Recenzia: Pokus o nové Star Wars zlyhal. Vesmíru Zacka Snydera chýba fantázia

Režisér a scenárista Zack Snyder si za 20 rokov vo filmovom priemysle vytvoril celkom slušnú fanúšikovskú základňu. Začal v roku 2004 remakeom klasiky Georgea A. Romera Úsvit mŕtvych a pokračoval akčnými epickými snímkami ako Sucker Punch či 300. A hoci môžeme o ich kvalitách polemizovať, jedno sa im odoprieť nedá: veľkolepý divácky zážitok. To isté sa, bohužiaľ, nedá povedať o Snyderovom najnovšom filme Rebel Moon: Prvá časť - Zrodená z ohňa, ktorý je úvodom do jeho nového sci-fi sveta.

04.01.2024 07:00
Rebel Moon Foto:
Charlie Hunnam ako Kai, Michiel Huisman ako Gunnar, Sofia Boutella ako Kora, Staz Nair ako Tarak a Djimon Hounsou ako Titus.

Z kaluže do blata

S tvorbou Zacka Snydera je to ako na horskej dráhe – raz ste hore, raz zasa dole. Keď odštartoval vesmír DCEU s filmom Muž z ocele, kde sa v hlavnej úlohe predstavil Henry Cavill, vyzeralo to nádejne. Neskôr však režíroval snímky Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti a Liga spravodlivosti, ktoré boli veľkým sklamaním.

Dnes už je osud DCEU definitívne spečatený – posledným filmom, ktorý v sérii vyšiel, bol Aquaman a stratené kráľovstvo. V roku 2021 sa Snyder vrátil k svojim začiatkom a natočil akčný horor Armáda mŕtvych, ktorý síce nebol úplne dokonalý, ale predstavuje to lepšie z jeho tvorby.

Sci-fi Rebel Moon malo byť pôvodne súčasťou vesmíru Star Wars, napokon sa ale stalo samostatnou sériou. Snyder neskôr uviedol, že je tomu rád – nadávky a násilie, ktoré sú súčasťou jeho filmu, by vo svete Star Wars zrejme neprešli. V každom prípade je inšpirácia veľdielom Georgea Lucasa očividná. A hoci Snyder pridal niekoľko vlastných prvkov, pôsobí Rebel Moon akosi prázdno a prvoplánovo.

Vesmíru vládne impérium menom Materský svet, ktoré pomocou najnovších technológií a obrovskej armády dobýva nové a nové planéty. Na jeho čele donedávna stála kráľovská rodina, na ktorú však spáchali atentát. Moc sa tak dostala do rúk regenta Balisariusa (fra Fee), ktorý sa pasoval do úlohy diktátora. Niežeby to predtým bolo idylické – kráľovská rodina síce udržiavala akúsi noblesu, no stále išlo o kolonizátorov, ktorých netreba ľutovať. Po ich smrti skočil vesmír takpovediac z kaluže do blata.

Jedného dňa zavítajú vojaci impéria na mesiac Veldt, ktorý obýva farmárska kolónia. Ich kultúra v mnohom pripomína Vikingov, namiesto boja ich však živí pestovanie plodín. Vojaci, na čele ktorých stojí admirál Atticus Noble (Ed Skrein), pátrajú po rebeloch a zároveň od obyvateľov Veldtu žiadajú dodanie zásob. Keď hlava dediny Sindri (Corey Stoll) odmietne, stojí ho to život.

Neskôr príslušníci kolonizujúcej armády ukazujú svoj skutočný charakter, keď sa pokúsia znásilniť jedno z miestnych dievčat. V tomto bode pretečie pohár trpezlivosti protagonistke príbehu Kore (Sofia Boutella), ktorá sa prestane skrývať a rozhodne sa bojovať o záchranu Veldtu. Spolu s priateľom Gunnarom (Michiel Huisman) sa vyberie pátrať po ďalších bojovníkoch, ktorí by im mohli pomôcť nájsť rebelantov vedených súrodencami Bloodaxeovcami (Ray Fischer a Cleopatra Colemanová).

Tvorca Čítajte viac Recenzia: Umelá inteligencia nemusí byť naším koncom. Tvorca je sci-fi, aké sa často nevidí

Robotický rytier aj Tarzan

Okrem kultových Star Wars sa Snyder inšpiroval aj snímkami ako Sedem samurajov či Sedem statočných. Čo sa týka samotného príbehu, je celkom jednoduchý a chýba mu viac inovácie. Scenár v niektorých miestach pôsobí až trápne, ale keďže je film označený ako „space opera“ (subžáner sci-fi, ktorý kladie dôraz na vesmírne vojny a charakterizuje ho melodráma, vesmírne dobrodružstvá a rytierska romantika, pozn. red.), je to celkom pochopiteľné.

Poznajúc Snyderovu tvorbu by však divák očakával niečo vizuálne vyrážajúce dych a nezvyčajné. Môžete mať výhrady k problematickému zobrazeniu žien v snímke Sucker Punch či k historickým nezrovnalostiam vo filme 300, ale nepopriete, že ide o pastvu pre oči. Vesmír Rebel Moon je ale akýsi suchopárny a nezaujímavý, a to aj napriek niekoľkým čudesným tvorom či technologickým výdobytkom vzdialenej budúcnosti.

Energiu filmu dodáva choreografia akčných scén a dobre zvolené obsadenie na čele so skvelou Sofiou Boutella. Zaujímavou pikantériou je, že sa tu stretli herci, ktorí sa podelili o rolu Daaria Naharisa v populárnom seriáli Hra o tróny – Michiel Huisman a Ed Skrein. Divákovu pozornosť priťahuje aj šermiarka Nemesis (Doona Baeová) či vznešený robotický rytier Jimmy, ktorého dabuje Anthony Hopkins.

Obaja však majú málo priestoru, namiesto toho sme svedkami zbytočne dlhej scény, v ktorej sa nám predstavuje kováč a bývalý šľachtic Tarak (Staz Nair), zlá paródia na Tarzana. Čo sa týka zloduchov, sú vyzobrazení klasickým spôsobom silne pripomínajúcim nemeckých nacistov – teda nič prevratné, hoci Edovi Skreinovi úloha admirála nadmieru sadla.

Hoci Rebel Moon neohúri originálnym príbehom ani pestrými vizuálmi, pozerá sa naň celkom dobre. Ak chcete jednoduchú zábavu, pri ktorej vypnete, je Rebel Moon celkom uspokojivou voľbou.

Pokračovanie s podtitulom Scargiver by malo vyjsť 19. apríla – hádam v nej režisér prejaví viac kreativity a svoj svet otvorí novým, doteraz neprebádaným možnostiam. Inak sa jeho séria, ktorú plánuje rozšíriť o ďalšie diely, nedožije veľkého úspechu, a v dejinách kinematografie zapadne medzi množstvo iných generických sci-fi filmov.

Viac na túto tému: #film #recenzia #Zack Snyder #Rebel Moon #scifi