Recenzia: Mladí superhrdinovia, čierny humor a množstvo krvi. To je nový seriál Gen V

Niekto si možno hovorí, že ak by sme na svete mali superhrdinov, vyzeralo by to ako v komiksoch od Marvelu či DC. Tvorcovia populárneho seriálu The Boys sú však realite zrejme bližšie - ich "hrdinovia" sú v područí obrovského konglomerátu menom Vought, pre ktorý predstavujú iba zdroj príjmov. Najsilnejší spomedzi nich je Homelander, ktorého všetci milujú, no v skutočnosti ide o psychopatického maniaka posadnutého mocou. The Boys je jedným z najpopulárnejších seriálov s hrdinskou tematikou, a zatiaľ čo jeho fanúšikovia čakajú na štvrtú sériu, vyšiel spin-off s názvom Gen V. Ten sleduje osudy tínedžerov, ktorí navštevujú univerzitu Godolkin vychovávajúcu budúcich superhrdinov.

01.11.2023 06:00
Gen V Foto:
Andre (Chance Perdomo) ovláda magnetizmus.

Marie Moreau (Jaz Sinclairová) je poznačená traumatickým zážitkom z detstva, následkom ktorého prišla o oboch rodičov. Keď sa u nej prvýkrát prejavila schopnosť manipulácie s krvou, omylom zavraždila najskôr svoju matku a následne aj otca. Svedkom tejto udalosti bola jej sestra, ktorá ju odvtedy považuje za monštrum. Marie sa preto túži stať superhrdinkou, aby s ňou opäť mohla nadviazať kontakt a presvedčiť ju, že žiadnym monštrom nie je.

Lenže s jej typom schopností to nemá jednoduché. Keď sa jej zázrakom podarí dostať na univerzitu Godolkin, takmer okamžite ju čakajú problémy. Pripletie sa do partie tých najsilnejších mladých superhrdinov – na ich čele je Luke (Patrick Schwarzenegger) alias Golden Boy, ktorý ovláda pyrokinézu. Jeho priateľka Cate (Maddie Phillipsová) dokáže manipulovať ľuďmi prostredníctvom dotyku.

Partia mladých superhrdinov: Andre (Chance...
+4London Thorová ako Jordan.

Andre (Chance Perdomo) je Lukeov najlepší kamarát, jeho schopnosťou je magnetizmus. Partiu uzatvára Jordan (London Thorová a Derek Luh), ktorí dokážu meniť svoje pohlavia, pričom každé z nich má iné schopnosti – ženská verzia dokáže strieľať energetické náboje a mužská verzia má nadľudskú odolnosť. Ide teda o dokonalú kombináciu ofenzívy a defenzívy. Marie sa postupne spriatelí aj so svojou spolubývajúcou Emmou (Lizze Broadwayová), ktorá sa dokáže extrémne zmenšiť alebo zväčšiť.

Po tom, čo Luke zavraždí jedného z popredných profesorov vyučujúcich na Godolkine a následne spácha samovraždu, sú všetci otrasení. Nikto netuší, čo ho k tomu viedlo, no PR oddelenie univerzity už pracuje na plné obrátky a vytvorilo falošný naratív o tom, že Golden Boy trpel psychickými problémami.

Jeho priatelia tomu však neveria, preto sa rozhodnú pátrať na vlastnú päsť. Čoskoro nájdu Lukeovho brata Sama (Asa Germann), o ktorom si mysleli, že je mŕtvy. Držia ho v podzemnom laboratóriu prezývanom Les, kde na ňom a na iných tínedžeroch experimentujú.

Súkromie? To je čo?

Marie spočiatku pripomína Starlight. Niežeby bola úplne naivná, ale má čisté úmysly a svoje schopnosti chce využívať na konanie dobra. Podobne ako spomínaná Starlight však netuší, ako to vo svete superhrdinov chodí. Jednou z najpodstatnejších kvalít človeka, ktorý túži po tom dostať zmluvu a stať sa superhrdinom, je jeho „predajnosť“.

Študenti Godolkinu sa preto viac ako trénovaniu svojich schopností venujú sociálnym sieťam, na ktoré pridávajú stále nový obsah. Tento svet väčšinu z nich absolútne pohltil, a to až natoľko, že mnohí z nich stratili povedomie o súkromí či realite.

Spider-Man: Cez paralelné svety Čítajte viac Recenzia: Nový animovaný Spider-Man je snom každého fanúšika

Dobrým príkladom je situácia, do ktorej sa dostala Emma. Napriek tomu, že je ostatnými trochu prehliadaná, ide o jednu z najzaujímavejších postáv celého seriálu. Navonok pôsobí ako veselé dievča, divák si o nej spočiatku pomyslí, že má zabezpečovať komické odľahčenie. To sa jej aj v mnohých scénach darí, nie je to však jej jediná charakterová črta. Emmina schopnosť si totiž vyžaduje, aby sa zakaždým, keď sa chce zmenšiť, vyvracala. Do popredia sa tak dostáva téma poruchy príjmu potravy.

Čoskoro sa dozvedáme, že Emmina schopnosť funguje aj naopak – keď sa viac naje, dokáže sa zväčšiť. Lenže jej matka jej to nikdy neschvaľovala, v spoločnosti sa jednoducho menšie ženy tolerujú viac. Keď sa to dozvie jedna jej spolužiačka, zverejní to na sociálnych sieťach. Paradoxne sa nedá povedať, že by jej chcela ublížiť. Išlo jej iba o pozornosť, o čom svedčí aj situácia, ktorá nasledovala. Keď sa totiž prišla Emme ospravedlniť, opäť si to nechala natočiť.

Neustála manipulácia

Aj ostatní protagonisti si so sebou nesú kríž. Jordan má problém s rodičmi, najmä s otcom, ktorý odmieta prijať, že jeho dieťa mení svoje pohlavie a rod. Andre sa pokúša vyrovnať s tlakom, ktorý naňho vyvíja jeho otec, bývalý superhrdina. Podobne ako Marie, aj Cate neustále prenasleduje pocit viny z minulosti – keď sa u nej prvýkrát prejavili schopnosti, povedala svojmu bratovi, aby odišiel a už nikdy sa nevrátil. A tak sa aj stalo.

Podobne, ako v The Boys, aj v seriáli Gen V teda vidíme súboj zopár jednotlivcov proti obrovskej presile. Vidíme mladých ľudí, ktorí musia čeliť vysokým očakávaniam ich rodín a okolia. Namiesto toho, aby boli vedení k vzájomnej spolupráci, ich na škole stavajú proti sebe, jeden druhému sú si konkurenciou. Navyše sú neustále manipulovaní, a to až do takej miery, že už sami nevedia, čomu majú vlastne veriť.

S pribúdajúcimi epizódami sa odhaľujú rôzne tajomstvá, dejové zvraty, ale aj skryté motívy postáv. Nechýbajú brutálne scény, čierny humor, sex a odkazy na materský seriál The Boys, ktorého dátum premiéry štvrtej série je zatiaľ vo hviezdach.

Herecké obsadenie sa nepochybne vydarilo – či už hovoríme o synovi Arnolda Schwarzeneggera Patrickovi, ktorý zaujal napríklad v horore Daniel nie je skutočný, alebo o Jaz Sinclairovej a Chancovi Perdomovi, ktorí si už spolu zahrali v seriáli Sabrinine strašidelné dobrodružstvá.

Gen V nie je žiadnou snahou nasilu sa priživiť na úspechu svojho predchodcu. Ide o vydarený seriál, ktorý v sebe nesie tie isté ingrediencie, ktoré robia The Boys unikátnym televíznym počinom.

Viac na túto tému: #recenzia #seriál #Superhrdinovia #The Boys #Gen V