Recenzia Film o bratoch Mašínovcoch je ako rozbuška. Naozaj účel vždy svätí prostriedky?

Príbeh bratov Mašínovcov patrí k tým, ktoré sa po roku 1989 začali posudzovať inak ako dovtedy. Knihy, filmy a historické state o tomto prípade protikomunistického odboja sú teda ako rozbuška. Na počínanie bratov Ctirada a Josefa Mašínovcov, ktorí na úteku na Západ zabili niekoľko ľudí, sú totiž rôzne pohľady. Dokonca sa tento problém vtesnal do známej skratky: vrahovia alebo hrdinovia?

27.10.2023 07:00
bratia mensia Foto:
Oskar Hes (Josef Mašín) a Jan Nedbal (Ctirad Mašín) hrajú vo filme Bratia režiséra Tomáša Mašína, ktorý Česko posiela ako svojho zástupcu na Oscara.

Film Tomáša Mašína Bratia sa vracia k udalosti 70 rokov odvtedy, čo sa udiala a v trocha inej podobe, než sa doteraz o Mašínovcoch hovorilo. Ide o umelecký film, ktorý konkrétne dianie zmenil na svojbytný príbeh s vlastnou estetikou a so všeobecnejším poslaním. Film rozkrýva dramatický osud rodiny, všetko síce presakuje hrôza doby, ale vďaka umeleckému vykresleniu charakterov a osobným linkám pôsobia Bratia románovo a niekedy až rozprávkovo, ako keby princovia bojovali s drakom. I tak však film o Mašínovcoch zostáva rozbuškou a nezjednotí publikum.

Naozaj účel svätí prostriedky?

Podstata problému nie je vyriešená. Hoci sú herci, ktorí hrajú bratov Ctirada a Josefa – Jan Nedbal a Oskar Hes – veľmi sympatickí, chápu svoje postavy ako hrdinov a aj ich tak hrajú, samotný dej i naďalej vyvoláva otázky, či účel svätí prostriedky. Je to užitočná výzva, ale paradoxné je, že mnohí diváci budú zrejme film chápať bez súvislosti s realitou. Ukazuje sa v debatách pred uvedením filmu u nás, že mnohí príslušníci mladej generácie, ale ani starší ľudia o Mašínovcoch nevedia. V Česku je to živšie, ale na Slovensku nebol ich prípad natoľko predebatovávaný, aby sa stal všeobecne známou témou, navyše pri dnešnom poklese rozhľadenosti a vzdelania.

hranica ČSSR, ostnatý drôt Čítajte viac Hrdinovia alebo zločinci? Pred 65 rokmi sa začal krvavý útek bratov Mašínovcov

Ako sme sa dozvedeli od herca Oskara Hesa (26), ktorý hrá Josefa, pred nakrúcaním tohto filmu o Mašínovcoch tiež nič nevedel, nikdy o nich nepočul a v škole sa o nich tiež neučili. Však takéto sporné prípady sa do učebníc nedostanú, hoci otázky visia vo vzduchu. Je teda úlohou umenia poskytnúť priestor na ich dopovedanie a etické skúmanie. Nejde len o týchto konkrétnych súrodencov z päťdesiatych rokov. Násilia a krívd je okolo nás stále veľa, demokracia odkrýva odlišné názory, ktoré medzi sebou bojujú. Kedy má človek právo obetovať život iného človeka v záujme svätej veci?

Herci z filmu o bratoch Mašínovcoch: Jasné, že sú hrdinovia. Aspoň v tomto filme
Video
Pozrite si, čo hovoria mladí herci o Mašínovcoch / Zdroj: TV Pravda

Režisér Tomáš Mašín pochádza z rozvetvenej rodiny Mašínovcov a je teda vzdialeným príbuzným aj protagonistov filmu. Zdá sa, že aj on má dobrodružnú povahu, pustil sa s bratmi po ich chodníčkoch krok za krokom. Neskĺzol k lacnej heroizácii Mašínovcov tým, že by niečo uhládzal a niečo zveličoval. (Až mu niektorí diváci vyčítajú, že príbeh je príliš plynulý a že postavy sa nevyvíjajú.)

On sa pridŕža chronológie udalostí, stvárňuje aj kruté činy bratov, ale najmä sa snažil vykresliť okolnosti a dobu, v ktorej sa to dialo, čo má ich počínanie obhájiť. Divák vidí súkromie Mašínovcov, to, ako rodina existovala v temnom ovzduší 50. rokov, keď sa z éteru ozývali správy o politických procesoch, aj o smrti Milady Horákovej, ktorú pani Mašínová, mama bratov, poznala, lebo spolu sedeli vo väzení. Inak túto mamu, Zdenu Mašínovú, hrá výborne Tatiana Dyková. Jej postava chlapský príbeh zjemňuje, rovnako ako prítomnosť malej sestry Mašínovcov v podaní Karolíny Ley Novákovej.

Železná opona

Film sa však z veľkej časti odohráva aj v lesoch, cez ktoré sa pätica utečencov (okrem Mašínovcov boli v ich skupine ešte Milan Paumer, Václav Švéda a Zbyněk Janata) musí dostať. Aj takto vyzerala vtedajšia železná opona. Bola to naoko nevinná príroda, v ktorej striehla smrť, bolo to územie nebezpečné ako mínové pole, ktoré sa ozývalo štekotom psov a streľbou.

Niektoré zábery krajiny na česko- nemeckom pomedzí sú veľmi krásne, hodné štetca krajinára. O to dramatickejšie vyznievajú zábery, keď už skupinka utečencov lesmi uteká a je hladná, smädná, má boľavé nohy. Útek trval skoro tridsať dní, pršalo a bola zima. Divák má s nimi súcit, ale zároveň si vie predstaviť, akú hrozbu pre náhodných ľudí, ktorých stretali, znamenali títo chlapi.

Snímka z filmu Bratia režiséra Tomáša Mašína,... Foto: Zuzana Panská
Bratia, Mašínovci, film Snímka z filmu Bratia režiséra Tomáša Mašína, ktorý Česko posiela ako svojho zástupcu na Oscara.

Pôsobivá je napríklad scéna na majeri, kde sa trojice (dvoch východonemecká polícia chytila) ujme už nemecká rodina. Útek sa bratom napokon podarí, dostanú sa do Západného Berlína a tešia sa. Oni sa cítia ako hrdinovia, vyhrali. Nelámu si hlavu nad tým, koho pripravili o život. Sami predsa v Československu veľmi trpeli a ako jedni z mála sa vzbúrili, majú teda právo na dobrý pocit z pomsty. Divák filmu si s nimi najprv vydýchne a potom sa asi opäť zamyslí nad celou touto odyseou. Ich osobnou, ale aj tou historickou. Koľko takýchto nevyriešených uzlov existuje? Má zmysel sa nimi zaoberať, keď už svet je inde a má iné problémy? Asi áno, lebo podstata tých problémov sa nemení.

Násilie vyvoláva násilie

Režisér Tomáš Mašín robí filmy, ktoré ako keby vytvárali novú skutočnosť známej udalosti. Tak to urobil aj vo filme Wilsonov (podľa poviedky Michala Hvoreckého, ide o mysteriózny príbeh z Bratislavy, keď sa istý čas volala Wilsonov) či v snímke Tri sezóny v pekle (podľa knihy Egona Bondyho). Oba filmy upútali bláznivou poetikou, hektickým tempom, oproti nim je snímka Bratia usporiadanejšia, pokojnejšia, ale niečo z mysterióznych prvkov tiež obsahuje. Tým sa film odlišuje od dokumentu a pôsobí trocha rozprávkovo – ako boj dobra a zla, kde je jasné, čo je čo.

Osud Mašínovcov poznamenala surovosť gestapa, ktoré dalo popraviť generála Mašína, otca Ctirada a Josefa, a väznilo ich matku Zdenu, i päťdesiate roky. Aké prostredie, takí ľudia. Násilie vyvoláva násilie. Režisér vyjadril aj túto nemohúcnosť ľudí voči osudu v závislosti od toho, kde a kedy sa narodia, kde žijú, hoci jeho cieľom bolo zrejme predovšetkým zdôraznenie linky hrdinstva. Je ale ono cieľom ľudského života?

Jeden z kamarátov, ktorý mal ísť so skupinou na Západ, od plánu upustil, lebo nechcel opustiť svoju mamu, ktorá by trpela clivotou, ale bola by aj prenasledovaná, že má syna emigranta. Nevedel si to predstaviť, nebol taký hrdina. Mašínovci sa s mamou dojemne rozlúčili, sadli si za jej chrbát, kým hrala na klavíri a vyparili sa. Keby sestrička nebola chorá na nohy, vraj by s bratmi asi ušla tiež. Možno najsilnejšou postavou príbehu je teda práve matka, plná citu, strachov, bolesti, na ktorej bedrách sú všetky starosti rodiny aj sveta. Je to trpiteľka, hrdinka pasívneho odporu, ktorý nebýva oslavovaný, ale v tomto filme tiež nevdojak dostáva hold a vyvoláva myšlienku: Nech je život taký ako malebné výjavy z Mašínovho filmu a nech netreba hrdinov, iba statočných ľudí.

Bratia / Česko, Slovensko 2023 / r. Tomáš Mašín, scenár: Marek Epstein, h. Oskar Hes, Jan Nedbal, Tatiana Dyková, Adam Ernest, Stefan Konarske, Karolína Lea Nováková, Matěj Hádek, Matyáš Řezníček, Tony Mašek, Alžběta Malá a ďalší.

Viac na túto tému: #film #Tomáš Mašín #bratia mašínovci #Mašínovci