Recenzia: John Malkovich ako britský komorník? Všetko je inak

Tí, čo v kinách hľadajú alternatívu k akčným filmom a túžia skôr po hrejivých príbehoch, sa možno potešili novinke z francúzskej produkcie. Volá sa Pán Blake, k vašim službám a okrem obľúbenej francúzskej herečky Fanny Ardant v nej účinkuje John Malkovich.

26.01.2024 07:00
John Malkovich, Pán Blake, k vašim službám Foto:
John Malkovich ako komorník vo filme Pán Blake, k vašim službám.

Hoci v Američanovej filmografii sa nachádzajú aj tituly ako Cesta pomsty, Pravidlá zabíjania, Preživší, Ava: Bez súcitu, Zlo s ľudskou tvárou a pamätať si ho môžeme aj zo seriálov Nový pápež či Miliardy, film debutujúceho režiséra Gillesa Legardiniera je z celkom iného súdka. A prečo by aj americký herec nemohol dostať chuť vymaniť sa zo škatuľky a prekvapiť divákov?

To, čo tušíme, sám Malkovich potvrdil: "Páči sa mi príbeh, humor, vývoj všetkých postáv a ich citlivé vzťahy. Keď mi ponúkli túto úlohu, bol som rád, že konečne môžem hrať niekoho normálneho, a nie ďalšieho psychopata alebo šialenca, do ktorých som tak často obsadzovaný. Postava Blakea mi bola blízka, pretože je citlivá, ľudská, dobrosrdečná a empatická. Takých ľudí len tak nestretnete a na plátne ich nevidíte často.”

Parížsky rodák Legardinier (1965) je vo Francúzsku známy skôr ako spisovateľ a scenárista, autor niekoľkých bestsellerov, pred desiatimi rokmi bol vo svojej krajine tretím najpredávanejším autorom. Dá sa o ňom dočítať, že sa dlho venoval aj písaniu thrillerov, za ktoré dostal niekoľko literárnych cien. Dve z jeho kníh vyšli aj v češtine – Zítra začnu nový život (2012) a Všechno je jinak (2014). Práve druhú menovanú teraz sám autor sfilmoval pod názvom Pán Blake, k vašim službám.

Američan hrá Brita

Snímka sa začína scénou z odovzdávania akýchsi významných podnikateľských cien. Jednu z nich má dostať aj Andrew Blake, ktorého stvárňuje práve John Malkovich. Lenže Blakeovi nedávno zomrela milovaná žena a on akosi už v ničom nevidí zmysel, najmenej zo všetkého túži po snobských večierkoch a oceneniach. Keď mu volá priateľ, kde preboha trčí, Blake si práve balí neveľký kufrík a zberá sa na cesty – preč z Londýna! Ubezpečí priateľa, že to musí urobiť, hoci ten sa pýta, či zvážil, čo robí. S kým sa bude rozprávať po francúzsky?

John Malkovich a Fanny Ardant vo filme Pán... Foto: Cinemart SK
John Malkovich, Fanny Ardant, Pán Blake, k vašim službám, film John Malkovich a Fanny Ardant vo filme Pán Blake, k vašim službám.

Blakea však už nikto nemôže zastaviť. Čoskoro ho vidíme, ako vystupuje pred bránou akéhosi romantického francúzskeho zámku. Ukáže sa, že práve tu, na panstve Beauvillier, sa kedysi zoznámil so svojou francúzskou manželkou. Chce si pripomenúť šťastné chvíle, no keď zazvoní, zistí, že všetko je inak. Nie veľmi nadšene mu otvorí svojrázna kuchárka Odile (Émilie Dequenne) a Blake sa čuduje, že tu teraz takto nevrlo vítajú hostí. Kuchárka ho do zámku pustí služobným vchodom, sľubuje mu výhľad na park, no pridelí mu maličkú podkrovnú izbičku. Blakeovi sa zdá dosť nevkusná a aj výhľad na park má len cez miniatúrne okrúhle okienko ako na lodi, no pochopí, že v zámku už izby neprenajímajú a kuchárka si myslí, že sa prišiel uchádzať o miesto majordóma či komorníka.

Nedorozumenie sa síce vysvetlí, no Blake chce za každú cenu na zámku ostať a rozhodne sa teda hrať na britského komorníka. Kuchárka mu tvrdí, že o ich tajnej dohode sa nikto nesmie dozvedieť, nechce znepokojovať madam (Fanny Ardant). Krásna majiteľka zámku tiež pred štyrmi rokmi pochovala manžela a odvtedy sa život v jej sídle zastavil.

Kuchárka ukazuje komorníkovi salón, kde kedysi prijímala hostí, kde podávala večere a kde bolo kedysi živo, no dnes je väčšina nábytku zakrytá plachtami a madam je uzavretá vo svojej pracovni. Úlohou Blakea bude nosiť jej nielen raňajky, ale aj vyžehlené noviny – aby sa zafixovala tlačiarenská čerň a madam si nezašpinila ruky, nakŕmiť Mefistofela – milovaného kuchárkinho kocúra a obsluhovať panstvo aj hostí. Blake so všetkým súhlasí, no hneď v prvý deň zaspí – pritom Odile aj madam od neho žiadajú skorý nástup do práce a trvajú na presnosti!

Blake či Steak?

Bohatý Brit, ktorý rozpráva veľmi pomalou, no dokonalou francúzštinou, si myslí, že také niečo musí zvládanuť ľavou zadnou. Lenže pri chystaní novín sa začína do správ a noviny žehličkou spáli. Odile ho vyhreší, on madam prinesie raňajky neskoro, no veľa si z toho nerobí a podávajúc jej noviny, žartovne poznamená, že vzplanuli ceny ropy. Madam sa to zdá od nového zamestnanca trochu drzé. Podá mu tiež obálky s kupónmi, ktoré sľubujú vyhrať milióny, nech ich komorník odnesie na poštu. Nový sluha jej vysvetľuje, že predsa nemôže naletieť na očividné klamstvá, no krásna smutná aristokratka povie, že vždy môže dúfať vo výhru miliónov.

Podnikateľ Blake hneď tuší finančné problémy a celkom nepriamočiaro sa na ne madam aj opýta, no tú to pohorší a odkáže ho do príslušných medzí. Veď spravovať zámok je ako riadiť malý podnik a na to on ako komorník predsa nemá žiadnu kvalifikáciu. Koniec rečí. Ani kuchárka Odile nie je zo všemožných návrhov komorníka na zlepšováky nijako nadšená a najviac ju popudí, keď má Brit žartovné poznámky o váhe jej milovaného kocúra Mefistofela. Nie, vôbec nie je tučný.

Nuž, ukazuje sa, že pán Blake to na zámku nebude mať také ľahké ako si predstavoval. Chce však vydržať aspoň počas skúšobnej doby. Počas nej sa zoznámi s dievčaťom, čo pomáha so žehlením aj s introvertným Philipom, ktorý sa stará o park. Je trochu čudák a pána Blakea raz skoro zastrelí, keď ho považuje za zlodeja. Viac postáv tu už nebude – teda s výnimkou nepríjemnej bohatej známej, ktorú madam párkrát musí prijať, aby jej predala prsteň a získala tak trochu peňazí na chod zámku. A na chvíľu sa objavia aj nepríjemní chlapíci z realitky, ktorí sa budú chcieť zmocniť zámku…

Samozrejme, skoro každý divák tuší, k čomu vývoj deja smeruje. Kto čaká komplikované zápletky, ostane sklamaný. Záhada so zmiznutým Mefistofelom bude mať celkom prozaické vyústenie. K vyriešeniu všetkých nešťastí či komplikácií jednotlivých postáv prispeje vždy Blake, ktorému jeho kamarát Philip neustále komolí meno. Raz ho nazve Brake (anglicky brzda), o chvíľu ho tituluje pán Steak či Cake (koláč), čo má zrejme pôsobiť komicky, no keď sa to opakuje už asi desiaty raz, aj sám Blake stratí trpezlivosť a – začnú si radšej tykať.

Len čo do služieb nastúpi Blake, pani, ktorá roky nikoho neprijímala, si pozve návštevu. Keďže je nepríjemná, Blake ju nabudúce nechá zmoknúť – a získa si tak sympatie madam. Zdvihne sebavedomie kuchárke aj žehliacej dievčine, ktorú opustil jej frajer, práve keď s ním čaká dieťa, s Philipom zorganizuje akciu ako z thrilleru, aby pomohol smutnej krachujúcej madam…

Áno, až tak veľa sa nedeje, príbeh plynie pomaly podobne ako francúzske vety z úst amerického herca Malkovicha hrajúceho dokonalého Brita – ale tak dobre sa na to pozerá. Ak máte chuť na rozprávku zo zámku, neoľutujete. Veď aj v rozprávke viete, že to dobre dopadne a až tak to neprekáža.

Hodnotenie Pravdy: tri a pol hviezdičky z 5

Pán Blake, k vašim službám/ Francúzsko, 2023 / r. Gilles Legardinier, h. John Malkovich, Fanny Ardant, Émilie Dequenne, Philippe Bas, Eugénie Anselin, Christel Henon

Viac na túto tému: #film #Fanny Ardant #John Malkovich #k vašim službám #Pán Blake