzuje záujem o jeho minulosť a motívy. Tvorcovia azda využijú druhú časť, ktorá bude mať premiéru na budúci rok, aby sa mu venovali viac do hĺbky. Vyše dvaapolhodinová snímka Mission: Impossible – Odplata, 1. časť mu totiž napriek svojej dĺžke poskytla veľmi skromný priestor.

Viac na túto tému: #film #recenzia #Tom Cruise #Mission Impossible