Recenzia: Divosi nepoznajú rešpekt

Režisér Oliver Stone nedávno oslávil 66. narodeniny. Že by sa však jeho filmová tvorba azda dala nazvať staromódnou? Určite nie. Otázne je, či je to pre diváka pozitívna, alebo negatívna správa. Jeho najnovšiemu filmu Divosi, v ktorom si okrem hŕstky zavedených hviezd ako Salma Hayek, John Travolta či Benicio Del Toro zahrali aj zástupcovia najmladšej hollywoodskej generácie, by hádam kúsok toho "starého dobrého Stonea", ktorý má na konte aj kultové snímky ako Wall Street či Takí normálni zabijaci, neuškodil.

03.10.2012 09:00
46-divosi Elena (Salma Hayek) nie je nijaký... Foto:
Elena (Salma Hayek) nie je nijaký hulvát, rukojemníčku Opheliu (Blake Lively) pohostí prvotriednymi jahňacími kotletami.

Za všetkým je tráva
O tom, či sa divákovi Divosi budú, alebo nebudú páčiť, sa v podstate rozhoduje už v prvých minútach filmu. Tie pripomínajú reklamu na luxusný parfum, ktorá viac ako z okázalého snobizmu (ktorý je už vraj „out“) vychádza z aktuálnej módnej vlny (hádam ešte okázalejšej) nenútenosti zlatej mládeže. Rozprávačka Ophelia diváka uvedie do deja: ona a jej milenci Ben a Chon (áno, obaja zároveň, ba priam spolu) žijú v bubline neohippiesáckeho „dolce vita“ a vďaka výnosnému obchodu s marihuanou si žijú vysoko nad pomery. No úspech sa odpúšťa zo všetkého najťažšie.

Mladých podnikateľov začne vydierať mexický kartel na čele s nemilosrdnou Elenou (Salma Hayek). Mladíkom sa pod jej opraty skláňať nechce, Elena si ich však poistí – nariadi svojim poskokom na čele so „záhradníkom“ Ladom (Benicio Del Toro) uniesť ich obľúbenú hračku Opheliu. No mladíci k vyslúženým gangstrom nemajú najmenší rešpekt. Za nedobrovoľnej pomoci skorumpovaného agenta FBI (John Travolta) vymyslia prvotriedny podraz.

V nesprávnom tábore
Ophelia vystupujúca pod originálnou skratkou „O“ (v podaní Blake Lively) je milá, no v podstate intelektom celkom nezaťažená dcérenka z dobrej rodiny, ktorá sa smerovaním vlastného života vôbec netrápi. Chon (Taylor Kitsch) je potetovaný „tvrďas“, ktorý si to už údajne rozdal z desiatkami teroristov počas pôsobenia v Afganistane a Iraku. Ben (Aaron Taylor-Johnson) sa, naopak, vo voľnom čase (teda keď práve nefajčí trávu alebo nepočíta peniaze) zaoberá charitou alebo štúdiom východných filozofií. Ak sa s niektorou z týchto postáv divák dokáže stotožniť a ich ľúbostný trojuholník spĺňa jeho predstavy o originalite filmovej zápletky, Divosi to uňho už majú spolovice vyhraté. No ak nie… pravdepodobne sa bude dlhých 131 minút tohto filmu úpenlivo modliť, aby ich už Lado či Elena konečne prebrali z ich amerického sna.

Divosi sú v podstate klasikou svojho žánru. Skvelá hudba, karikatúrne postavičky mexických „pistoleros“ a sofistikovanej čiernej vdovy na ich čele, veľký podfuk malých chuligánov… zdá sa, že na tom skrátka nemá čo zlyhať. A kontrast gangstrov, ktorí akoby vyskočili z niektorého staršieho filmu Roberta Rodrigueza, a ich súdobých protivníkov „cool“ flákačov pripomínajúcich reality šou na MTV má vlastne naozaj niečo do seba. No ťažko sa ubrániť pocitu, že Stone diváka posadil do nesprávneho tábora. Mladá trojica je sexi, no chýba jej humor. Majú pocity, no príliš plytké na to, aby ich s nimi prežíval aj divák. Napokon Divosi sú síce zábavní, ale trošku hlúpi. Škoda, že do slovenských kín neprišli, tak ako do amerických, v lete. Chutili by o čosi lepšie.

Divosi / USA 2012 / réžia: Oliver Stone / scenár: Oliver Stone, Shane Salerno, Don Winslow / hudba: Adam Peters / hrajú: Blake Lively, Taylor Kitsch, Aaron Taylor-Johnson, Salma Hayek, Benicio Del Toro, John Travolta a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 27. september 2012