Petra Hřebíčková ako matka na úteku ďaleko neujde. Čo vyčíta Jana Švandová svojmu zaťovi?

Film českej režisérky Hany Hendrychovej Matka na úteku sľubuje, že pôjde o komédiu. Príbeh sa však rozbehne rôznymi smermi: raz je to groteska, potom melodráma, inokedy romanca a možno aj trocha road movie, čiže žáner, v ktorom postavy opúšťajú svoje zabehané životy a vydajú sa na dobrodružnú cestu. V Matke na úteku je to síce len taký mini road movie, ale ostatné platí – Sylvie (Petra Hřebíčková) prchá v taxíku a útek celkom zmení jej dovtedajší osud.

29.02.2024 08:00 , aktualizované: 17:34
Matka na úteku, Lenka Vlasáková,  Petra Hřebíčková Foto:
Lenka Vlasáková a Petra Hřebíčková vo filme Matka na úteku
debata

Nervy nadranc

Sylvie je v podstate šťastná, miluje svoju rodinu, manžela (Jaroslav Plesl), dve deti, ale hnevá ju ich ignorancia voči nej. Nechajú sa obsluhovať, o nič v domácnosti sa nestarajú, ju nevnímajú poriadne a manžela výtvarníka Sylvie ešte aj financuje. Sylvie pracuje v reklamnej agentúre, ktorá si hovorí kreatívna a aj na ňu kladie čoraz väčšie nároky, už ju to prestáva baviť. Snaží sa síce všetkým vyhovieť, ale jedného dňa sa problémy tak nakopia, že Sylvie má nervy nadranc. Rozhodne, že si dá pauzu.

Kam uteká od troch detí herečka Petra Hřebíčková?
Video
Zdroj: TV Pravda

Takú malú materskú dovolenku, ale v opačnom zmysle. Nebude sa pre rodinu namáhať, nebude sa obetovať (riešiť synove problémy v škole, znášať manželove tvorivé krízy či vypĺňať nápady a požiadavky svojho šéfa, ktorého hrá Bob Klepl). Naopak – oddýchne si a bude sa trocha venovať svojim záujmom.

Človek musí byť občas sebecký, aby nezahynul pod náporom nárokov, čo naňho kladie okolie. Raz bude diktovať Sylvie a teraz nech si rodina pár dní poradí, nech sa naučia obsluhovať práčku a nech skúsia aspoň si zohriať guláš. Podobné situácie sa stávajú, mamky odcestujú na výlety, ale Sylvie zmizne náhle a bez stopy. Vypne sa.

Mamina pauza

Pri úteku Sylvii pomôže stretnutie s taxikárkou Annou (Lenka Vlasáková), ktorá jej zámer morálne aj prakticky podporí. Rozhodnutie padne nad romantickou panorámou nočného mesta, kde Anna zaparkuje svoj taxík. V clivom dialógu si ženy vylejú navzájom svoje srdcia a pochopia, že majú veľa spoločného. Najmä chcú zmeniť svoje životy. Razom sa z nich stanú dobré kamošky, hoci dovtedy sa priateľstvám vyhýbali.

To je dôležitý detail, lebo keď sa Sylvie rozhodne pre útek, nemajú ju u koho hľadať. Jedinú priateľku má v Londýne a inak nič. To je však už minulosť, lebo zrazu je Anna ako keby sestra. Však súrodenecké vzťahy ešte výraznejšie do deja zasiahnu. Anna je tiež uzavretá, nespokojná, osamelá a teší sa z náhlej sympatie k Sylvii. Dokonca ju vezme do podnájmu, aby mala kde stráviť svoju pauzu. Nie je to zlé, lebo taxikárka býva v modernom lofte – byte nezáväzného bohémskeho štýlu. Sylvie podľahne atmosfére, uvoľní sa a starosti hodí za hlavu. Cvičí si jogu, zaujme ju kurz aranžovania kvetov – to by ju totiž bavilo najviac a ešte netuší, ako sa k tomu cieľu blíži.

Pookreje natoľko, že ona radí svojej záchrankyni Anne, ako by mala žiť. Tá jej totiž vyklopí svoje trápenia s neverným milencom, Sylvie nechtiac vysnorí ešte ďalšie Annine tajomstvá a ťažisko príbehu sa na istý čas presúva na riešenie problémov tejto ženy. Sylvia Anne dohovára a nie je sama. Objaví sa Annin brat (Marek Němec) a dokonca sa vynorí aj téma rodinného dedičstva. V tomto idylickom filme však peniaze nie sú predmetom sváru, ale naopak – vzdorujúcej Anne dedičstvo rodina musí vnucovať. (Na to sa dobre pozerá, taký med.)

Skrátka, príbeh sa košatí (film je nakrútený podľa rovnomennej knihy Uljany Donátovej) a je plní sa nečakanými zvratmi, ktoré však nemajú dosť priestoru, aby ich divák vychutnal a pochopil. Dialógy veľmi nepomôžu, a tak zanikajú v deji (opakovaný podraz Anninho priateľa, odcudzenie Sylviinho manžela), ale nenáročnejší divák sa s tým môže uspokojiť, lebo všetko sa deje v akomsi pastelovom oddychovom opare, ktorý občas osviežia vedľajšie postavy a obsah umocnia výkony skúsených hercov.

Takým bonbónikom je napríklad Sylviina mama, ktorú stvárnila Jana Švandová. Tá má v sebe guráž a charakterový náboj aj od autorky scenára. Dokonca sa k nej viaže vtipná scéna konfliktu so zaťom, ktorý napadne jej samoľúbosť a posmieva sa jej, že sa tvári ako kunsthistorička. Vtedy stráca glanc a presvedčivo soptí. Celý príbeh sa vlastne odohráva vo výtvarníckom prostredí – ide o umelcov, umelecké školstvo, umelecké ambície a frustrácie – čo doň vnáša príjemný tón a možno práve tam je

Matka na úteku najviac komédiou. Inak sa potom nie je veľmi čomu smiať, ale záver je veselý. Sylvie viac rešpektuje realitu a zdá sa, že bude šťastnejšia. Tento happy end je trocha šľahačkový, ale optimizmus Petry Hřebíčkovej a vyrovnanosť Lenky Vlasákovej, ktoré vložili aj do postáv, si divák odnáša ako bonus. Celkovo si však človek s matkou na úteku veľmi „nezabehá“. Skôr pasívne prizerá. Skrátka, taký mini road movie.

1Hodnotenie Pravdy: dve a pol hviezdičky z piatich

Matka na úteku / Česko 2024 / r. Hana Hendrychová/ h. Petra Hřebíčková, Lenka Vlasáková, Jana Švandová, Jaroslav Plesl, Bohumil Klepl, Martin Pechlát, Marek Němec, Elizaveta Maximová, Matyáš Svoboda, Leoš Noha

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #komédia #Jana Švandová #Petra Hřebíčková #Lenka Vlasáková #Jaroslav Plesl #Matka na úteku